موش های صحرایی عامل بروز سالک

فروردین ۱۴۰۳

گزیده شدن صورت، دست و پا به وسیله موش های صحرایی، سبب بروز زخم ها و بیماری سالک در درازمدت می گردد.

دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی، جراح پوست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ممتاز نیوز، اظهار کرد: سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت بدون درد و تب است، که به دو شکل بروز می کند.

وی دربارهٔ نوع شهری بیماری سالک تصریح کرد:حدود ۲ تا ۸ ماه پس از گزش، ورم سرخ رنگ و بدون درد در محل گزش ملاحظه و کم کم بزرگ و زخمی می گردد. اندازه زخم چند میلی متر تا چند سانتی متر است که معمولا در مناطق باز بدن مانند صورت و دست و پا دیده می گردد.

این ضایعه به آهستگی و در مدت ۶ ماه تا یکسال بهبود می یابد.

وی دربارهٔ نوع روستایی بیماری سالک خاطرنشان کرد: چند هفته پس از گزش پشه زخم های متعددی در نقاط باز بدن که مورد گزش قرار گرفته، ضایعات معمولا ترشح دارد، مرطوب است که پس از ۴۶ ماه بهبود می یابند و از خود جوشگاه آثار پوستی پایدار و نامناسبی به جا می گذارد.

مخزن اصلی بیماری سالک روستایی جوندگان از جمله موش صحرایی است.

میرزایی افزود: هنگام خوابیدن در فضای آزاد از پشه بند استفاده شود. نصب توری های بسیار ریز روی در و پنجره های ورودی، اجتناب از نگهداری دام و طیور در منازل، اجتناب از انباشتن خاکروبه و نخاله های ساختمانی، زباله و کودهای حیوانی در مناطق مسکونی در کاهش بروز بیماری سالک حائز اهمیت است.

این جراح پوست تصریح کرد: انجام عمل جراحی کوچک روی زخم هایی با قطر کم و انجام اعمال جراحی متعدد روی زخم هایی با قطر بزرگتر و بیشتر در درمان جای زخم موثر است که امکان دارد در بعضی موارد جای عمل جراحی نیز باقی بماند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.