هر شهری باید یک سمپوزیوم مجسمه‌سازی داشته باشد

۲۱فروردین۱۳،

شهلاپور در گفت و گو با هنرآنلاین مطرح کرد:

به گفته سعید شهلا پور هر شهری باید یک سمپوزیوم مجسمه سازی داشته باشد تا با ساخت و نصب مجسمه ها در فضای شهری نگاه مردم نسبت به این هنر تغییر کند و زمینه تازهی برای مجسمه سازی در کشور بوجود آید.

سعید شهلاپور در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این روزها مشغول پی‌گیری همزمان برنامه‌های پنجمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی چوب و سمپوزیوم مجسمه‌سازی سنگ هستیم که در سال جاری این دو سمپوزیوم را با قدرت و توان بالایی برگزار کنیم.

وی افزود: همچنین در انجمن مجسمه‌سازن ایران مشغول پیگیری برای برپایی یک نمایشگاه بزرگ مجسمه در سال آینده هستم. این روزها برگزار کردن نمایشگاه انفرادی مجسمه بسیار دشوار است از این رو باید با شیوه های مختلف برای راه یابی مجسمه به جامعه و تغییر نگاه مردم نسبت به مجسمه برنامه های متعدد و مداومی در این عرصه برگزار کنیم.

این مجسمه‌ساز در باره برپایی نمایشگاه انفرادی‌اش در آینده نزدیک گفت: داوری و عضویت در شورای انتخاب جشنواره‌های مختلف سبب شده است که کمتر بتوانم روی فعالیت‌های خودم متمرکز شوم اما با این همه همواره مشغول ساخت مجسمه و نقاشی کشیدن هستم.

وی افزود: من تا زمانی که مجموعه‌ام کامل نشود از هیچ گالری وقت نمی‌گیرم و برای همین نمی‎دانم سال آینده در چه تاریخی و کدام گالری نمایشگاه‌ام را برپا خواهم کرد.

به گفته این مجسمه ساز این روزها مجسمه‌هایش را در ابعاد مختلف و بیشتر با متریال چوب می‌سازد و قصد دارد که مجموعه تازهی از مجسمه‌ها و نقاشی‌هایش را در قالب نمایشگاهی به نمایش بگذارد.

شهلاپور تاکنون ۱۲ نمایشگاه انفرادی مجسمه و نقاشی برپا کرده است.

وی دربارهٔ این که چرا این روزها مجسمه شهری نمی‌سازد گفت:با توجه به اساسنامه سمپوزیوم‌ها من که داوران و اعضای شورای سیاست‌گذاری اجازه شرکت در فراخوان را ندارند بی‌شک من نیز در هیچ یک از این فراخوان‌ها اثری ارسال نمی‌کنم .

این مدرس مجسمه‌سازی دربارهٔ آخرین مجسمه‌ای که در فضای شهری از او نصب شده است گفت: آن قدر از نصب آخرین مجسمه‌ام در فضای شهری قبل است که من نمی‌دانم چه تاریخی بود است.

شهلاپور ابراز امیدواری کرد که در سال آینده در صورت تصویب طرحش یک مجسمه بزرگ شهری و با متریال آهن برای نصب در تهران خواهد شاخت.

به گفته این مجسمه‌ساز یکی از مهمترین راه‌هایی که می‌تواند خون تازه‌ای در فضای مجسمه‌سازی ایران جاری کند برپایی سمپوزیوم های مجسمه‌سازی در شهرهای مختلف است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اتفاقات مجسمه‌سازی در ایران در سه سال اخیر برپایی سمپوزیوم مجسمه‌سازی کرمان بود که این سمپوزیوم در اولین گام خود بسیار موفق بود و حمایت‌های نهادهای دولتی و شهرداری نیز مشول حال این سمپوزیوم بود اما متاسفانه این سمپوزیوم با همه حمایت‌های که از سوی مجسمه‌سازان و نهادهای شهری و سیاست گذار شد در همان گام اول ماند و در سال آتی دیگر شاهد برپایی آن نبودیم.

شهلاپور که خود یکی از مجسمه‌سازان شرکت کننده در این سمپوزیوم بود گفت: یکی از مهمترین مسائلی که کرمان را با آن می‌شناسند مجسمه‌سازی است که از بزرگان مجسمه‌سازی کرمان می‌توان به استاد صنعتی، قهاری و حمید شانس اشاره کرد و باید شهری که با تاریخ مجسمه سازی مدرن ایران گره خورده است حتما سمپوزیوم مجسمه‌سازی داشته باشد و باید اجازه ندهیم که پرونده سمپوزیوم مجسمه‌سازی کرمان بسته شود و از مسولان باید بخواهیم که زمینه برپایی و اتمرار این سمپوزیوم را فراهم کنند.

وی همچنین دربارهٔ برپایی اولین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهر تازه قشم گفت: این سمپوزیوم در شهر “جدید گلدن سیتی” هرمزگان با همکاری ارشاد منطقه آزاد قشم برگزار شد که به سبب عجله‌ای برگزار شدن جشنواره بی نظم برگزار شد و با تاخیر شش روزه وسائل کار و متریال به جشنواره رسید اما در نهایت در سه روز پایانی مجسمه سازان با روزی ۱۲ ساعت کار آثار ارزشمندی ساختند.اما با این همه حرکت خوبی بود و امیدوارم در سایر شهرها نیز شاهد چنین حرکت هایی باشیم.
 

انتهای پیام/۳۲/۳۱


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.