نبض بازار سهام در دست ارز

روز گذشته درجریان معاملات بازارسهام شاخص کل درنهایت مقاومت را کنار گذاشت وضمن نزول ۵۶واحدی به کانال ۲۶هزار بازگشت، این درحالی است که کاهش قیمت ارز به عنوان اصلی ترین عامل کاهش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ و درنتیجه نزول شاخص کل تالار شیشه‌ای عنوان می‌شود.
به گزارش «جوان» ۲۷ فروردین ۹۱ بود که شاخص بورس اوراق بهادار به مذاکرات استانبول واکنش بسیار قابل توجهی نشان داد و با پرش ۳۸۴ واحدی، وارد سرزمین ۲۷ هزار واحدی شد اما این امر ۱۴روز بیشتر به طول نینجامید چراکه دراثر کاهش قیمت دلار و همچنین افت سهام شرکت‌های بزرگ روز گذشته دوباره شاخص به سرزمین ۲۶ هزار واحدبازگشت .
نقش‌آفرینی ارز
کارشناسان براین باورند که ارزبه بازیگراصلی بازار سهام بدل شده، این درحالی است که همزمان با نوسان قیمت ارز دربازار آزاد بلافاصله فرآیند معاملات بازار سهام نیز تغییر می‌کند، به طور نمونه درساعات اولیه معاملات روز گذشته همزمان با کاهش نرخ ارزدرارقام ۱۶۵۰تومان صف فروش برای صنایع صادرات محور تشکیل شد اما دراواسط ساعات معاملات با انتشار خبر عدم ترزیق ارزبه صرافی‌ها و رشد قیمت ارزتامحدوده ۱۷۰۰تومان، سهام شرکت‌های صادرات محور مجددا به نور چشم بازاربدل شد به طوری که صف خرید برای این صنایع تشکیل شد .
ابهام
کارشنایان معتقدند مواردی چون مذاکرات هسته‌ای، نامعلوم بودن نرخ دلار در بودجه ۹۱ دولت و همچنین ابهام در زمان اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها، همگی دست به دست هم دادند تا سرمایه گذاران درهربازاری از جمله بازار سهام دست به عصا‌تر از گذشته اقدام به معامله کنند، بدین ترتیب نمی توان انتظارداشت که تامشخص شدن موارد فوق تحرک قابل ملاحظه‌ای دربازار سهام روز دهد .
دربازار روز گذشته تحولات بازار ارز نبض رخدادهای بازار سهام را در دست گرفت تاجایی که در برابر افت صنایع صادرات محور پتروشیمی، سیمان و فلزات، شاهد رشد صنعت خودرو بودیم، دراین بین گروه پتروشیمی برای فرار از تشکیل صف‌های فروش درپایان ساعت معاملات دست و پایی زد که باید نتیجه آن را در روز جاری دید .
از سوی دیگر کارشناسان براین باورند که به نظر نمی رسد تحولات رخ داده در صعود یا افت قیمت‌ها با دوام باشد چون نمادهای پتروشیمی، سیمان و فلزات در آستانه توقف برای تعدیل مثبت عایدی قرار دارند و نمادهای خودرو نیز همچنان با مشکلاتی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و گزارش‌های مناسبی نیز به بازار ارائه نکرده اند.
بیشترین افزایش قیمت‌ها
دراین روز شرکت‌هایی چون داده‌پردازی‌ایران‌، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، نیروترانس‌(بنیرو)، موتورسازان‌تراکتورسازی‌، کنترل‌خوردگی‌تکین‌کو، سرمایه‌گذاری‌توسعه‌ملی‌، کمک‌فنرایندامین‌، سرمایه‌ گذاری‌ صنعت‌ بیمه‌، سایپاولیزینگ‌خودروغدیر بیشترین افزایش قیمت را نصیب سهام خود کردند
از سوی دیگر سهام شرکت‌هایی چون سرمایه‌گذاری‌ رنا(هلدینگ‌)، سیمان‌ خزر؛ جام‌دارو(فجام)، قند نیشابور(قنیشا)، قندنقش‌جهان‌(قنقش)، فرآوری‌موادمعدنی‌ایران‌(فرآور)، قند ثابت‌ خراسان‌، سیمان‌شاهرود، سیمان فارس و خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند .
فروش بلوک «بازرگانی معادن» پس از ۵ روز رقابت
همچنین عرضه بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران در بازار سوم فرابورس سرانجام پس از پنج روز رقابت تنگاتنگ میان دو خریدار بزرگ، به نرخ پایانی ۱۳۳ هزار و ۱۰۰ ریال فروخته شد.
سازمان خصوصی‌سازی روز یک‌شنبه سوم اردیبهشت ماه جاری تعداد یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۱۰۰ سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران را به طور یکجا و به قیمت پایه هر سهم ۸۱ هزار و ۱۱۵ ریال در بازار سوم بورس عرضه کردکه پس از پنج روز رقابت میان دو خریدار عمده، طی معاملات دیروز این بلوک با افزایش ۶۴ درصدی قیمت، به نرخ پایانی ۱۳۳ هزار و ۱۰۰ ریال به فروش رفت.
بنابراین گزارش، سازمان خصوصی سازی از طریق شرکت کارگزاری بانک مسکن عرضه کننده بلوک «بازرگانی معادن» بود و در عین حال دو خریدار عمده از طریق شرکت‌های کارگزاری حافظ و بانک صادرات برای تصاحب این بلوک به رقابت پرداختند. این معامله در حالی دیروز پایان گرفت که رقابت یک تومانی میان خریداران در هر سفارش وجود داشت.
شایان ذکر است شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران، در زمینه حمل و نقل و بازرگانی محصولات فولادی و معدنی فعال است.

 


جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.