نواقص طرح صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر ۴۰ سال با اذن ولی قهری

۲۸ آبان ،

ابوترابی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس طرح صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر ۴۰ سال با موافقت ولی قهری را همراه با نواقصی دانست.

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران ،طرح صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر ۴۰ سال با موافقت ولی قهری را همراه با نواقصی دانست و گفت: قانون فعلی حاکم بر صدور گذرنامه برای زنان می‌گوید، تنها زنان متاهل برای گرفتن گذرنامه احتیاج به اجازه رسمی شوهر دارند اما اگر قانون جدید مصوب شود تمام زنان زیر ۴۰ سال برای صدور گذرنامه به اذن ولی نیاز دارند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس ادامه داد: در طرح ارائه شده به مجلس، حداقل سن تعریف نشده است، چرا که زنی که به سن رشد و قانونی رسیده نیازی به اذن ولی قهری نداشته و این امر منتفی است. در نتیجه مشخص نکردن حداقل سن برای صدور گذرنامه یکی از مشکلات این طرح است.

این حقوقدان نقص دیگر این طرح را مشخص نکردن و در نظرنگرفتن هدف و مقصود فرد از گرفتن گذرنامه بیان کرد و گفت: خروج یک زن از کشور تبعات حکومتی نیز دارد که با تشخیص هدف فرد از گرفتن گذرنامه، مسائل و مشکلات تابع از صدور این گذرنامه برای زن ایرانی خارج از کشور نیز حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: از ابهامات دیگر این طرح نبود ولی قهری برای بعضی زنان است که با تصویب این قانون، خروج از کشور با اذن ولی برای آنان مشکل‌ساز خواهد بود،‌ در نهایت مجلس باید تدابیر مناسبی در این زمینه اتخاذ کند.

این عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس خاطرنشان کرد: دادستان(مدعی‌العموم) تا وقتی می‌تواند اذن ولی و قیم را برای فرد صادر کند که به سن قانونی نرسیده باشد اما در این مورد (نبود ولی) با توجه به رسیدن فرد به سن قانونی، قانونگذار در این زمینه باید مصلحت‌اندیشی کرده و متناسب با شرایط مقتضی، گذرنامه صادر کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.