نظارت مجلس به معنای مچ گیری نیست

خبرگزاری آریا-  عضو خبرگان رهبری با تاکید بر تعامل و همدلی دولت و مجلس، گفت: نظارت مجلس شورای اسلامی به معنای مچ گیری در فعالیت های دولت نیست،‌ بلکه نوعی حمایت و هدایت است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازمرکز خبر حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به آغاز به کار نهمین دوره مجلس شورای اسلامی،  گفت:”قانونگذاری” و “نظارت” دو رسالت اصلی مجلس شورای اسلامی است که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی دوره به دوره به تکامل و شکوفایی رسیده است.
امام جمعه قم با بیان این که هر نظامی دارای مجلس قانونگذاری است، اظهارداشت: مجلس وظیفه بستر سازی و ایجاد فضایی مناسب برای حرکت رو به رشد سایر قوا را بر عهده دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: قانونگذاری در راستای مصالح، منافع و نیازها از اولویت های اصلی خانه ملت است.
وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی  بر اساس قانون اساسی وظیفه قانونگذاری و تصویب قوانین بر اساس نیازهای موجود در جامعه را بر عهده دارد.

تاکید بر شناسایی اولویت ها
عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که قوانین مصوب مجلس باید بر اساس اولویت های موجود جامعه باشد، گفت: نمایندگان مجلس نهم باید در شرایط کنونی، مسائل اقتصادی که در قالب تحریم ها مورد هدف دشمنان است را در چارچوب شعار امسال مقام معظم رهبری در اولویت کاری خود قرار داده برای حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی ظرفیت سازی کند.
وی  با اشاره به این که مجلس باید تمام توان و ظرفیتش را در این چارچوب بکار گیرد تا امسال بتوانیم در رابطه با مساله تولید ملی اقدامات مهم و ارزشمندی را شاهد باشیم، یادآور شد: بر همین اساس مجلس نهم باید قوانینی را تصویب کند که تسهیل کننده کار برای اجرا باشد؛ به گونه ای که دولت مجری قوانین علاوه بر مصوبات خود در اجرای مصوبات خانه ملت نیز مانعی نداشته باشد.

دولت مصوبات مجلس را به نحو احسن اجرا کند
عضو جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر این که  قوانین مصوب مجلس  باید از سوی دولت به نحو احسن اجرا شود، گفت:  مجلس باید قوانینی را تصویب کند که اجرایی شدن آن توسط دولت با کمترین دغدغه همراه باشد؛ البته این بدان معنا نیست که هر آنچه دولت بگوید، یا بخواهد، مجلس تصویب کند، بلکه در راستای بالا بردن سطح همکاری و تعامل بین نمایندگان مجلس و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران است.
امام جمعه قم ادامه داد:  البته اولویت های دیگری در مسائل فرهنگی و سیاسی هم در کشور وجود دارد؛ منتهی با توجه به شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” نمایندگان ملت باید گام های جدی را در این عرصه بردارند.
معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه، شناسایی و پیاده سازی قوانینی که موجب از بین بردن تحریم ها می شود را از الزامات مجلس نهم عنوان کرد و افزود: دولت و مجلس باید با همکاری و تعامل بیش از پیش توطئه های دشمنان نظام اسلامی را خنثی کنند.

 
توجه به فرهنگ؛  اولویت همیشگی خانه ملت
آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به مقوله فرهنگ اشاره کرد و گفت: فرهنگ و توجه به مسائل فرهنگی از مهمترین اولویت های همیشگی خانه ملت است.
عضو خبرگان رهبری تاکید کرد:  نظام ما مبتنی بر ویژگیهای فرهنگی اسلام عزیز می باشد و مجلس باید علاوه بر توجه به مسائل اقتصادی در خصوص مسائل فرهنگی نیز برنامه ریزی و قوانینی وضع کند.
وی  خاطرنشان کرد:  دشمن از طرق مختلف با ملت ایران دشمنی می کند؛ گاهی با جنگ، گاهی تحریم،‌گاهی تهدید و گاهی هجمه های فرهنگی؛ این وظیفه مجلس و دولت است که با چشمان تیز بین خود به گونه ای شایسته این مسائل را مدیریت و مقابله کند.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که  همیشه نباید انتظار حمله نظامی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ملتها دشمن را شناخته؛ بنابراین باید بر همه ساز و کارها مسلط بوده و درصدد بستن راه های نفوذ دشمن باشیم.

نظارت مچ گیری نیست
معاون جامعه مدرسین حوزه، همچنین به مسئله نظارت مجلس بر دستگاه های مختلف اشاره کرد و گفت: نظارت به معنای مچ گیری و حالگیری نیست، بلکه ‌نوعی هدایت و حمایت است.
امام جمعه قم افزود: مجلس ناظر برکار و رفتار دستگاه ها است اگر در سمت و سوی غیر از جهت اصلی خود حرکت کنند، با کار نظارتی آن را هدایت و در مسیر اصلی قرار می دهد تا دچار لغزش نشود.
عضو خبرگان رهبری یادآور شد:  نظارت نوعی مراقبت است، تا مسوولیت سنگین و رسالت خطیر مدیران هر چه بهتر و زودتر به مقصد برسد.

 
تاکید بر دوری از اختلاف
وی ادامه داد: شرایط کشور حساس و ویژه است؛ به طوری که دشمنان و نامحرمان چشم به اختلافات داخلی ایران دوخته اند تا از هر مساله داخلی هیاهوی تبلیغاتی در راستای اهداف خود بسازند.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر این که با آرامش و متانت کارها را پیش ببریم، اظهارداشت: با توجه به شرایط و حساسیت کشور، باید از هر گونه دامن زدن به اختلافات داخلی بپرهیزیم تا بتوانیم منویات مقام معظم رهبری را در جامعه محقق کنیم.

 
تلاش برای رسیدن به پست و مقام ضد ارزش است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رقابت کاندیداها برای ورود به مجلس ،‌ گفت: ورود در عرصه انتخابات برای رسیدن به پست و مقام و موقعیت های اجتماعی در نظامی که بر پایه ارزشهای اسلامی استوار است، ضد ارزش محسوب می شود؛ همان طور که در روایات ما آمده است؛ پست و مقامی را قبول نکنید، مگر آن که خدمتی به مردم و گره ای از کار مردم باز کنید.

فرصت خدمت به سرعت سپری می شود
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: کسانی که با رای اعتماد مردم انتخاب شدند، مسوولیت سترگ و سنگینی را بر عهده گرفته اند؛ این ایام به سرعت سپری می شود و این فرصت مغتنمی است تا نماینده و فرد منتخب بتواند با قانونگذاری مبتنی بر آموزه های اسلامی، به پیشرفت جامعه کمک کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: کسانی هم که در این دوره رای نیاوردند، آگاه باشند فضا، فضای رفاقت و برادری است؛  نماینده منتخب می تواند با دعوت از نمایندگان دوره های قبل و رقبای خود و استفاده از تجربیات و تخصص آنان، فضای رقابت را به فضای رفاقت تبدیل نماید و نقش موثری را در  تصمیم گیری و راهبری مسائل منطقه ای و ملی ایفا کند.

 ضرورت پرهیز از نزاع های سیاسی
آیت الله حسینی بوشهری  ادامه داد:  اگر نمایندگان منتخب و رقبای انتخاباتی با هم به نزاع و بداخلاقی سیاسی بپردازند، در منظر خدا و دیدگان امت بی اعتبار و حرکت خدمتگزاری آنان خدشه دار خواهد شد.
امام جمعه قم در پایان تصریح کرد: نمایندگان باید برای جلب رضایت خدا و کمک به مردم گام بردارند؛ زیرا هنر مردان الهی، مبارزه با هواهای نفسانی است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.