هارپر: نشستهای سازمان فرانکوفونی باید فقط در کشورهای دموکراتیک برگزار شود

تهران / واحد مرکزی خبر/ سیاسی /۰۷/۲۳
استفن هارپر، نخست وزیر کانادا،‌روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد نشست های آتی سران کشورهای فرانسوی زبان منحصرا در کشورهای دموکراتیک برگزار شود.
نخست وزیر کانادا که برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان بین المللی فرانکوفونی به کینشازا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو سفر کرده است، روز یکشنبه در مصاحبه ای با تلویزیون سراسری کشورش تاکید کرد :«‌من امیدوار هستم که در آینده سازمان بین المللی فرانکوفونی و دیگر سازمان های بین المللی نشست های خود را فقط در کشورهای دموکراتیک برگزار کنند.»
استفن هارپر اذعان کرد که برای آمدن به جمهوری دموکراتیک کنگو به منظور شرکت در نشست سران کشورهای فرانسوی زبان، تردیدهایی داشته است اما سرانجام تصمیم گرفت به کینشازا بیاید. هارپر افزود:« من از آمدن به کینشازا پشیمان نیستم. این سفر به زحمتش می ارزید چرا که فرصت پیدا کردم با افرادی آشنا شوم که فعالانه برای ایجاد تغییرات در اینجا تلاش می کنند.»
نخست وزیر کانادا در عین حال تهدید کرد که تنها به شرطی حاضر خواهد شد در کنفرانس آتی کشورهای عضو جامعه کشورهای مشترک المنافع در سریلانکا شرکت کند که این کشور برای تقویت دموکراسی و تضمین حقوق و آزادیهای شهروندانش بیشتر تلاش کند.
کنفرانس آتی کشورهای عضو جامعه کشورهای مشترک المنافع قرار است نوامبر سال دو هزار و سیزده در سریلانکا برگزار شود.
تصمیم برای برگزاری چهاردهمین نشست سران کشورهای فرانسوی زبان در پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو پیش از انتخابات دسامبر سال دو هزار و یازده در کنگو اتخاذ شد. این انتخابات که به گفته مخالفان جمهوری دموکراتیک کنگو با تردیدها و تقلبهای زیادی همراه بود، خشونتهایی را در این کشور ایجاد کرد و در نهایت این ژوزف کابیلا بود که بار دیگر به ریاست جمهوری کنگو دست یافت.
نخست وزیر کانادا در حاشیه نشست سران کشورهای فرانسوی زبان در کینشازا اعلام کرد اوتاوا در چهار سال آینده بیست میلیون دلار ( نزدیک به شانزده میلیون یورو) در اختیار یک صندوق بین المللی قرار خواهد داد که برای کمک به تقویت مدیریت منابع طبیعی کشورهای در حال توسعه تاسیس شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مونترال، ژوزف کابیلا رئیس جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو ‌روز یکشنبه از وضعیت دموکراسی در کشورش دفاع کرد این در حالی است که پیش از این نیز فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه وضع دموکراسی در جمهوری دموکراتیک کنگو را غیرقابل قبول خوانده بود.
۱۶۳/۱۴۵


IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.