نمایش سکه‌های ضرب شده به نام ائمه معصومین

سکه‌های ضرب شده به نام ائمه معصومین (ع) در نمایشگاه “یاد‌نامه‌ها و سکه‌ها” سوم مرداد در موزه ملی ملک به نمایش گذاشته شده است.

محمد نوروزی،کارشناس موزه‌داری به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت:در این نمایشگاه ۲۲ سکه که نام‌های ائمه معصومین در دوره‌های مختلف تاریخی ضرب شده به نمایش گذاشته شده است.
وی افزود:نخستین بار نام امام رضا (ع) بر روی سکه‌ها در قرن چهارم هجری در ایران ضرب شد همچنین سکه ولایتعهدی امام رضا (ع) در مرو و خراسان ضرب شده است.
نوروزی تصریح کرد:در نمایشگاه “یادنامه‌ها و سکه ها” سکه‌هایی وجود دارد که براساس نام ۱۲ امام ضرب شده که مربوط به دوره ایلخانی و دوره صفوی است.
این کارشناس موزه‌داری تصریح کرد:با ظهور اسلام و ورود آن به ایران بسیاری از دستاوردهای فرهنگ و تمدن ایرانیان با اسلام پیوند خورد و انعکاس اعتقادات مردمان تازه مسلمان شده این سرزمین و علاقه آنها به ائمه اطهار(ع) در تمامی ابعاد زندگی آنها  تجلی یافت.
وی اظهارداشت:سکه به عنوان وسیله‌ای برای بیان قدرت سیاسی و دینی که در اختیار تمامی مردمان جامعه قرار گرفت و به صورت جایگاهی برای ابراز ارادت به آیین اسلام درآمد.
نوروزی تاکید کرد:در دوران قبل از اسلام،‌عرب‌ها از درهم‌های نقره ساسانی و دینارهای طلای بیزانس به عنوان پول رایج درمعاملات و امور تجاری استفاده می‌کردند.اماهنگامی که اسلام ظهور کرد دادوستد همچنان با درهم‌ها و دینارهای ایرانی و بیزانس صورت می‌گرفت.
شایان ذکر است؛نمایشگاه یادنامه‌ها و سکه‌ها تا پایان ماه رمضان در کتابخانه و موزه ملی ملک برپاست./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.