نباید دست سینماگران افتخار آفرین بسته باشد/ با سوء استفاده جای دوست و دشمن را عوض می‌کنند/ انتقادات صریح رئیس حوزه هنری از وضعیت سینما

به گزارش خبرآنلاین، محسن مومنی‌شریف سینما آزادی را مدرن‌ترین و پر مخاطب‌ترین سینمای کشور دانست و از آن به عنوان الگویی برای سینماهای جدید التأسیس نام برد.

طی روزهای اخیر این سینما در کانون اخبار مرتبط به حوزه اکران سینمای ایران قرار گرفته و حتی صحبت از تعطیلی آن هم به میان آمده‌است. (اینجا)

 

مومنی‌شریف که نویسنده هم هست، با اشاره به اکران فیلم «شور شیرین» که به زندگی شهید کاوه می‌پردازد، گفت: «امروز این سینما افتخار دارد نمایشگر فیلمی باشد که یادآور یکی از نمونه‌های برجسته و قابل افتخار انسان انقلاب اسلامی است.»

 گزیده‌ای از صحبت‌های مومنی شریف به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه بدین شرح است: 

 

– به یاد دارم شهید عزیز محمود کاوه حتی در پیش از شهادتش نه تنها در میان مردم کردستان که حتی در میان رزمندگان تیپ ویژه شهدا و تیپ ۱۱۰ خاتم که در آن منطقه حضور داشتند، به عنوان یک شخصیت اسطوره‌ای به حساب می‌آمد.

 

– شهید کاوه جوانی مخلص، شجاع، اهل ابتکار و مهربان و صمیمی بود.اینجانب خدا را سپاسگزارم که توفیق داد به بهانه نوشتن رمان «ماه و بلوط» که هنوز نیمه تمام مانده است، روزهایی از عمرم با یاد و خاطره آن شهید طی شود.

 

-رویکرد مسئولان بنیاد فارابی و وزارت محترم ارشاد را به عنوان تهیه کنندگان فیلم، در پرداختن به اسوه‌ها و سرداران دفاع مقدس می‌ستاییم. از همه سینماگران عزیزمان که در طول سالیان بعد از انقلاب کوشیده‌اند ارزش‌های والای مردمشان را به زیبایی نمایش دهند متشکرم.

 

-بی‌شک سینماگران متعهد و وطن دوست در معرفی واقعیت‌ها و زیبایی‌های ایران بعد از انقلاب به دنیا نقش ممتازی داشته‌اند. البته کسانی هم بوده و هستند که هنر خود را در نمایش اغراق آمیز پلشتی‌ها و زشتی‌ها به کار گرفته‌اند و همنوا با دشمن در نا امید کردن هم وطنان و شادکام کردن بدخواهان تلاش کرده‌اند. اما قاطبه اهالی سینمای کشور حسابشان از آنان جداست.

 

-خوشحالیم فیلم ارزشی «شور شیرین» در بهترین سینمای ایران در حال نمایش است، زیرا اگر به هر دلیل چنین اتفاقی نمی‌افتاد حتماً بعد از نشستن گرد و خاک اختلافات این روزها، بسیاری از افراد در محضر شهید کاوه، خانواده گرامی‌اش و مردم شهید پرورمان شرمنده می‌شدند.

 

-چرا نباید این فیلم و فیلم‌هایی از این دست در سینمای آزادی و دیگر سینماهای مناسب حوزه هنری به نمایش درآیند؟ ما از همان اول اعلام کرده‌ایم همه امکانات حوزه هنری در همه بخش‌ها در اختیار هنر و ادبیات ارزشی و انقلابی است.

 

– اصولاً فلسفه وجودی حوزه هنری حمایت همه جانبه از هنر و ادبیات ارزشی و انقلابی است ،آنانی که حوزه هنری را می‌شناسند و یا تاریخ آن را پی گیری کرده‌اند می‌دانند که این نهاد هرگاه متوجه انحرافی در مسیر ادبیات و هنر انقلاب شده، واکنش نشان داده و تاوان بیداری و غیرتمندی خودش را هم پرداخته است.

 

-امروز در روزگار استیلای ارزش‌های انقلابی و اسلامی کسی جرائت ندارد که فرزندان امام (ره) عزیزمان و رهبر حکیم‌مان را به جرم دفاع از ساحت هنر انقلاب اسلامی مورد بازخواست و تنبیه قرار دهد.

 

-این روزها گاهی کسانی از سر عصبانیت و یا نادانی درباره حوزه هنری سخنانی می‌گویند که به اندازه قد و قواره شان نیست. البته بنده از همه تهیه‌کنندگان و هنرمندان آزاده، معتبر ونجیب کشورمان که در ملأ افکار عمومی و چه در خفا و در جلسات کارشناسی از مواضع حوزه هنری حمایت کرده‌اند، متشکرم. ما هدفمان صیانت از سینمایی است که در دنیا آن را با اندیشه و عفت می شناسند. ما می گوییم، نباید شرایط به گونه ای باشد که سینماگران افتخار آفرین ما دستشان بسته باشد، آن گاه معدود تهیه کنندگان معلوم الحال، آزادانه به ترویج فساد بپردازند و با گرته برداری از بعضی فیلم‌های هالیوودی، سیمای خانواده عفیف و پاکدامن ایرانی را مخدوش کنند.

 

-رئیس حوزه هنری با پرسش اینکه آیا نمایش ندادن فیلم‌های مفسده‌انگیز که مورد اعتراض علمای دین و مجتهدان نماینده ولی فقیه در بلاد است، بی‌قانونی است؟ ما آماده‌ایم تاوان این قانون‌شکنی را بدهیم. اما کدام قانون؟ قانون مجلس شورای اسلامی که شش مجتهد عادل بر آن نظارت دارند تا خلاف شرع صورت نگیرد؟ یا قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی که همه اعضای آن منتخب رهبری هستند و بزرگانی از عالمان دین در آنجا حضور دارند و خود شاهد بوده‌ایم که تمام قد، مراقب حفظ وجوه شرعی تصمیمات و قوانین وضع شده هستند. یا آیین نامه ها و مقررات داخلی که چند نفر کمتر از خودمان با هر پیشینه و هر مقدار بینش دینی می نویسند و اسمشان را می گذارند قانون؟! این چه قانونی است که به بهانه آن و توسط معدود افراد خاص از انتشار کارهای مفسده انگیز حمایت می‌شود و بر عکس به نام آن، به علمای محترمی مانند آیت الله خاتمی، آیت‌الله علم‌الهدی و آیت‌الله صفایی که رهبر معظم انقلاب بارها از ایشان به نیکی و روشنفکری و دلسوزی یاد کرده اند، اهانت می‌شود؟

 

-این که قانون نیست. اما اگر خدای ناکرده قانونی هم وجود داشت و تمام سیر منطقی خود را طی کرده بود و به تصویب رسیده بود و روزی بهانه‌ای می شد تا از ترویج فساد حمایت کند، به وصیت امام خمینی (ره) و به سفارش مقام معظم رهبری، مردم مسلمان موظف بودند به این قانون اعتنایی نکنند و بلکه وظیفه شرعی‌شان را انجام دهند. لذا از همه دوستان متوقع است وقتی سخن از قانون و قانون مداری می‌گویند به بار محتوایی آن هم توجه داشته باشند. البته در یکی از شوراهای جانبی شورای عالی انقلاب فرهنگی که زیر نظر آقای دکتر ولایتی تشکیل می شود و بنده هم عضو آن هستم، ضعف های قانونی بحش سینمای کشور مورد بازبینی قرار گرفت و با حضور نمایندگان محترم وزارت ارشاد و نهادهای دیگری مانند صدا و سیما و صاحب نظران امر، قانون بسیار خوب، مترقی و همه جانبه ای تهیه شد که ان شاءالله امیدواریم زودتر در صحن علنی این شورا تصویب شود.

 

– هدف این قانون، رشد و اعتلای سینمای دینی، انقلابی و اخلاق گراست و جلو هر گونه ترویج مفاسد و منویات بیگانگان گرفته شده است، از قضا در این قانون برای حوزه هنری هم با توجه به وزن و نقش اش در سینمای ایران جایگاهی قائل شده اند و در شوراهای تصمیم گیری و سیاستگذاری و حتی آموزش نیز مسئولیتی را بر دوش این نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی گذارده‌اند.

 

-واگذاری و تفویض سیاستگذاری‌ها و مسئولیت‌های فرهنگی نظام به بخش‌های خارج از نظام کاملاً مغایر با منویات مقام معظم رهبری است و متأسفانه امروز همه این اختلافات و گرفتاری‌های پیش آمده به این غفلت بر می‌گردد.

 

-امروز گروهی با سوء استفاده از نام تهیه‌کنندگان، جای دوست و دشمن را تعیین می‌کنند که اصل وجودی خودشان، مورد وفاق اکثریت معتبر و محترم سینمای کشور نیست. جالب این که خود مسئولان محترم سینمای کشور هم فرموده اند با آنان هم همسو نیستند. این یعنی اتفاقات نامبارک!

 

– آنان حالا خدای ناکرده از سر منفعت جویی و یا نا آگاهی اعمالی انجام می‌دهند که کل نظام باید هزینه‌اش را بپردازد! جالب این که تعدادی از این اعضای محترم چند نفره، خودشان فیلم‌هایی ساخته‌اند که در نظام نظارتی همین وزارت ارشاد، توقیف شده‌اند. آن وقت ما به عنوان نظام جمهوری اسلامی ریش و قیچی را به دست چنین کسانی سپرده‌ایم!

 

– واقعیت این است که ما نگرانی‌هایمان در حوزه سینما بیش از این هاست که امیدواریم در شوراهای معتبر و با حضور اهالی فکر و دلسوزان امور، تدبیر شود و تلاش‌های نظام و دولت محترم تحت الشعاع این لجبازی ها و ندانم کاری‌ها قرار نگیرد. لازم است من در خدمت همکاران عزیزم یادآوری کنم که در سال‌های اخیر حوزه هنری بیشترین همکاری و تعامل را با وزارت ارشاد و صدا و سیما و دیگر نهادهای فرهنگی داشته است.

 

– مخصوصاً در وزارت ارشاد ما بالاترین تعامل رادر حوزه کتاب با معاونت محترم فرهنگی داریم. به انتخاب آنان انتشارات سوره مهر چهار سال متوالی است که ناشر برگزیده سال می‌شود. در حوزهای تجسمی، نمایش و موسیقی ما همکاری‌های صمیمی با معاونت محترم هنری داریم. طوری که مدیران ما در حوزه هنری با ابلاغ معاونت هنری ارشاد دبیر جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فجر می شوند و ما از هیچ همکاری دریغ نمی‌کنیم. در استان‌های‌مان همکاری‌های ارشاد و حوزه کم نظیر است. خود جناب آقای حسینی (وزیر) در مواردی چند، مورد مشورت ما در بعضی تصمیم‌گیری‌های‌مان بوده‌اند.

 

– اما حالا که بحث جدی آقایان محترم، اعتنا به قانون است، بعضی از موارد بی قانونی را هم من متذکر می‌شوم! از نگاه من، بی قانونی آنجا صورت می‌گیرد که فیلم ارزشمند شور شیرین را به رغم قرارداد موجود با سرگروه سینما آزادی، به بهانه‌های واهی و صرفا برای گرو کشی، به این سینما نمی‌دهند.

 

– بی‌قانونی آن جاست که فردی که خود را سخنگوی شورای صنفی نمایش می‌نامد،با گردن افراشته اعلام می‌کند که قصد داریم سینما آزادی را به تعطیلی بکشانیم.

 

– بی قانونی آن جاست که یکی از بی‌ادبانه‌ترین بیانیه ها توسط افرادی از این شورا صادر می‌شود و بدترین اهانت‌ها را در حق حوزه هنری و مسئولان آن روا می‌دارد و بخش مسوول در وزارت ارشاد، آرد به دهان می گیرد و لب از لب باز نمی‌کند.

 

-بی‌قانونی آنجاست که در قبال این همه جسارت و رفتار هتاکانه شورای صنفی،مسول مربوطه در بخش سینمایی ارشاد مصاحبه می کند و می‌گوید: ما دخالت نمی‌کنیم! بی‌قانونی، هر گونه سوءاستفاده از نام فتنه و نوامیس نظام، برای تسویه حساب‎های شخصی و گروهی و انحرافی است.

 

– باید به عنوان مخلص کلام اعلام کنم که حوزه هنری که برخاسته از خون شهیدان انقلاب اسلامی است، امکانات خود را در هیچ شرایطی در اختیار افکار و اعمال منحرف و ضد نظام قرار نمی‌دهد. ولو این که به خاطر این آرمانخواهی و انجام تکلیف، به سیاسی‌کاری و معامله و همدستی با جناح‌ها متهم شود. که البته دامن حوزه الحمدلله به تمامی از این ننگ‌ها دور است و پاک خواهد بود.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.