موش‌خرما‌ ها عامل انتقال بیماری هاری در بم

دیده بان حقوق حیوانات ایران:  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: سگ‌های ولگرد و موش‌خرما‌ها از عوامل انتقال بیماری هاری به انسان هستند،‌ اما تا‌کنون اقدام مناسبی در زمینه معدوم‌سازی آنها ‌انجام نشده است. به گزارش فارس علی رادفر امروز در نشستی پیرامون بیماری هاری در بم با اشاره به معضل سگ‌های ولگرد در بم اظهار داشت: سگ‌های ولگرد و موش خرما‌ها [احتمالن خدنگ] از عوامل انتقال بیماری هاری به انسان هستند،‌ اما تا‌کنون اقدام مناسبی در زمینه معدوم‌سازی آنها ‌انجام نشده است.

تصویر تزیینی است.

وی به ۳۹۸ مورد گزیدگی توسط حیوانات طی سال جاری ‌در بم اشاره کرد و افزود‌: بخش عمده‌ای از این گزیدگی‌ها مربوط به سگ‌ها است.

رادفر به معدوم‌سازی مقطعی سگ‌ها توسط شهرداری اشاره کرد و ابراز داشت‌: برای تاثیر‌بخشی بیشتر باید این معدوم‌سازی به صورت مستمر و به موقع انجام شود در غیر این صورت شاهد ازدیاد جمعیت سگ‌ها و مشکلات بیشتر هستیم.

در این همایش معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان کرمان نیز وجود سگ‌های ولگرد را از عوامل انتقال بیماری هاری به انسان و دام دانست و گفت: علاوه بر سگ‌های ولگرد موش خرما [احتمالن خدنگ] که حیوان بومی این منطقه است، نیز از عوامل انتقال‌بیماری هاری به انسان و دام به شمار می‌رود.

فرید صباغ با اشاره به اینکه سالانه ۱۳۰ هزار نفر در ایران دچار حیوان گزیدگی می‌شوند‌، واکسیناسیون به موقع را از عوامل اصلی جلوگیری از ابتلا به این بیماری کشنده دانست و افزود: پیش از این استان کرمان و به وی‍‍‍‍‍‍‍‍ژه جنوب استان از مناطق اصلی بروز بیماری هاری ‌در کشور بوده است.

وی معدوم‌سازی سگ‌ها توسط شلیک گلوله را از روش‌های منسوخ شده در سطح جهان دانست و گفت: با وجود اینکه شهرداری بم از روش معدوم‌سازی از طریق گلوله استفاده کرده، اما شاهد کاهش تعداد این حیوانات موذی نبوده‌ایم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.