همراه با بانوان ایران در المپیک

جام جم آنلاین: بعد از موفقیت بانوان در بازی‌های آسیایی گوانگجو انتظارها از ورزش بانوان به طور چشمگیری بالا رفت، حضور در عرصه‌های بین‌المللی و کسب قهرمانی و مدال در برخی رشته‌ها تابویی بود که شکسته شد.

این خودباوری‌ها سبب شد تا برای حضور در المپیک لندن سهمیه‌هایی بگیریم که برای نخستین بار در طول تاریخ برخی رشته‌ها به دست آمد، هرچند صرفا کسب سهمیه المپیک نباید هدف یک ورزشکار یا حتی فدراسیون ورزشی باشد، اما این آغاز راه برای ورزش نوپای بانوان است. نوپا از این نظر که در عرصه قهرمانی تازه راه افتاده و درصدد است تا با پیشرفت روز افزون در دوره‌های دیگر بازی‌های آسیایی یا حتی المپیک سهمی در ارتقای جایگاه کاروان ورزش کشورمان داشته باشد.

کارشناسان بر این باورند که اگر امکانات لازم در اختیار بانوان ملی پوش قرار بگیرد و مسئولان تفاوتی بین آنها با مردان قائل نباشند سرعت حرکت در مسیر صعودی به سمت پیشرفت دوچندان می‌شود اما در حال حاضر نیز نسبت به گذشته توجه بیشتری معطوف به ورزش بانوان است و همین می‌تواند امیدوارکننده باشد.

مرضیه اکبرآبادی، معاون امور بانوان و ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، هدف اصلی ورزش زنان را با توجه به امکانات و بضاعت این حوزه کسب سهمیه المپیک می‌داند و در مورد حضور بانوان ورزشکار کشورمان در المپیک لندن می گوید: خوشبختانه ورزش بانوان پیشرفت قابل توجهی داشته است، با امکانات و بضاعت موجود خواسته ما این بود که درحد توان بتوانیم در رشته‌های مختلف کسب سهمیه کنیم، از این عملکرد راضی هستیم و امیدواریم که با برنامه‌های خوب و مناسب، هر ملی‌پوشی بهترین کارنامه‌اش را در المپیک رقم بزند و زنگ تفریحی برای سایر حریفان نباشد، بدون شک در دوره‌های بعدی با استفاده از تجربه این المپیک درصدد کسب نتایج بهتر خواهیم بود.‌ در این گزارش به معرفی ملی‌پوشان المپیکی ورزش بانوان می‌پردازیم و آخرین وضعیت آمادگی روحی و فنی آنها را بررسی می‌کنیم.

تنیس روی میز

ندا شهسواری: عملکردم در المپیک به‌قرعه‌بستگی دارد

ندا شهسواری خانواده‌ای ورزشی دارد، برادر و خواهرش هم پینگ‌پنگ‌بازی می‌کنند و در خانه حریف تمرینی ملی‌پوش کشورمان هستند، شهسواری در دیدار پایانی مسابقات کسب سهمیه المپیک آسیای میانه مقابل حریف قزاقستانی خود ۴ بر یک به برتری رسید و برای نخستین بار در این رشته مجوز حضور در المپیک را کسب کرد، شارکاوا قزاقستانی ۲۰۰ پله در رنکینگ جهانی پینگ‌پنگ بالاتر از شهسواری قرار دارد و در دوره‌های قبلی المپیک هم حضور داشته است.

ندا شهسواری در مورد وضعیت آماده‌سازی‌اش به «جام‌جم» می‌گوید: با این که می‌دانم مسابقات المپیک سنگین است، اما عملکردم تا حد زیادی به قرعه‌کشی بستگی دارد که امیدوارم قرعه خوبی بیاورم و بتوانم بهترین بازی‌ام را انجام دهم.

وی درباره ضعف‌ها و کمبودهای موجود در راه‌‌ آماده‌سازی‌اش برای المپیک خاطرنشان می‌کند: تا زمانی که حریف خارجی نداشته باشم نمی‌توانم به پیشرفت امیدوار باشم. امیدوارم در آینده شرایطی فراهم شود که با یک برنامه‌ریزی درست ابتدا با حریفانی روبه‌رو شویم که به سطح کارمان نزدیک هستند تا با اعتماد به نفس بیشتری برای رویارویی با حریفان قوی‌تر جهت پیشرفت آماده شویم.

دوومیدانی،پرتاب وزنه

لیلا رجبی: خوشحالم با لباس ایران به‌المپیک‌می‌روم

لیلا رجبی، ورزشکار بلاروسی‌الاصل ایران است که سال ۸۶ بعد از ازدواج با پیمان رجبی، دونده دوی سرعت نامش را از «تاسیانا ایلیوشچانکا» به لیلا رجبی تغییر داد و مسلمان شد. او که در بوشهر زندگی می‌کند بعد از حضور در کشورمان رکورد پرتاب وزنه را که متعلق به پریسا بهزادی بود ارتقا داد.

لیلا رجبی که با پیراهن تیم ملی کشورمان در المپیک لندن حضور می‌یابد، با پرتاب وزنه به مسافت ۱۷ متر و ۶۰ سانتی‌متر با کسب حدنصاب ورودی مسابقه‌های جهانی ترکیه سهمیه حضور در مسابقات المپیک لندن را به دست آورد. وی درباره حضورش در لندن می‌گوید: پیش از هر چیز خوشحالم که در المپیک با لباس ایران حاضر می‌شوم. امیدوارم نماینده خوبی باشم. تمرینات خوبی در این مدت داشتم، سعی کردم که بتوانم حداقل رکورد خودم را به ثبت برسانم. المپیک میدان بزرگی است که آرزوی هر ورزشکار است و خوشحالم آرزویم برآورده شده، از حریفانم شناخت نسبی دارم و سعی می‌کنم پایین‌تر از حد خودم نباشم.

تکواندو

سوسن حاجی‌پور: امیدوارم از یادآوری المپیک ناراحت نشوم

سوسن حاجی‌پور، تکواندوکار ۲۴ ساله تیم ملی کشورمان این ورزش را از سال ۶۹ و در سالن هلال احمر بابلسر آغاز کرده است. ملی‌پوش رودباری کاروان ایران در المپیک، با کسب مدال طلای تورنمنت آسیایی فدراسیون جهانی تکواندو در بانکوک سهمیه حضور در رقابت‌های المپیک را گرفت. او که در وزن ۶۷ کیلوگرم به رقابت با حریفان می‌پرداخت در فینال حریف ویتنامی را از پیش رو برداشت.

سوسن حاجی‌پور، معتقد است آمادگی خوبی دارد. وی با بیان این مطلب می‌گوید: تمام فکرم معطوف به المپیک است، هدفم این است طوری روی شیاپ چانگ بروم که از خودم راضی باشم. مهم نیست چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد بلکه مهم این است که مطمئن باشم نهایت توانم همین بوده، طوری که بعدها از یادآوری المپیک پشیمان و ناراحت نشوم.‌ حاجی‌پور درباره شناخت از حریفانش می‌گوید: یک سال است که با مربی‌ام کار می‌کنم، همه چیز به دور از حاشیه و در آرامش است و امیدوارم با شناخت نسبی که از حریفان دارم عملکرد راضی‌کننده‌ای در المپیک داشته باشم.

تیراندازی

الهه احمدی: در تیراندازی اختلاف یک‌دهمی قهرمان را معلوم می‌کند

الهه احمدی که پدرش نیز عضو تیم ملی تیراندازی بوده است، این رشته را از سال ۸۴ در باشگاه نیروی زمینی ارتش آغاز کرده است. جالب این که تا ۱۹ سالگی اصلا ورزش را به طور حرفه‌ای انجام نداده، اما با شروع تیراندازی بسیار علاقه‌مند شده و آن را ادامه داده است.

در رقابت‌های جام جهانی تیراندازی در سال ۲۰۱۱ الهه احمدی در ماده ده متر تفنگ بادی زنان در دور نهایی که با حضور هشت تیرانداز برتر دور انتخابی برگزار شد جمع امتیازات خود را به ۲/۵۰۲ رساند و صاحب مدال نقره شد و سهمیه المپیک لندن را هم کسب کرد.‌ وی درخصوص حضور در رقابت‌های المپیک می‌گوید: هر کس که برای رقابت به المپیک می‌رود قطعا برای مدال‌آوری تلاش می‌کند اما ورزشکاران ما هنوز نمی‌دانند که برای مدال‌آوری چه چیزهایی می‌خواهند، این تجربه در آینده به ما کمک می‌کند.

احمدی ادامه می‌دهد: توقعی که دارم این است که ۸۰ تا ۹۰ درصد آمادگی‌ام را به نمایش بگذارم و راضی باشم. در تیراندازی رقابت خیلی نزدیک است و اختلاف یک‌دهمی ممکن است یک تیرانداز را به مدال برساند، ما باید قرار گرفتن در این کورس رقابت را تمرین کنیم و یاد بگیریم.

تیراندازی

مه‌لقا جام‌بزرگ: آرزویم برآورده می‌شود

مه‌لقا جام‌بزرگ، ابتدا به والیبال علاقه‌مند بوده است، اما با مصدومیتی که در والیبال با آن مواجه می‌شود ناخواسته به سمت تیراندازی می‌رود. اوایل به صورت تفریحی و بعد دوران آموزشی و ورود به دنیای حرفه‌ای، او که آبان ماه ۸۸ پیراهن تیم ملی را بر تن کرده است اولین بانویی بود که سهمیه المپیک گرفت و مرداد سال گذشته با درخشش در مسابقات قهرمانی جهان در آلمان در فینال با امتیاز ۸‌/‌۴۹۸ چهارم شد و اولین سهمیه المپیک کاروان ایران را به ارمغان آورد.‌ تیرانداز ملی‌پوش کشورمان معتقد است المپیک چیزی است که تصور نمی‌کرده روزی آن را تجربه کند، جام بزرگ به «جام‌جم» می‌گوید: همیشه عادت دارم با پشتکار راهی را که انتخاب می‌کنم ادامه دهم، اما صادقانه می‌گویم که المپیک برایم یک رویا بود که حالا آرزویم برآورده شده، ما برای موفقیت در المپیک خیلی کم‌تجربه هستیم و نیاز به برنامه‌ریزی داریم تا در آینده بهتر از این باشیم، اما برای من بهترین نتیجه در المپیک رضایت از عملکرد خودم است.

قایقرانی

آرزو حکیمی به جای آرزو معتمدی

تاریخ قایقرانی هم شاهد یک سنت‌شکنی بود؛ کسب سهمیه المپیک در رقابت‌های آب‌های آرام قهرمانی آسیا، آرزو معتمدی در این رقابت‌ها با زمان ۷۱‌/‌۴۴ ثانیه به فینال ۲۰۰ متر راه یافت و سهمیه المپیک ۲۰۱۲ لندن را گرفت، اما بعد از آن فدراسیون قایقرانی با برگزاری مسابقه انتخابی بین قایقرانان و با این منطق که سهمیه متعلق به قایقرانی است، آرزو حکیمی را جایگزین معتمدی کرد تا مدتی شاهد حرف و حدیث و جنجال پیرامون این موضوع باشیم.

در رقابت‌های انتخابی معتمدی با زمان ۴۷ ثانیه در ۲۰۰ متر و ۰۲‌/‌۲ در ۵۰۰ متر سوم شد و شانس حضور در المپیک را از دست داد.‌ آرزو حکیمی درباره حضورش در المپیک می‌گوید: زحمت زیادی کشیدم تا بتوانم خودم را در قایقرانی مطرح کنم، من جای کسی را نگرفتم، از نظر روحی البته شرایط خوبی ندارم و آن نیز به دلیل حاشیه‌هایی است که پیش آمد، اما فدراسیون اصرار دارد در المپیک با تمام توان حاضر شوم. من هم امیدوارم با توجه به سن و تجربه کم بتوانم شایستگی‌ام را نشان دهم، اما این را هم می‌دانم که کار سختی است.

قایقرانی، رویینگ تک‌نفره

سولماز عباسی: مطمئن بودم به المپیک می‌روم

آخرین سهمیه بانوان ملی‌پوش کشورمان هم در قایقرانی رقم خورد، سولماز عباسی قایقرانی را یک ورزش آرامش‌بخش می‌داند و معتقد است از ابتدا به دنبال حضور در المپیک بوده است.

عباسی در مسابقات آسیایی کره جنوبی در رویینگ تک‌نفره که چندی پیش در برگزار شد با زمان ۹ دقیقه و ۲۵ ثانیه و ۲۲ صدم ثانیه در مکان نخست ایستاد و سهمیه المپیک گرفت. سولماز عباسی در مورد کسب این موفقیت و آمادگی‌اش برای حضور در المپیک می‌گوید: همین که ما برای اولین بار در قایقرانی سهمیه گرفتیم، نشان از بی‌تجربگی است، اما همین حضور برای آینده، تجربه‌ای بزرگ محسوب می‌شود، من در مسابقات قهرمانی آسیا برای کسب سهمیه رفته بودم، از قهرمانی‌ام مطمئن بودم و انگیزه زیادی داشتم، اما حالا کمی نگران این مسابقات بزرگ هستم و امیدوارم نماینده شایسته‌ای برای ایران باشم، چون فرصت زیادی برای آماده‌سازی نداشتم.

تیروکمان

‌ساره اسدی:‌‌چه‌کار‌کنم؟!

‌اگر‌نروم ‌سهمیه‌ می‌سوزد!

زهرا دهقان با درخشش در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک در آمریکا (اوایل تیرماه) جواز حضور در بازی‌های المپیک لندن را کسب کرد، ولی به دنبال اعتراض وی به فدراسیون (در پی کنار گذاشته‌شدن مربی کره‌ای تیم ملی) او نیز اجازه شرکت در المپیک را پیدا نکرد و براساس رای کمیته فنی، جای خود را برای اعزام به ساره اسدی سپرد!‌ اسدی که در مسابقه‌های گزینشی المپیک ـ که در تهران برگزار شده بود ـ‌ با کسب عنوان چهارم، سهمیه المپیک را از دست داده بود، پس از شنیدن خبر اعزام خود به المپیک لندن، با توجه به این که زهرا دهقان از او خواسته بود از همراهی تیم ملی انصراف دهد، به خبرنگاران گفت: چه کار کنم؟! دوست داشتم انصراف دهم، اما اگر من نیز به المپیک نروم سهمیه برای ایران از دست می‌رود و این موضوعی نیست که انتخاب کنم. پای کشورم در میان است و من به المپیک می‌روم. اسدی‌ گفت : الان برای شروع آماده شدن در المپیک خیلی دیر است، ولی تلاش می‌کنم با تمرکز نتیجه بگیرم. امیدوارم جوی ایجاد شود تا با آرامش تمرین کنم. تمام همت و کوشش خود را به کار خواهم گرفت و امیدوارم نتیجه خوبی در المپیک کسب کنم. من در مسابقه‌های انتخابی المپیک هم خوب کار کردم و حقم گرفتن سهمیه بود. با این حال خوشحالم که الان این اتفاق برایم افتاده است.

به این ترتیب، پس از نجمه آبتین که نخستین ورزشکار زن در رشته تیروکمان در المپیک پکن به میدان رفته بود، ساره اسدی دومین زن تیروکمان المپیکی ایران به شمار می‌آید.

سارا احمدیان / جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.