هرمیداس باوند: پس از حمایت ایران از اسد، بعید است مخالفین سوری به بی‌طرفی و میانجیگری ایران اعتماد کنند

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه ایران در خصوص مساله سوریه موضع بی‌طرف نداشته گفت: ایران می‌تواند چارچوبی را در زمینه مذاکره به مخالفان ارائه دهد تا حدودی که این میانجیگری برای آنها قابل پذیرش باشد.

داود هرمیداس باوند، تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به پیشنهاد میانجیگری جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با مخالفان در سوریه، اظهار داشت: با توجه به این که ایران در هر حال به نفع دولت بشاراسد موضع‌گیری‌های جدی کرده است بسیار بعیدبه نظر می‌رسد که مخالفان اعتماد به بی‌طرفی داشته باشند که ایران نقش میانجیگری را ایفا کند.

وی در ادامه با بیان این که مع‌ذلک در شرایط استثنایی که برخی بر آن هستند که به نحوی وضع موجود حفظ شود می‌تواند این تجربه و پیشنهاد هم آزمایش شود، تصریح کرد، اما به طور کل طرف‌های مقابل که قویا خواهان تغییر وضع موجود و بر کناری بشاراسد هستند استقبال چندانی از آن نخواهد کرد و بنابراین مشکل به نظر می‌رسد که آنها آماده برای مذاکره با میانجیگری جمهوری اسلامی ایران شوند مگر آن که شرایط جدیدی پیش آید که در شرایط جدید تنگناهایی به وجود آید که در چنین وضعیتی آنها تمایل پیدا کنند. باوند در ادامه افزود: وقتی کوفی عنان هم پیشنهاد کرد که ایران هم باید در کنفرانسی که راجع به سوریه تشکیل می‌شود حضور داشته باشد استقبالی از این پیشنهاد نشد و حتی آمریکا با آن مخالفت کرد، بنابراین ایران هم حضور پیدا نکرد.. فضای کلی بر این است که ایران را به عنوان یک کشور بی طرف تلقی نمی‌کنند و به طریق اولی آن گروه‌هایی که وارد مبارزه شدند، آنها هم در همین راستا به قضیه نگاه می‌کنند.

وی با بیان اینکه شاید اگر ایران زودتر از این زمان و قبل از اینکه این مساله و برخوردهای خشونت‌آمیز و کشتار بیش از ۱۴ هزار نفر در سوریه منجر شود وضعیت متفاوت بود، گفت: در این صورت با توجه به روابط حسنه ای که ایران با سوریه به طور کلی داشت می توانست مورد پذیرش باشد ولی به نظر می‌رسد که ارایه پیشنهاد از سوی ایران تا حدودی دیر باشد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.