نظرسنجی عجیب از ۲۰۰ هزار تحصیل کرده!

۱۹م اسفند ،

تفکیک جنسیتی در دانشگا‌ه‌ها که طی سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داشته، همچنان با جدیت پیگیری می‌شود چرا که در برگه‌های نظرخواهی از شرکت کنندگان در آزمون دکترای نیمه متمرکز، در این باره هم نظرخواهی شد.

روزنامه مردم سالاری: تفکیک جنسیتی در دانشگا‌ه‌ها که طی سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داشته، همچنان با جدیت پیگیری می‌شود چرا که در برگه‌های نظرخواهی از شرکت کنندگان در آزمون دکترای نیمه متمرکز، در این باره هم نظرخواهی شد.

در آزمون دکترای نیمه متمرکز که دیروز جمعه ۱۸ اسفند در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در ۳۳ شهر کشور و با حضور بیش‌از ۲۰۰ هزار داوطلب برگزار شد، برگه‌های نظرخواهی که در بین داوطلبان توزیع می‌شد حاوی دو پرسش جالب بود که با کلیت سایر سوالات تفاوت داشت. در حالی که کلیه پرسشها در مورد وضعیت دانشگاهها و کیفیت آموزشی بود، دو پرسش به موضوع تفکیک جنسیتی اختصاص داشت.

 در اولین پرسش آمده بود: به نظر شما با توجه به آداب و رسوم ایرانیان، تاسیس و راه‌اندازی دانشگاه‌های ویژه دختران در کدامیک از مقاطع تحصیلی ضرورت دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، چهار گزینه شامل مقطع کارشناسی، مقطع کارشناسی ارشد و مقطع دکترا و نیز هر سه مشخص شده بود که داوطلبان باید به یکی از این سه گزینه پاسخ می‌دادند.

نکته جالب این بود که اولا این پرسش دارای جهت گیری بود و طراح آن در نظر داشت با تاکید بر روی موضوع «آداب و رسوم ایرانیان»، ذهن پرسش شوندگان را به سمت نگرش سنتی به این موضوع سوق دهد. از سوی دیگر انتخاب گزینه‌ها به گونه ای بود که کسی نمی‌توانست با تفکیک جنسیتی در دانشگاه مخالفت کند و تنها می‌توانست اجرای این طرح را در یکی از سه مقطع تحصیلی یا همه مقاطع انتخاب کند و این بدین معناست که اجرای طرح تفکیک جنسیتی از نظر مسئولان قطعی است و آنها قصد دارند با چنین نظرسنجی‌هایی که طبیعتا به دلیل نوع طرح سوال، پاسخ منفی نمی‌تواند داشته باشد، برای عملی ساختن ایده خود، کار خود را همراه با نظرسنجی از دیگران جلوه دهند.

 اما سوال دوم این نظرخواهی هم جالب بود. بر مبنای این سوال از داوطلبان شرکت کننده در آزمون دکترای نیمه متمرکز خواسته شده بود پاسخ دهند بین پردیس دختران و پردیس پسران و پردیس مختلط با فرض تساوی در کیفیت آموزشی و محتوای علمی، راه‌اندازی کدام ضروری تر است؟ چهار گزینه مشخص شده برای پاسخ دادن به این پرسش هم شامل دختران، پسران، مختلط و گزینه «تفاوتی نمی‌کند» بود. اینکه موضوع تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها در آزمون دکترا هم مطرح می‌شود نشاندهنده جدیت مسوولان در اجرای آن می‌تواند باشد.

البته در بالای فرم نظرخواهی ذکر شده بود که پاسخهای داوطلبان به این پرسش‌ها تاثیری در نتایج آزمون ندارد اما از آنجا که اولا کد داوطلبی بر روی فرم نظرخواهی هم درج شده و کاملا مشخص است هر پاسخ مربوط به کدام داوطلب است و ثانیا با توجه به اینکه نتیجه آزمون دکترا بر اساس مصاحبه با پذیرفته شدگان اعلام می‌شود، شائبه تاثیرگذاری این پرسش‌ها بر نتیجه آزمون دکترا وجود دارد.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، از جمله حامیان جدی اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها است. وی در آخرین اظهار نظر خود در این زمینه گفته‌: بی‌حجابی در دانشگاه‌ها به رشد علمی‌ضربه می‌زند و حتی اگر بی‌حجابی مجاز هم باشد اما در دانشگاه جایز نیست.

باید در دانشگاه‌ها دختران و پسران از یکدیگر جدا شوند و ازدواج جوانان باید آسان شود. وزیر علوم دولت دهم نیز تاکید زیادی بر اجرای طرح تفکیک جنسیتی دارد. کامران دانشجو آبان ماه امسال گفته بود ۸۲ درصد خانواده‌ها با طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها موافقند. همچنین ۸۰ درصد والدین معتقد بودند به پیشرفت تحصیلی فرزندشان در محیط‌های جداگانه کمک خواهد کرد و ۷۶٫۴ درصد نیز معتقد بودند که محیط‌های جداگانه، مشارکت دانشجویان را در مباحث کلاسی افزایش می‌دهد. این نظرسنجی هم در شرایطی مشابه نظرسنجی دیروز در بین داوطلبان آزمون دکترا و بین خانواده‌های داوطلبان کنکور سراسری در سال قبل صورت گرفته بود.

اما طرح تفکیک جنسیتی مخالفان متعددی هم دارد. عباسپور رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم، از مهمترین مخالفان طرح وزیر علوم بود که می‌گوید با تفکیک جنسیتی نمی‌توان فرهنگ اسلامی‌را به دانشگاه‌ها برد. جعفر توفیقی وزیر علوم دولت اصلاحات هم می‌گوید تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها هیچ مبنای قانونی و حقوقی ندارد که این امر از سوی برخی حقوقدانان هم مورد تاکید قرار گرفته است به طوری که بهمن کشاورز معتقد است قانون هیچ مجوزی برای این کار در اختیار مسئولان قرار نداده است.

 حتی وزیر بهداشت سابق دولت – خانم وحید دستجردی – که با دانشجو در کابینه حضور داشت در زمان وزارتش به صراحت گفته بود که تفکیک جنسیتی در رشته‌های علوم پزشکی امکانپذیر نیست. اما آیا نظرسنجی دیروز دربارهٔ تفکیک جنسیتی، آغاز دوباره ای برای اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به‌طور جدی‌تر است؟ به نظر می‌رسد که به زودی شاهد بهره‌گیری مسئولان از نتایج نظرسنجی دیروز برای نیل به اهداف مطلوب خواهیم بود.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.