نشست “آینده اروپا پس از بحران یورو” در مهر برگزار شد

دکتر “سعید خالوزاده” استاد دانشگاه و پژوهشگر روابط بین الملل در ابتدای این نشست با اشاره به آغاز بحران یورو در آوریل ۲۰۱۰ با فاش شدن میزان واقعی بدهی های خارجی یونان گفت : بدهی خارجی یونان که بالغ بر ۳۵۰ میلیارد یورو بود اروپا را دچار بحران کرد و اثرات آن دامن کشورهای ضعیف دیگر مانند اسپانیا، ایتالیا و ایرلند را گرفت.

وی با بیان اینکه یورو نماد وحدت و استقلال اروپا به شمار می رود، تاکید کرد: یونان از همان ابتدا شرایط لازم برای عضویت در اتحادیه اروپا را نداشت، اما با دادن آمارهای جعلی به این اتحادیه پیوست و این معضل پس از هشت سال خود را نشان داد به طوری که این کشور در حال حاضر ضعیف ترین عضو منطقه یورو با بیشترین بدهی خارجی به حساب می آید.

 

به گفته این کارشناس روابط بین الملل اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران بدهی های یونان تا کنون ۱۱۰ میلیارد یورو به این کشور کمک کرده و پرداخت ۱۳۰ میلیارد یوروی دیگر تا سال ۲۰۲۴ در دستور کار این اتحادیه قرار دارد.

 

 

دکتر خالوزاده فلسفه اجرای طرح ریاضت اقتصادی در کشورهای بحران زده را که از سوی دولت آلمان پیگیری می شود، تحمل بار مشکلات توسط خود این کشورها با استفاده از راهکارهایی مانند کاهش رفاه، بیمه های اجتماعی و غیره دانست و افزود: این در حالی است که خود یونانی ها به دنبال افزایش رشد اقتصادی با کمک وامهای اروپا هستند و این طرحی است که مورد حمایت فرانسه نیز هست.
 

دکتر “جمشید عدالتیان” استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد و مدیریت بین الملل دیگر کارشناس حاضر در این نشست بود که به تشریح علت نقش آفرینی آلمان در حل بحران یورو پرداخت و گفت : آلمان سالهاست که به عنوان قویترین اقتصاد اروپا مطرح است، آلمانی زبانها با جمعیت ۱۰۰ میلیونی خود بزرگترین گروه در اروپا هستند و به علت نداشتن هزینه های نظامی و فعالیت در زمینه های تکنولوژیکی و فنی پیشرفتهای قابل توجهی نسبت به دیگر همسایگان خود داشته اند.

 

وی افزود: آلمان به عنوان کشوری که از ابتدا به همراه فرانسه دنبال ایجاد منطقه پولی یورو بود، با بروز بحران در این منطقه سعی کرد نقش همیشگی خود را ایفا کند و راه حلی که ارائه داد حل بحران در داخل کشورهای بحران زده و جلوگیری از سرایت آن به دیگر کشورها از جمله خود آلمان است.

 

دکتر عدالتیان در بخش دیگری از سخنان خود به وابستگی اقتصادهای کوچک اروپا به ادامه حیات یورو اشاره کرد و اظهار داشت : آلمان به دنبال نشان دادن قدرت خود در اروپا نیست، بلکه این برداشت ناشی از شرایط به وجود آمده است. این در حالی است که اروپایی ها به خوبی به اهمیت نقش این کشور واقف هستند و با وجود انتقادهای جزئی که به سیاستهای مرکل وارد می شود، سیاستهای وی را قبول دارند.

 

به اعتقاد این استاد دانشگاه اقتصادهای ضعیف اروپا قادر به فعالیت بدون یورو نیستند و این واحد پولی بهترین فرصت و ظرفیت را برای رقابت آنان در اروپا فراهم کرده است، از این رو بروز بحران کنونی نمی تواند تاثیری در آینده این واحد پولی قدرتمند بگذارد. از سوی دیگر یورو در اقتصاد جهانی از سوی قدرتهای نوظهور اقتصادی به چالش کشیده شده و کشورهای منطقه یورو چاره ای جز همکاری بیشتر برای حفظ و تقویت آن ندارند.

 

 

عضو اتاق بارزرگانی ایران بحران کنونی را در ادامه روند رو به رشد یورو بی تاثیر دانست و تاکید کرد در حال حاضر فاجعه بزرگی در اروپا رخ نداده و اروپایی ها در حال یافتن راهی برای عبور از بحران کنونی هستند، در عین حال برخی شهروندان اروپایی ناگزیر از تحمل فشارها هستند به این معنی که از میزان تفریحات آنها کاسته شده است، اما آنگونه گمان می شود وضعیتشان وخیم نیست.

 

در ادامه نشست “آینده اروپا پس از بحران یورو” دکتر خالوزاده کارشناس روابط بین الملل قدرت گرفتن راست گرایان در شرایط فعلی را امری طبیعی و مقطعی دانست و گفت: اروپای امروز به این نتیجه رسیده است که افراط گرایی راه به جایی نمی برد از این رو حتی در صورت قدرت گرفتن گروههای راست گرا در برخی کشورها، گروههای دیگر به مقابله برخاسته و جلوی آنها را می گیرند. امروز در اروپا نخبه گرایی حاکم است، اروپایی ها بعد از صدها سال جنگ و پشت سرگذاشتن دو جنگ جهانی حول منافع مشترک گردهم آمده اند و همین امر سبب تشکیل اتحادیه اروپا شده است.

 

دکتر عدالتیان نیز اتحادیه اروپا را یک اتحادیه اقتصادی خواند که تجربه جدیدی بوده و در صورت موفقیت به یک مدل جهانی تبدیل می شود. در این اتحادیه همه اعضا هویت فرهنگی و سیاسی خود را دارند و در عین حال هویت اقتصادی مشترک آنها عامل پیوندشان می شود. این مدلی است که سازمانهایی مانند اکو، آسه آن و دیگر سازمانهای منطقه ای به دنبال اجرای آن هستند. این نشانه جهانی شدن است که ابتدا از مناطق مجاور شروع شده و به ایجاد قطبهای جهانی می انجامد.

 

مشروح این نشست طی روزهای آینده در خبرگزاری مهر منتشر خواهد شد. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.