ناگفته هایی از آهنگساز تیتراژ برنامه کودک(۳۰+)

۳۱فروردین۱۳،

گرچه نزدیک به دو دهه از خلق آلبوهای “پائیز طلائی ۱ و ۲” میگذرد، گویا این آثار کهنگی پذیر نیستند و روزی نیست که تحسین و ستایش شنونده تازهی از اقصا نقاط دنیا را بر نینگیزد . فریبرز لاچینینامی آشنا برای اهل هنر، موسیقی و فیلم ایران است. سبک بی همتای تصنیف موسیقی وی، پاک و بی ریا، اوج لطافت و مملو از احساس است. با وجود تحصیلات درخشان در هنرستان عالی موسیقی و سپس دانشگاه سوربن پاریس و بدور از جنجالهای تبلیغاتی، ابتکار و نوآوری های او در موسیقی ایران کم و بیش معرف حضور عام و خاص است.

او پیشگام موسیقی کامپیوتری در ایران است که حدود سه دهه پیش که با به کارگیری آموخته هایش در بدو بازگشت به ایران، در خلق موسیقی فیلم و یا تبدیل صدای زن به آوائی کودکانه در موسیقی کودکان، برای اولین بار از کامپیوتر بهره جست.

نوای آشنای آرم برنامه کودک شبکه یک، برای بیش از دو دهه از اولین آثار او برای کودک بود. مجموعه ای که وقتی خود نوجوانی بیش نبود، برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، تصنیف کرده بود. روزنامه کیهان به رغم قدردانی از فعالیتهای او در زمینه موسیقی کودک لقب باغچه بان موسیقی کودک را به وی عطا کرد.

دکلمه شعر و موسیقی یکی دیگر از نو آوری های وی برای معرفی مجدد خوانندگان پاپی که فعالیتشان در زمینه موسیقی پس از انقلاب کمرنگ شده بود، در آثاری چون “در شب سرد زمستانی” ، “ابیات تنهائی“، “آوازهای سرزمین خورشید” و “بزبزقندی” است.

ملودی های به یاد ماندنی وی آذین و مکمل احساسات فیلمهای موفق پس از انقلاب اسلامی و سبک خاص ایشان سرمشق آهنگسازان امروز موسیقی فیلم است.

بیوگرافی

فریبرز لاچینی در سال ۱۳۲۸ در تهران زاده شد. وی کار حرفه ای را با نوشتن موسیقی برای کودکان با خلق اثر به یاد ماندنی آواز فصلها و رنگها در سن ۱۸ سالگی آغاز کرد.آرم برنامه کودک تلویزیون ایران برای بیش از بیست سال، از آثار وی بود.

قبل از انقلاب اسلامی در ایران او برای خوانندگان موسیقی پاپ نیز آهنگ های متعددی ساخت. فریبرز لاچینی بعداز انقلاب به اروپا سفر کرد و در دانشگاه سوربن در پاریس به تحصیل در رشتهٔ موسیقی شناسی پرداخت. از این زمان بود که موسیقی اروپایی تأثیر بسیاری بر روی آهنگ های بعدی او گذاشت.

بعداز بازگشت به ایران، آلبوم هایی برای تکنوازی پیانو ساخت و اجرا کرد که در واقع ترکیب عالی و مناسبی از موسیقی ایران و غرب به حساب می آیند. مشهور ترین آنها پاییز طلایی بود، که سالهاست در ایران و خارج از ایران فروش بسیاری دارد.

پس از آن او آغاز به آهنگسازی با استفاده از تکنولوژی تازه و کامپیوتر، برای فیلم ها کرد. تا سال ۱۹۸۸ او برای بیش از یکصد فیلم سینمایی آهنگ ساخت که بعضی از آنها نه تنها در ایران بلکه در آمریکا، اروپا و حتی دیگر کشورهای آسیایی به نمایش درآمدند.

 بخشی از موسیقی فیلم لاچینی

جوایز

آکادمی گرمی GRAMMY آمریکا از فریبرز لاچینی، به خاطر پنج سال حمایت، همکاری و شرکت در هیأت ژوری قدرانی کرد.

 


آلبومها


پاییز طلایی ۱(۱۹۸۹)
پاییز طلایی ۲(۱۹۹۱)
پاییز طلایی ۳(۲۰۰۶)
پاییز طلایی ۴(۲۰۰۸)
سپیدار(۲۰۰۵)
مرثیه(۲۰۰۸)
مرثیه ۲(۲۰۱۰)
مرثیه ۳(۲۰۱۱)
پیانو آداجیو(۲۰۰۹)
بوی دیروز ۱(۲۰۰۸)
بوی دیروز ۲(۲۰۰۸)
بوی دیروز ۳(۲۰۰۸)
بوی دیروز ۴(۲۰۰۹)
بوی دیروز ۵(۲۰۰۹)
بوی دیروز ۶(۲۰۱۰)
بوی دیروز ۷(۲۰۱۰)
بوی دیروز ۸(۲۰۱۰)
بوی دیروز ۹(۲۰۱۰)
بوی دیروز ۱۰(۲۰۱۰)
بوی دیروز ۱۱(۲۰۱۱)
بوی دیروز ۱۲(۲۰۱۱)
بوی دیروز ۱۳(۲۰۱۱)
بوی دیروز ۱۴(۲۰۱۲)
بوی دیروز ۱۵(۲۰۱۲)
بوی دیروز ۱۶(۲۰۱۲)
بوی دیروز ۱۷(۲۰۱۲)
کریسمس پیانو(۲۰۰۹)
خاطرات طلایی ۱(۲۰۰۸)
خاطرات طلایی ۲(۲۰۱۰)
خاطرات طلایی ۳(۲۰۱۱)

 منبع : پایگاه اینترنتی لاچینی


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.