نوذر شفیعی: شرایط اقلیمی، دلیل افزایش اقدامات تروریستی در افغانستان است

دوشنبه ۲۶ تیر – ۰۷:۴۱:۳۲ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – عضو کمیسیون امنیت‏ملی و سیاست‏خارجی مجلس گفت: اینکه رئیس‏جمهور افغانستان از طالبان برای حضور در انتخابات دعوت می‏کند، به دلیل قدرت داشتن آنها در کشور است؛ در غیر این صورت کرزای به راحتی طالبان را از صحنه سیاسی افغانستان حذف می‏کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، نوذر شفیعی با بیان اینکه علت افزایش اقدامات تروریستی در افغانستان، به دلیل شرایط جوی است، گفت: در تابستان و بهار که هوا گرم‏تر می‏شود، اقدامات تروریستی افغانستان نیز بیشتر شده و در فصل‏های پاییز و زمستان کمتر می‏شود.
نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین اگر احساس می‏شود که میزان بمب‏گذاری‏ها و انفجارهای تروریستی در افغانستان بیشتر شده، به خاطر شرایط اقلیمی است. هر چند که شرایط سیاسی اخیر نیز برای افزایش فعالیت‏های تروریستی طالبان مهیا شده است.
وی ادامه داد: همواره در طول جنگ‏ها در تاریخ، تقابل‏های مسلحانه و مذاکرات دیپلماتیک هم‏عرض هم بوده‏اند. جنگ میان دولت مرکزی افغانستان و گروه طالبان هم از این مساله مستثنا نیست. طالبان از یک سو برای پیشبرد اهداف خود به خشونت و ترور متوسل می‏شوند و از سویی دیگر برای تثبیت موقعیت سیاسی‏شان در افغانستان، باب مذاکره با دولت را گشوده نگه می‏دارند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: حضور طالبان در انتخابات پارلمانی افغانستان، می‏تواند به پایداری و ثبات سیاسی این کشور کمک کند. البته به شرط آنکه مجددا قواعد بازی را به هم نزنند و از حربه ترور استفاده نکنند.
نماینده اصولگرای مجلس نهم همچنین با بیان اینکه آنچه تعیین‏کننده جهت آینده انتخابات در افغانستان است، «موازنه قدرت» است، بیان داشت: اینکه کرزای به طالبان پیشنهاد می‏دهد تا درانتخابات آتی این کشور حاضر باشند، به این معناست که آنها قدرت دارند و برای آنکه قدرت طالبان در جهات سیاسی متمرکز شود نه نظامی، آنها را به حضور در مبارزات انتخاباتی فرامی‏خواند. در غیر این صورت دولت به راحتی طالبان را از مقابل برمی‏داشت. مشروعیت یا عدم مشروعیت سیاسی طالبان در افغانستان
شفیعی با اشاره به اینکه هدف کرزای از کشاندن طالبان به صحنه سیاسی این کشور، حفظ موازنه سیاسی افغانستان و دست برداشتن طالبان از رویارویی نظامی است، گفت: اینکه آیا حضور طالبان در انتخابات، دارای مشروعیت سیاسی است یا خیر، مساله‏ای نیست که بتوان در زمان حاضر برای آن تصمیم‏گیری کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: باید منتظر ماند و دید که آیا در بحبوحه رقابت‏های انتخاباتی، کاندیداهای طالبان از مشروعیت و محبوبیت میان مردم برخوردار هستند یا خیر، که با توجه به حجم گسترده جنایات و تروهای آنها، بعید می‏دانم مردم افغانستان به حضور آنها در سیاست رغبتی داشته باشند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۶۱۹۴۱۳۲۸۷۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.