نقش آب در رژیم غذایی

آب بیش از دو سوم وزن بدن انسان را تشکیل می دهد و بدون آب انسان ظرف چند روز می میرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران آب ترکیبی از دو عنصر هیدروژن و اکسیژن است که اساس مایعات بدن را تشکیل می دهد. تمام سلول ها و اعضای بدن برای انجام فعالیتهایشان به آب احتیاج دارند.

آب مانند روغن گریس عمل می کند و ماده اصلی تشکیل دهنده بزاق و مایعات اطراف مفاصل است آب دمای بدن را از طریق تعریق تنظیم می کند. همچنین با کمک به حرکت غذا در مجاری گوارش مانع از بروز حالت یبوست و یا باعث تخفیف و کاهش این حالت می شود.

*تعریق

تعریق یک واکنش طبیعی بدن در پی انجام فعالیتهای فیزیکی، واکنش های احساسی، افزایش دمای محیط و یا علامتی از ابتلا به بیماری است.

در بسیاری از موارد تعرق کاملا امری طبیعی است، مخصوصا به دنبال ورزش کردن و یا در صورت افزایش های حرارت بدن و یا اگر اتفاقی نیفتد که باعث بروز یک واکنش عصبی مانند عصبانیت، ترس و یا اضطراب شود.

اگر تعرق یا تب، کاهش وزن، ناراحتی سینه، کوتاه شدن تنفس و یا سایر حالت های غیر طبیعی فیزیکی همراه شود باید آن را جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد.

برخی از عواملی که باعث تعریق می شود عبارت از افزایش دمای هوا،‌تب، قاعدگی، پرکاری غده تیروئید، کاهش قند خون در فرد مبتلا به دیابت، عفونت های مهم، وجود غدد بد خیم در بدن است.

*تامین آب بدن

بخشی از آب بدن ما از طریق خوردن برخی از مواد غذایی (آن دسته از مواد غذایی که بین ۸۵ تا ۹۵ درصد در آن آب وجود دارد) تامین شود. ما همچنین آب را از طریق نوشیدن مایعات و غذاهای آبکی مانند سوپ، شیر و آب میوه ها به دست می آوریم.

البته باید توجه داشت که نوشیدنی های الکلی و کافئین دار مانند قهوه، چای، نوشابه، منابع مناسبی برای تاکین آب بدن نیستند زیرا که ادرار آور بوده و باعث دفع آب از بدن می شوند. اما نوشیدن آب بهترین و اصلی ترین منبع دریافت آب است.

*میزان مصرف آب

در مورد میزان مصرف آب لازم برای بدن در هر روز باید ۶ تا ۸ اونس لیوان یا به اندازه نیمی از وزن بدن باید در هر روز آب نوشیده شود،‌البته مواد غذایی آبکی از جمله آب میوه، شیر و سوپ نیز جز همین میزان هستند.

لازم به ذکر است که در مورد میزان مصرف آب لازم برای بدن در هر روز اختلاف نظر وجود دارد تعدادی از پزشکان و متخصصان تغذیه بر این عقیده اند که نمی توان برای تمام افراد یک میزان آب تعیین کرد و هر فرد باید مقداری آب بنوشد تا رنگ ادراش روشن و شفاف شود زیرا بسته به فعالیت، میزان تعریق میزان آب مورد نیاز افراد با هم متفاوت است.

*کم آبی

پزشکان معتقدند اگر میزان آب مورد نیاز هر فرد در روز به حد لازم بدن خودش نرسد تعادل مایعات بدن به هم می خورد و در نتیجه زندگی به خطر می افتد.

یکی از حالتهای تهدید کننده از دست دادن آب بدن به این معنی است که بدن آب و مایعات به اندازه ای که باید داشته باشد، را ندارد این حالت ممکن است در اثر از دست دادن مقادیر زیادی از مایعات بدن و نخوردن آب به اندازه کافی و یا هر دوی این موارد باشد.

از شایع ترین عوامل از دست دادن آب بدن، اسهال و استفراغ است. نوزادان و کودکان به دلیل وزن کمتر بدنشان و نیز گردش سریع تر آب و الکترولیت ها در بدن بیشتر از افراد بزرگسال مستعد ابتلا به کم آبی هستند.

افراد پیر و بیماران نیز بیشتر در معرض خطر قرار دارند، پدیده از دست رفتن آب بدن براساس این که چقدر آب از بدن دفع شده و یا به بدن نرسیده است، به سه حالت خفیف، متوسط و شدید طبقه بندی می شود. که از دست رفتن آب بدن در حالت شدید زندگی و حیات فرد را به خطر می اندازد.

بدن ممکن است به دلایلی از جمله اسهال، استفراغ، ادرار بیش از حد در اثر دیابت و یا مصرف مدرها، تعرق شدید در زمان ورزش کردن و یا در اثر تب، آب زیادی از دست بدهد.

گاهی نیز به دلایلی مانند وجود تهوع، از دست دادن اشتها به علت بیماری، گلو درد ، زخم های دهان و گلو فرد از خوردن مایعات به اندازه کافی پرهیز کند که البته مهم این است که در این شرایط برای دچار نشدن به کم آبی، با مراجعه به پزشک از پیشروی این حالت جلوگیری کنیم./مح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.