نظارت و رویکرد جهانی به اصلاح و بهسازی بافت های فرسوده

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی بافت های فرسوده گفت: بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده رویکرد جهانی یافته و به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است.

مجید کیان پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، بافت های فرسوده با بیان اینکه توجه به بهسازی و مرمت بناها در اروپا به اوایل قرن نوزدهم، منشور آتن۱۹۳۳ باز می گردد، گفت: مجموعه ی قوانین تدوین شده در این منشور، به حفظ و احیای آثار باستانی بیشتر از  نوسازی و بهسازی بافت های شهری تاکید دارد.

وی ادامه داد: اولین سمینار بین المللی که آشکارا به مرمت، حفاظت و بهسازی بافت های شهری توجه کرد، کنگره ی گوبیو ( ۱۹۶۰ ) بود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران در ادامه تصریح کرد: در کنگره گوبیو اهمیت وضعیت اجتماعی شهرها مورد توجه قرار گرفت و موارد و موضوعات بازسازی در یک قسمت از شهرها به عنوان عملی اجتماعی تلقی گردید.

کیان پور در ادامه یادرآور شد: به دنبال ضرورت های اجتماعی- اقتصادی، بحث مرمت نوسازی و بهسازی بافت قدیمی شهرها از اواسط قرن نوزدهم میلادی در اروپا با دیدگاه ها و پیشنهادهای مرمتی پیشتازان معماری در رشته های وابسته مطرح شد.

وی با بیان اینکه  از منشور آتن در ۱۹۳۱ تا قطعنامه آمستردام در سال ۱۹۷۵، با روندی تکاملی، بحث مرمت نوسازی و بهسازی بافت های قدیمی کم کم از انحصار جنبه های هنری حرف خارج شد، افزود: بحث مرمت نوسازی به همراه توجه به تک بناها به عنوان اثر تاریخی منحصر به فرد، به مجموعه مسائل اجتماعی اقتصادی در بناها وبافت های تاریخی شهر گسترش یافت.

مدیر عامل شرکت مادر نخصصی عمران وبهسازی شهری ایران در ادامه اظهار داشت: تدوین کننده گان منشور جهانی آمستردام خواستار تغییرات وسیعی در موازین قانونی و مقررات اجرایی شدند به نحوی که بتوانند در آشتی دادن فضاهای کالبدی قدیمی با فضاهای زندگی مدرن توفیق یابند.

کیان پور خاطر نشان کرد: با توجه به نقش قوانین و مقررات و سیاستهای شهرسازی در مورد ساماندهی بافت های فرسوده، توجه به آن ضروری است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.