هدف بحران سازی غرب برای سوریه تضعیف مقاومت است

حادثه سقوط هواپیمای نظامی ترکیه و واکنشهای متفاوت در جبهه آمریکا ، ترکیه و ناتو به عنوان مخالفان اصلی دولت سوریه نشان داد که روند تلاشهای غرب برای کناره گیری ‘بشار اسد ‘ وارد مرحله جدیدی شده است.

ترکیه که از آغاز تحولات و ناآرامیهای ساختگی در سوریه همواره در کنار غرب و حامی معارضان سوری بود، اکنون با استفاده از فرصت و با استناد به اینکه هواپیمای نظامی این کشور در آبهای بین المللی مورد حمله قرار گرفته ، همپیمانان خود در ناتو و دوستانش در غرب و کشورهای عربی را به کمک و همکاری در مقابله با سوریه دعوت می کند.

به عقیده کارشناسان ، ترکیه با سیاست جدید خود از یک سو قصد دارد که تنها در مقابل سوریه قرار نگیرد و از سوی دیگر تلاش می کند که هزینه احتمالی همراهی با غرب را برعهده نگیرد.

ساعتی پس از سخنان دیروز ‘احمد داود اوغلو’ وزیر خارجه ترکیه مبنی بر اینکه سوریه هواپیمای نظامی را در آبهای بین المللی مورد هدف قرار داده و آنکارا حقوق خود را در سازمانهای بین المللی کسب خواهد کرد ، منابع دیپلماتیک در آنکارا اعلام کردند که ترکیه از سوریه در نزد ناتو و سازمان ملل شکایت کرده است.

این تحرکات ترکیه نشان می دهد که آنکارا در مورد تحولات سوریه ‘توپی’ را که غرب به زمین این کشور انداخته بود، به زمین آنان برگردانده و اکنون منتظر نتایج نشست ناتو که قرار است فردا (سه شنبه) برگزار شود ، می باشد.

سخنگوی ناتو نیز اعلام کرد: ترکیه بر اساس ماده چهارم اساسنامه ناتو درخواست تشکیل جلسه اضطراری این سازمان را داده است.

بر اساس این ماده، هر یک از اعضای ناتو در صورتی که تمامیت ارضی و یا استقلال سیاسی آنها تهدید شود، می توانند تقاضای کمک کند.

ترکیه از سال ۱۹۵۲ میلادی عضو ناتو است .

در پی سخنان دیروز وزیر خارجه ترکیه ، ‘هیلاری کلینتون’ وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که اقدام سوریه در سرنگون کردن یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه را محکوم می کند.

وزیر خارجه انگلیس نیز با محکوم کردن سوریه و در حمایت از ترکیه گفت: لندن برای اتخاذ تصمیم‌ مناسب در شورای امنیت علیه سوریه آمادگی دارد.

دعوت کشورهای روسیه ، ایران و چین از ترکیه و سوریه برای خویشتنداری نشان می دهد که هنوز فرصت برای حل مساله و بحران سوریه از طریق سیاسی وجود دارد و غرب نیز متوجه این واقعیت است که شرایط جهانی برای مداخله نظامی در سوریه وجود ندارد .

چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارند و تصمیم یکجانبه ناتو برای مداخله در سوریه نیز فاقد مشروعیت بین المللی است .

به عقیده کارشناسان امور راهبردی در ترکیه، شرایط بین المللی برای مداخله نظامی بر ضد سوریه فراهم نیست و حتی در صورت اثبات مقصر بودن سوریه در موضوع سرنگونی هواپیمای نظامی ترکیه ، صرف طرح این موضوع در شورای امنیت نمی تواند خواسته های غرب را تامین کند .

تحولات روزهای آتی و شکست دایمی طرح های آمریکا و همپیمانان منطقه ایش علیه سوری نشان داده که تلاش غرب بر اساس تمرکز بر روی بی‌ثبات‌ کردن سوریه با هدف ضربه زدن به محور مقاومت است .

خاورم ** ۲۰۱۰** ۲۳۰**۱۶۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۹۶۴۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.