هرمیداس باوند: اروپا باید در قبال فشار آمریکا ایستادگی می‌کرد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه از اروپا انتظار می‌رفت که در قبال فشار آمریکا ایستادگی کند، گفت: ایران باید تلاش کند در یک انزوای سیاسی- اقتصادی قرار نگیرد.

داوود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران توسط آمریکا اظهار کرد: آمریکا این موضوع را در حالی  مطرح کرده که با وتو و مخالفت روسیه و چین در شورای امنیت مواجه خواهد شد شد البته که روسیه و چین خود فروشنده تسلیحات به ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه روابط ما با آمریکا و غرب رابطه حسنه‌ای نیست، گفت: از اتحادیه اروپا انتظار می رفت در این گونه موضوعات و حتی در قبال خروج آمریکا از برجام،  آنها که خواهان ادامه برجام بودند، قاطع‌تر موضع گیری کنند. در واقع انتظار ایران به فرآیند قابل قبولی منجر نشد.

هرمیداس باوند خاطرنشان کرد: آمریکا فراتر از مساله اقتصادی، مساله تسلیحاتی را مورد تحریم قرار داده تا علاوه بر فشار همه جانبه اقتصادی،  از طریق تسلیحاتی نیز فشار وارد کند.

وی بیان کرد: باید در نظر داشته باشیم چین و روسیه هر گاه طرحی در مورد محدودیت تکنولوژی هسته ای و… بود مخالفتی نداشتند اما در مورد مساله تسلیحاتی مخالفت کردند چون آنها فروشنده سیستم تسلیحاتی هستند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آمریکا و اروپا تعاملات گسترده‌تری با یکدیگر دارند لذا از اروپا  انتظار می‌رفت که در قبال فشار آمریکا ایستادگی کند که انجام نداد، آن‌ها منافع خودشان در  این است که نیازهای تسلیحاتی ایران تامین نشود. 

هرمیداس باوند ادامه داد: همان طور که می‌دانید انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده لذا ایران باید سعی کند روابط حسنه از همه جهات و با کشورهای منطقه ای داشته باشد گرچه کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان در ظاهر صحبت از دوستی با ایران می‌کنند اما از این که ایران قدرت منطقه‌ای باشد خرسند نیستند.

وی با بیان این اعتقاد که در سیاست خارجی باید با همه کشورها رابطه حسنه داشته باشیم و خط مشی مشخصی را ترسیم کنیم، گفت: تحریم‌های آمریکا یک جانبه و مضاعف است اگر به خوبی در نظر نگیریم نمی‌توانیم روابط تجاری- مالی با کشورها داشته باشیم. اتحادیه اروپا خط مشی برای خود در پیش گرفته که با تحریم‌های آمریکا در تعارض نباشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: ایران باید سعی کند خود را در یک انزوای جغرافیایی قرار ندهد، با همه روابط حسنه داشته باشد. می گویند  در سیاست هرگز و غیر ممکن وجود ندارد یعنی کشوری که روزی دشمن تلقی می‌شود می‌تواند در پرتو تحولات پیش آمده تبدیل به دوست امروز شود لذا ایران هم باید تلاش کند تا در یک انزوای سیاسی و اقتصادی قرار نگیرد.

انتهای پیام 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.