نقش تغذیه در پیشگیری از ضعف بینایی

مطالعه دو قلوها نشان داد فردی که در مراحل اول تخریب ماکولا قرار دارد تمایل بیشتری به مصرف ویتامین D از منابع ماهی یا شیر، نسبت به فرد دیگر دارد.

عصر ایران: بیماری AMD یا دژنراسیون ماکولا یکی از علل عمده کاهش بینایی در افراد مسن است؛ ماکولا قسمتی از شبکیه چشم است که سلول‌های آن مسئول دید دقیق و واضح هستند؛ با افزایش سن سلول‌های آن تدریجاً از بین رفته و موجب کاهش بینایی می‌شوند و گاهاً این اتفاق می‌تواند ناگهانی باشد، افراد مبتلا دچار اختلال در رانندگی، مطالعه و انجام وظایف روزانه می‌شوند.

استعداد ژنتیکی در این بیماری نقش مهمی دارد؛ ولی  در مطالعه روی دو قلوها‌یی که دارای ژن همسان این بیماری بوده ولی شدت بیماری آنها متفاوت بود، این سؤال ایجاد شد که چرا این بیماری با زمینه قوی ارثی و وجود ژن همسان در دو قلوها، با شدت متفاوتی بروز کرده است؟ محققان در پی تحقیقات خود دریافتند، داشتن تغذیه سالم با مصرف بالای میوه و سبزیجات می‌تواند عامل این تفاوت باشد؛ مطالعه دو قلوها نشان داد فردی که در مراحل اول تخریب ماکولا قرار دارد تمایل بیشتری به مصرف ویتامین D از منابع ماهی یا شیر، نسبت به فرد دیگر دارد.

ویتامین D ویژگی ضد التهابی داشته و می‌تواند خطر تخریب ماکولا و تشکیل عروق جدید زیر ماکولا را کاهش دهد و موجب کاهش پیشرفت آن شود؛ محققین دریافتند مصرف بتائین و متیونین با کاهش پیشرفت بیماری همراه بوده و حتی به طور غیر مستقیم در روند اصلاح ژن مؤثر است، این دو اسیدآمینه در ماهی، سبزیجات سبز، اسفناج و لبنیات یافت می‌شود.

نکته عملی: با توجه به اینکه بیماری ماکولا (AMD) علت عمده کاهش بینایی با افزایش سن است و این بیماری با استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی مرتبط است، برای کاهش بروز و پیشرفت بیماری توصیه به مصرف بیشتر میوه‌جات، سبزیجات، لبنیات و ماهی که دارای ویتامین دی، بتائین و متیونین هستند، می‌شود، همچنین بر اجتناب از سیگار کشیدن و دود سیگار نیز تأکید می‌شود.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.