همایش بهینه سازی مصرف انرژی بستر مناسبی برای توسعه پایدار کشور

یکشنبه ۲۵ تیر – ۰۴:۰۴:۵۴ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان اعلام کرد:

بزرگنمایی:  

سمیعی نژاد  و رئیس شورای سیاست گذاری اولین همایش بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت آهن و فولاد کشور را بستر مناسبی برای توسعه پایدار کشور خواند.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،سمیعی نژاد مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در این همایش با ارائه عملکرد فولاد مبارکه و اقداماتی که این شرکت برای بهینه مصرف نمودن انرژی لحاظ نموده است گفت : فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین تولید کننده ورق صنعتی در خاورمیانه است که ورق مورد نیاز ۱۳۰۰ شرکت پایین دستی را تأمین می‌کند از جمله اینکه حدود ۴۰ درصد ورق مورد نیاز خودرو سازان کشور در فولاد مبارکه تأمین می گردد همچنین شرکت های ماشین سازی ، تولید کنندگان لوازم خانگی و لوله های گاز ، آب و بطور کلی انتقال سیالات از عمده مصرف کنندگان ورق فولاد مبارکه می‌باشند .
وی با بیان اینکه فولاد مبارکه به تنهایی ۴۵ درصد فولاد کشور را تولید می کند و بنا دارد تا پایان برنامه پنجم و افق ۱۴۰۴ توسعه این سهم را با تولید ۲۵ میلیون تن دنبال نماید افزود : خوشبختانه روند تولید در فولاد مبارکه در سالهای اخیر روند صعودی را طی نموده است .
وی ادامه داد : ظرفیت سالانه در سه مجموعه فولاد مبارکه ،‌ فولاد سبا و فولاد هرمزگان که مجموعه ی گروه فولاد مبارکه اصفهان هستند ۷/۷ میلیون تن می باشد که در حال حرکت به سوی ۹/۱۱ میلیون تن می باشند که البته قراردادهای این افزایش ظرفیت با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منعقد شده و در حال اجراست . بطوریکه در خود فولاد مبارکه بنا داریم ظرفیت را از ۴/۵ به ۲/۷ میلیون تن برسانیم و در ناحیه فولادسازی سبا نیز می خواهیم از ۶۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و در فولاد هرمزگان نیز برآنیم که از ۵/۱ به ۳ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم.
مدیر عامل فولاد مبارکه افزود:در سال گذشته تولید گروه فولاد مبارکه به ۸/۵ میلیون تن رسید و پس از آن نیز در سه ماهه اول سال ۹۱ توانستیم سهم ۴۵ درصدی فولاد مبارکه را به ۴۸ درصد برسانیم . تا جائیکه از کل تولید ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی فولاد کشور در این سه ماه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن را فولاد مبارکه تولید کرده است .
ایشان در ادامه تصریح کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری هایی که در فولاد مبارکه انجام شده و خواهد شد و همچنین میزان تولیدی که این شرکت بر عهده دارد بیش از ۳ درصد برق کشور را این شرکت مصرف می‌نماید و از آنجایی که تا پایان سال ۹۳ هم مصرف برق فولاد مبارکه به ۲/۶ درصد خواهد رسید. در توسعه هایی که در حال اجرا هستیم چنانچه شبکه برق کشور افزایش نیابد از نظر انرژی الکتریکی دچار مشکل خواهیم شد. همچنین گروه فولاد مبارکه مصرف ۲ درصد گاز طبیعی کشور را به خود اختصاص داده است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۳ در این بخش نیز به بیش از ۴ درصد گاز مصرفی کشور برسیم که همه اینها بر لزوم توسعه های تولید انرژی و مصرف بهینه آن تاکید دارند.
وی در ادامه سخنان خود به هزینه‌های انرژی در فولاد مبارکه اشاره کرد و با بیان اینکه تا پیش از اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها، در فولاد مبارکه ۵ درصد هزینه ها به گاز و برق اختصاص می‌یافت افزود: اکنون با اجرای مرحله اول این طرح سهم هزینه های انرژی در فولاد مبارکه به ۱۰ درصد افزایش یافته است و اگر مرحله بعدی هدفمندی یارانه ها اجرا گردد پیش بینی می‌شود این رقم به ۱۸ درصد هزینه تمام شده برسد .
ایشان در ادامه این بحث اظهار داشت: این همایش بدان لحاظ برپا گردید که ما بتوانیم از تفکر اساتید و نخبگان در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی، کاهش مصارف و تجدیدپذیر کردن آن بهره‌مند شویم.
مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: ما در این راستا چندین شرکت داخلی و خارجی را که ساز و کار آنها مشابه فولاد مبارکه بوده‌اند، مورد مقایسه قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که فولاد مبارکه از نظر مصرف انرژی مطابق با استانداردهای تعریف شده در این راستا حرکت کرده ولی نسبت به رقبای اروپایی و بین المللی مصرف ما کمی بالاتر است که در این راستا فولاد مبارکه سازوکاری تعریف کرده که بتواند مصرف انرژی خود را به میزان رقبای بین اللملی نزدیک کند.
وی در پایان اظهارداشت:ما با دعوت از تمامی متخصصین و نخبگان کشور در این همایش و سایر فعالیتها تلاش خواهیم نمود تا در کل صنعت فولاد کشور به استانداردهای جهانی برسیم، علاوه بر این در این راستا با ارائه پیشنهادهایی به اساتید این بخش در نظر داریم برای تأمین انرژی مطمئن برای حال و آینده شرکتهای فولادی برنامه‌ی مدونی تعریف کنیم ضمن اینکه بهینه سازی مصرف انرژی، بازیافت، کاهش قیمت تمام شده و حفظ شاخصهای زیست محیطی و استقرار نظامهای موجود در این بحث و تدوین برنامه جامع جهت فناوری‌ها و صرفه جوئیهای مصرف انرژی در صنعت آهن و فولاد را مد نظر قرار داده‌ایم .

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۵۱۶۰۴۵۴۸۷۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.