هنرمندان با استمرار در کارشان قیام ۱۵ خرداد را معرفی کنند

۱۵خردادماه،

وزیر فرهنگ و ارشاد در افتتاحیه ˝طلوع خرداد˝

محمد حسینی گفت: امیدوارم هنرمندان هر ساله در این عرصه فعالیت کنند و قیام ۱۵ خرداد را زنده نگاه دارند که مبدا انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، مراسم افتتاحیه اولین یادواره «طلوع خرداد» صبح امروز با حضور محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ سید احسان قاضی‌زاده مدیر کل ارشاد استان تهران و جمعی از هنرمندان و مردم ورامین و پیشوا در صحن امامزاده جعفر در شهرستان پیشوا برگزار شد.

پیش از برگزاری مراسم افتتاحیه حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در شهرستان پیشوا ضمن ادای دین به شهدای این شهرستان به همراه هنرمندان تئاتر خیابانی شهرستان ورامین و پیشوا به راهپیمایی قیام ۱۵ خرداد پرداخت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع)‌،

گفت: امیدوارم هنرمندان هر ساله در این عرصه فعالیت کنند و قیام ۱۵ خرداد را زنده نگاه دارند که مبدا انقلاب اسلامی است. البته پیش از ۱۵ خرداد نیز اتفاقاتی برای شکل‌گیری انقلاب اسلامی رخ داده که نقطه عطف آن ۱۵ خرداد ۴۲ است.

وی ادامه داد: قیام مردم پیشوا که از همین امام‌زاده جعفربن موسی کاظم (ع)‌ آغاز شد بر اساس اعتقادات دینی بود که به نتیجه رسید و امروز پس از ۵۰ سال شاهد آثار و برکات آن هستیم. حماسه ۱۵ خرداد مبدا اصلی نهضت اسلامی کشور ماست و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد معلوم نبود که چه اتفاقی برای کشور ما رخ می داد.

وی افزود: این حماسه بر اساس اعتقادات مردم در سال ۴۲ شکل گرفت و در نهایت در سال ۵۷ به نتیجه مطلوب رسید. در ۱۵ خرداد سال ۴۲ فقط مردم متدین پای کار بودند و این حرکت اسلامی با رهبری دینی شکل گرفت.
سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد در این ادامه سخنانش به روایت تاریخ از سال ۴۲ که قیام ۱۵ خرداد روی داد تا پس از دفاع مقدس پرداخت.

وی با بیان اینکه رژیم پهلوی از سال ۴۰ به فکر از بین بردن اسلام بود و اقداماتی چون تشکیل انجمن ولایتی و ایالتی نیز انجام داده بود، اظهار داشت: امام خمینی (ره)‌ در آن زمان با مراجع صحبت کردند و چون می‌دانستند رژیم می‌خواهد چه بلایی بر سر دین و مردم بیاورد اعتراض کردند و پس از آن انقلاب شاه و مردم مطرح شد، در ابتدای سال ۴۲ اتفاق مدرسه فیضیه رخ داد و امام دیگر آرام ننشستند و با سخنرانی‌ها و صدور اعلامیه معروف خود «شاه‌دوستی، یعنی غارت‌گری» اعتراضات را به اوج رساندند. امام راحل در سخنرانی خود در سال ۴۲ فرمودند که «ساواک بعضی از علما را خواسته و به آن‌ها گفته است نباید در مورد شاه و اسرائیل بد بگویید و همچنین نگویید اسلام در خطر است» اما امام فرمودند اصلا اساس اختلاف ما با رژیم در همین سه موضوع است.

در این مراسم همچنین مرشد محسن میرزاعلی در دو بخش به نقالی پرداخت که در قسمت دوم برنامه خود قیام ۱۵ خرداد مردم پیشوا و ورامین را نقالی کرد.

همچنین سیداحسان قاضی‌زاده دبیر اولین جشنواره تئاتر خیابانی خرداد طی سخنانی ضمن یادآوری رشادت‌های مردم شهرستان‌های پیشوا و ورامین گفت: اداره کل ارشاد استان تهران در برنامه‌های مختلف به وقایع تاریخی و انقلابی کشورمان پرداخته است که در ادامه آن یادواره «طلوع خرداد»و برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی خرداد است که از امروز آغاز می گردد.

وی ادامه داد: در جشنواره تئاتر خیابانی خرداد ۲۰ گروه تئاتری به اجرای نمایش خواهند پرداخت که اختتامیه این یادواره روز شنبه ۱۸ خرداد ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

در پایان این مراسم وزیر ارشاد نمایشگاه عکسی را در صحن امامزاده جعفر پیشوا افتتاح کرد.

انتهای پیام / ۴۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.