هزینه دو هزار میلیارد ریالی برای ساخت پالایشگاه بیدبلند ۲

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت وانر‍ژی، ‘جواد اوجی’ با تاکید بر پیگیری جدی طرفین قرارداد ساخت پالایشگاه بید بلند ۲ افزود: ساخت این پالایشگاه با سهم ۸۰ درصدی بانک صادرات و سهم ۲۰ درصدی شرکت ملی گاز ایران انجام می شود.

وی با بیان این که روند اجرای این طرح مشارکتی در نشست اخیر طرفین قرارداد با بانک مرکزی بررسی شده است، از گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) به ارزش ۶۵۰ میلیون یورو خبر داد و گفت: انتظار می رود با تزریق منابع مالی ، ساخت پالایشگاه بید بلند ۲ از شتاب بیشتری برخوردار شود.

قرارداد مشارکت در ساخت پالایشگاه بید بلند ۲ به همراه ایجاد واحد تولید اتان در پالایشگاه، پارسیان،بهمن ماه سال ۱۳۸۹ میان شرکت ملی گاز و بانک صادرات ایران،امضا شد.

برپایه این قرارداد،سهم بانک صادارت ایران برای ساخت پالایشگاه ۸۰ درصد و میزان سرمایه گذاری نیز سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تعیین شده است.

پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان بهبهان (استان خوزستان) یکی از بزرگترین طرح های صنعت گاز در برنامه پنچم توسعه است که مطابق با برنامه زمان بندی در مدت ۳۶ ماه ساخته خواهد شد.

فرآورش روزانه ۵۷ میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، همچنین تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و ۴۰۰ هزار تن مایعات گازی،محصولات این پالایشگاه خواهند بود.

در قرارداد مشارکت شرکت ملی گاز با بانک صادارت،این بانک برای ساخت واحد تولید اتان پالایشگاه گاز پارسیان نیز متعهد به ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

با بهره برداری از واحد تولید اتان در پالایشگاه گاز پارسیان نیز سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن اتان تولید و به پتروشیمی فیروز آباد تحویل داده خواهد شد. تولید سالانه یک میلیون و یکصد هزارتن گاز مایع، دیگر محصول این پالایشگاه است.

پالایشگاه پارسیان با ظرفیت فرآورش روزانه ۸۰ میلیون متر مکعب گاز در ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان لامرد استان فارس واقع شده است.

اقتصام**۹۱۸۹**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۴۶۰۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. s:

    سلام
    پروژه ای در مورد مقایسه هزینه ساخت پالایشگاه در ایران با استانداردهای جهانی دارم.اما منبع اطلاعاتی خاصی در دسترسم نیس.منابع هزینه های پالایشگاههای خارج از ایران رو چطوری میتونم پیدا کنم؟

  2. علی امینی:

    ظاهرا مبلغ دوهزار میلیارد تومان صحیح میباشد.

  3. علی امینی:

    ظاهرا رقم دو هزار میلیارد صحیح نباشد؛ دوهزار میلیارد تومان صحیح میباشد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.