همایش بین المللی ‘ وحدت مسلمانان و بیداری اسلامی ‘ در لاهور برگزار شد

به گزارش امروز چهارشنبه ایرنا, در این همایش تعدادی از وزرای ایالتی دولت پنجاب, شخصیت های مذهبی , علمی و سیاسی , اعضا و سران احزاب دینی , محمد حسین بنی اسدی سرکنسول کشورمان در لاهور و عباس فاموری مسوول خانه فرهنگ ایران در مرکز ایالت پنجاب حضور داشتند.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و مدح حضرت رسول اکرم آغاز شد.

آیت الله محمد علی تسخیری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این همایش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین گردهمایی باشکوهی اظهار داشت: علما طبق احادیث , وارثین پیامبر گرامی اسلام هستند, یعنی نقش انبیا را در جامعه ایفا می کنند, انبیایی که رهبران بیداری انسانها هستند و تاریخ شاهد آن است که آنها نقاط نورانی تاریخ بشریت بوده و هر آنچه در خیر بشریت مشاهده می شود از برکات وجود انبیا است.

این استاد حوزه و دانشگاه کشورمان گفت: اگر از قرآن, اهداف انبیا را سوال کنید, قرآن آن را در دو هدف تفسیر می نماید, ‘برپایی جامعه مطیع به اوامر الهی و مبارزه با طاغوت و آنچه وابسته به طاغوت است’ لذا اکنون معیار بیداری اسلامی این است که این بیداری در جامعه که عبد و بنده الهی آن را برپا می نماید و با استکبار و قدرت های طاغوتی مبارزه می نماید که نقش واقعی علما در همین دو هدف خلاصه می گردد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: طبق مفاهیم قرآنی فضای وحدت، فضایی است که در آن آزادی عقلانی، جدال منطقی مطابق با قرآن و سنت باشد و این یکی از بزرگترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران در خلال ۳۰ و چند سال بوده است و مسلمانان با حفظ وحدت ابرقدرت های آن زمان را سرنگون ساخته اند.

ایشان گفتند : ائمه معصومین و اصحاب پیامبر علیرغم اختلاف فی مابین , همه در فضای وحدت قرار داشته و دارای همدلی بودند و اختلاف آنها همانند اختلاف بین دوبرادر بود و در این راستا به احادیث امام احمد حنبل، امام شافعی می تواند اشاره نمود.

آیت الله تسخیری در خصوص بیداری اسلامی گفتند: حرکت و تحولی که امروز در کشورهای اسلامی از جمله یمن،تونس بحرین , مصر و … رخ داده است, متفکران غربی را به شک مبتلا نموده , آنها متاسفانه از روی جهالت و نادانی این تحول عظیم اسلامی را بهار عربی می پندارند و متاسفانه اندازه درک نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را هم ندارند که او در خصوص بیداری اسلامی می گوید’ این جهنم اسلامی است و یا در جایی گفته است این جهنم ایرانی است.

ایشان تصریح کردند : به حمد الله این تحول یک تحول اسلامی است و علمای اسلام بایستی با همدلی کامل به آن عمق ببخشند تا بتوان بیش از پیش به آینده جهان اسلام امیدوار شد ، آینده ای که طبق فرمایشات حضرت امام خمینی رحمه الله علیه متعلق به قرآن و اسلام است.

حجت الاسلام علی اصغر اوحدی معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنانی گفت : دوران معاصر که به نام بیداری اسلامی شناخته شده است ، مقطع حساسی از حیات امت اسلامی است. بهمین دلیل باید این برهه زمانی را که در آن بسر می بریم بخوبی بفهمیم و موقعیت فوق العاده آنرا درک کنیم و چالشهای فراوانی را که در برابر ما قرار گرفته است، بشناسیم , بی تردید این آگاهی و بصیرت هوشیاری لازم را در نحوه برخورد با جریانات و حوادث پیرامونی بما می بخشد.

وی افزود : یکی از مسائل فراروی امت اسلامی درک صحیح جایگاه علما و نقش کلیدی آنان در این مقطع حساس می باشد زیرا دشمن از دیر باز در تلاش برای متزلزل کردن آن نزد مردم بویژه نسل جوان بوده است.

احسان الدین قریشی وزیر اوقاف ایالت پنجاب , مسلمانان را به سوی وحدت و اتحاد فرخواند و مهمترین چالش امروزی مسلمانان را عدم وجود اتحاد خواند.

وی از مسلمانان خواست که آنها از اختلافات خود صرفنظر کنند و در گسترش وحدت اسلامی نقش خود را ایفا نمایند.

علامه قاضی نیاز حسین رییس حوزه علمیه جامعه المنتظر لاهور گفت: امروز موضع همایش وحدت مسلمانان , واژه بیداری اسلامی است , اگر مسلمانان امروز متحد شوند , به یقین استکبار جهانی از بین خواهد رفت و در این راستا بایستی ابتدا علما متحد شوند زیرا اگر علما متحد شدند ملت نیز متحد خواهد شد.

مفتی نصر الله مسوول حزب جماعت اسلامی در فیصل آباد نیز گفت: اگر مسلمانان امروز به اختلافات خود پایان دهند به یقین برابر دشمنان پیروز خواهند شد و با توجه به وضعیت امروز مسلمانان بایستی صرفنظر از اختلافات بیش از پیش وحدت و اتحاد خود را گسترش دهند زیرا اسلام برخلاف حملات انتحاری ،به ما درس اخوت و برادری را آموزش می دهد.

علامه زبیر احمد ظهیر دبیر کل حزب جماعت اهل حدیث گفت: امروزه اساسی ترین عامل عدم پیشرفت مسلمانان عدم وجود وحدت و اتحاد می باشد و امروز مسلمانان مطابق با اندیشه های علامه اقبال لاهوری بیش از پیش نیازمند به احیای وحدت و اتحاد هستند زیرا اگر مسلمانان متحد شوند می توانند مستکبرین جهان را از بین ببرند .

علامه راغب نعیمی رییس حوزه علمیه نعیمیه لاهور , علامه محمد حنیف جالندهری رییس شورای بین المللی ادیان، علامه سید ریاض حسین نجفی رییس وفاق المدارس اهل تشیع , علامه سید ساجد علی نقوی نماینده ولی فقیه و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهلبیت (ع) در این مراسم بر امر وحدت بین مسلمانان تاکید کردند.

آساق ** ۱۰۹۵**۱۴۲۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۲۰۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.