هندوستان تایمز: هند از ایران برای شرکت در نشستی در مورد صلح و ثبات در افغانستان دعوت می کند

به گزارش ایرنا این روزنامه پرمخاطب هندی امروز( پنجشنبه)، طی گزارشی نوشت: چین، پاکستان و ایران در میان ۱۳ کشوری قرار دارند که هند از آنها برای شرکت در یک نشست منطقه ای سرمایه گذاران در مورد افغانستان و صلح و ثبات دراین کشور دعوت خواهد کرد.

این اقدام به منظور تقویت هر چه بیشتر هماهنگی بین کشورهای منطقه ای با توجه به برنامه هایی برای خروج نیروهای غربی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۴ صورت می گیرد.

این کشورها گفتگوها را از جایی که در نشست سال گذشته خود در استانبول رها کرده بودند از سر خواهند گرفت.

کشورهای منطقه ای در نشست استانبول در مورد روش های ممکن برای بهبود ثبات، امنیت و رفاه در افغانستان تبادل نظر کردند.

این روزنامه هندی نوشت : بنابه گفته منابع رسمی، هند از کشورهایی که در نشست استانبول شرکت کرده بودند برای حضور در این نشست دعوت خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه منابع مذکورگفتند که این کشورها شامل روسیه، چین، پاکستان، ایران، قزاقستان، عربستان سعودی، و امارات می شوند.

هندوستان تایمز نوشت : تصمیمی برای تشکیل نشست سرمایه گذاران منطقه ای در جریان دیداری بین وزیر خارجه هند ‘اس.ام. کریشنا’ و همتای افغانی وی ‘زالمای رسول’ در دهلی نو اتخاذ گردید.

‘کریشنا’ و ‘رسول’ ریاست اولین جلسه شورای مشارکت هند و افغانستان را روز چهارشنبه در دهلی نو بطور اشتراکی به عهده گرفتند ودیگر کشورها و نهادهای کمک کننده نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.

این روزنامه نوشت: منابع گفتند که کشورهای منطقه ای در بهترین موقعیت لازم برای ایفای نقشی در تضمین برقراری صلح، ثبات و رفاه در افغانستان قرار دارند.

هند نسبت به تلاش پاکستان در جهت کسب یک عمق راهبردی در افغانستان نگران است ولی این دو کشور اکنون تحت یک ابتکار منطقه ای به یکدیگر نزدیک می شوند.

یک مقام رسمی گفت: ‘آمریکا همیشه از انجام اینگونه ابتکارات حمایت کرده است. اکثر این کشورها دارای منافع مستقیم در افغانستان هستند.’

گفتنی است وزیر خارجه هند روز سه شنبه گذشته یکبار دیگر تعهد دراز مدت این کشور را نسبت به مشارکت در تضمین رفاه مردم افغانستان تکرار کرده و گفت که امنیت هند به امنیت افغانستان بستگی دارد.

اساق/۲۱۶۴ ** ۵۸۹** ۱۵۱۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۰۵۲۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.