هدیه برقی وزارت نیرو به عراق/ ساخت نیروگاه به صورت رایگان

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر حجم بدهی‌های وزارت نیرو به پیمانکاران و سازندگان بخش خصوصی از مرز پنج هزار میلیارد تومان گذشته است.

در این میان، به منظور تکمیل و راه اندازی طرح‌های مهر ماندگار دولت فقط در صنعت برق و نیروگاه سازی به بیش از پنج هزار میلیارد تومان منابع مالی و اعتباری نیاز است.

 

در شرایط فعلی تامین منابع مالی و اعتباری طرح‌های برقی برای مسئولان وزارت نیرو به منظور جلوگیری از خاموشی های گسترده در سطح شبکه برق در سالهای پیش روی از نان شب واجب تر است.

 

با این وجود اخیرا مسئولان وزارت نیرو ساخت و تکمیل نیروگاه‌های برقآبی، حرارتی و حتی تاسیسات برقی رایگان را در کشورهای همسایه همچون پاکستان، تاجیکستان و عراق آغاز کرده اند.

 

در ادامه این سیاست چند روز گذشته ساخت یک نیروگاه جدید برق سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات برق در منطقه الحیدریه نجف آغاز شده است که هزینه ساخت این واحد نیروگاهی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

 

ساخت این نیروگاه برقی در منطقه نجف عراق در حالی توسط وزارت نیرو کلید خورده است که دولت عراق بابت واردات روزانه نزدیک به یکهزار مگاوات برق بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بدهی به ایران دارد و هنوز برنامه زمان بندی برای تسویه این بدهی های برقی توسط وزارت برق عراق اعلام نشده است.

 

محمد بهزاد معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفتگو با مهر درباره جزئیات آغاز عملیات اجرایی ساخت یک نیروگاه جدید برق در منطقه نجف عراق، گفت: هدف از ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی الحیدریه نجف تولید ۵۰۰ مگاوات برق در عراق است.

 

این مقام مسئول از هماهنگی ایران و عراق برای انتقال برق ایران از طریق عراق و سوریه به لبنان باتوجه به نشست‌های چهارجانبه معاونان برق و انرژی این کشورها خبر داد.

 

در همین حال عبدالحمید فرزام بهبودی با یادآوری اینکه ساخت نیروگاه برق الحیدریه نجف هدیه‌ای از طرف ملت ایران به کشور عراق است، بیان کرد: ایران یک واحد ۱۶۲ مگاواتی از این نیروگاه را به زائران و اهالی استان‌های کربلا و نجف اهدا می کند و ساخت این واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی از نیروگاه الحیدریه نجف با تمام هزینه‌های جانبی آن توسط وزارت نیرو تامین می‌شود.

 

به گفته  مدیرکل دفتر مبادلات و تجارت برون مرزی شرکت مدیریت شبکه برق ایران یک واحد گازی دیگر و واحد بخار را عراق از شرکت مپنا خریداری می کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.