نوام چامسکی : آمریکا و انگلیس جنایتکاران جنگی می باشند

۱۱ام بهمن ،


به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، پروفسور نوام چامسکی زبانشناس معروف و صاحبنظر سیاسی

در آمریکا در گفتگو با این شبکه گفت:« جنایت جنگی مسئله تازه ای در جهان نیست. براساس قوانین بین المللی تعریف جنایتکار جنگی کاملا مشخص است. جنایت جنگی همان کاری است که آمریکا و انگلیس مرتکب شدند .آمریکا و انگلیس با تهاجم به عراق ، جنایت عظیم جنگی مرتکب شدند. آمریکا و انگلیس جنایتهای جنگی بسیاری مرتکب شدند. تخریب مساجد و دامن زدن به اختلاف های شیعه و سنی و ایجاد درگیری بین آنها از جمله مصادیق این جنایت جنگی است. آمریکا و متحدانش به بهانه های بی اساس به عراق حمله کردند. این تهاجم به بهانه وجود جنگ افزارهای کشتار جمعی در عراق بود حال آنکه در این کشور خبری از این تسلیحات نبود. البته اینگونه اقدامات انگلیس و آمریکا تازگی ندارد. پس از جنگ جهانی دوم گفته شد آلمان نازی جنایتکار جنگی است و سران آلمان نازی در دادگاه نورنبرگ محاکمه شدند. اما این جنایتها فقط به آلمان نازی محدود نبود. آمریکا و انگلیس نیز جنایت هایی مشابه در زمان جنگ جهانی دوم مرتکب شدند اما از آن با عنوان جنایت جنگی نام برده نشد.»

چامسکی در ادامه با تشریح ابعاد جنایت جنگی غرب  افزود:« پایه و اساس حمله به عراق وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق بود حال آنکه بعدا مشخص شد چنین جنگ افزارهایی در عراق وجود نداشته است. در واقع از همان ابتدا هم معلوم بود اطلاعات مربوط به وجود جنگ افزارهای کشتار جمعی در عراق نادرست است. باید درمقابل اینگونه اقدامات ایستاد. باید برای نابودی جنگ افزارهای کشتار جمعی اقدام کرد. نهادهای بین المللی ازقبیل جنبش غیرمتعهدها باید برای این منظور نقش بیشتری ایفا کنند. چرا اسرائیل از قاعده جنگ افزارهای هسته ای مستثنی می گردد. حمایتهای آمریکا از اسرائیل از این منظر نادرست است. تسلیحات هسته ای اسرائیل نیز باید از بین برود. به هرحال، دیوان بین المللی کیفری باید به جنایتهای جنگی رسیدگی کند. البته این نهادها در اقدامات خود محدودیت هایی دارند و نمی توانند با کشورهای قدرتمندی همانند آمریکا برخورد کنند. آمریکا حاضر نیست مشروعیت این نهادهای قضائی بین المللی را بپذیرد.»

چامسکی گفت:« آمریکا همواره حامی اسرائیل بوده است. حتی در اقدام چندی پیش که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد و جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین به عضو ناظر سازمان ملل متحد ارتقاء یافت آمریکا به این طرح رای منفی داد. سبب اصلی این مخالفت ها آنستکه اگر موقعیت فلسطینی ها در سازمان ملل متحد ارتقاء پیدا کند،آنها می توانند پرونده اسرائیل را در قالب جنایتهای جنگی در مجامع قضائی بین المللی پیگیری کنند. آمریکا و اسرائیل نمی خواهند اجازه بدهند چنین وضعی پیش بیاید. به همین سبب است که آنها حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از تحقق این مسئله صورت دادند و حتی تشکیلات خودگردان فلسطین را تهدید کردند که از مطرح کردن طرح خودش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اجتناب کند. دیوانهای قضائی بین المللی نتیجه سالها تلاش و پیگیری است. این نهادهای قضائی بین المللی اصول بسیار خوبی دارند اما متاسفانه این اصول فقط روی کاغذ است. تاوقتی قدرتهای بزرگ از قبیل آمریکا با این روندها همکاری و همراهی نکنند این نهادها نمی توانند به موفقیتی دست پیدا کنند. بی تردید زمانی فراخواهد رسید که نهادهای قضائی بین المللی، شورای امنیت سازمان ملل متحد را به چالش بکشند. باید این روند اصلاح شود.»

چامسکی افزود:«براساس منشور سازمان ملل متحد هیچ کشوری نمی تواند کشور دیگری را به جنگ تهدید کند. اما شاهد آن هستیم که بارها و بارها چنین تهدیدی علیه ایران مطرح شده است. آمریکا به صورت غیرمستقیم این تهدیدها را مطرح کرده است. آمریکا از این سخن می گوید که همه گزینه ها دربارهٔ ایران روی میز قرار داد. این سخن دقیقا مصداق تهدید است. قوانین بین المللی نباید بهانه ای برای قدرتهای غربی باشد که از آن برای توسل به زور استفاده کنند. دربارهٔ تروریسم نیز باید به مسائلی توجه داشت. تعریفی که از تروریسم ارائه داده شده است درست نیست. آمریکا از زمان رونالد ریگان،رئیس جمهور پیشین آمریکا مبارزه با تروریسم را مطرح کرد اما تعریفی از این واژه داده شد دقیق نبود. هرگز تعریف دقیقی از این واژه ارائه نشده است. تعریفهای کنونی فقط دربرگیرنده اقداماتی که است آنها علیه ما انجام می دهند و نه اینکه اقداماتی را نیز دربربگیرد که ما علیه آنها انجام می دهیم. باید تعریف درستی ازتروریسم ارائه شود و پس از آن، قوانین مشخص و درست بین المللی و سازوکارهای سازمان ملل متحد برای اجرای قوانین مرتبط با این مسئله مشخص شود.»

چامسکی افزود:«آمریکا همچنان اصلی ترین قدرت جهان است. اما باید توجه داشت که در طول سالهای اخیر قدرت آمریکا به شدت افول کرده است. نظام بین المللی باید درمقابل قدرتهای مهاجم و متخاصم ایستادگی کند. دربارهٔ اسرائیل باید همین کار انجام شود.آمریکا خودش را فراتر از قانون می داند و به همین سبب حاضر نیست به دیوان بین المللی کیفری گردن بنهد. رویکرد آمریکا دربارهٔ ایران موید همین مسئله است. مقامات وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) و مقامات اطلاعاتی در واشنگتن می گویند اگر ایران قدرت بگیرد، قدرت بازدارنده در مقابل آمریکا خواهد بود. طبیعی است که آمریکا نخواهد چنین وضعی را تحمل کند و اجازه ندهد ایران به قدرت بازدارنده درمقابلش تبدیل شود.»


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.