هیات گذرگاه‌های مرزی عراق: بازگشایی مرز شلمچه نیازمند موافقت رسمی است

هیات گذرگاه‌های مرزی عراق اعلام کرد که بازگشایی و از سر گرفتن فعالیت تجاری در مرز شلمچه نیازمند موافقت رسمی است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، عمر الوائلی، رئیس هیات گذرگاه های مرزی عراق در گفت وگو با المربد گفت که بازگشایی و از سرگرفتن فعالیت های تجاری میان ایران و عراق در مرز شلمچه واقع در استان بصره نیازمند موافقت رسمی از سوی کمیسیون عالی و شخص مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق است.

وی تاکید کرد که فعلا با مساله بازگشایی مرز شلمچه به طور شفاهی موافقت شده است اما هیات گذرگاه های مرزی عراق در این راستا نامه ای رسمی به کمیسیون عالای ارسال کرده و منتظر دریافت پاسخ رسمی است.

وی همچنین گفت که این مساله در اولین نشست کمیسیون عالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، برخی از تاجران، ترخیص کاران گمرک، رانندگان کامیون و گارگران عراقی امروز(شنبه) در تجمعی اعتراضی بار دیگر خواستار بازگشایی مرز شلمچه و از سرگیری فعالیت های تجاری میان ایران و عراق در این مرز شدند.

تظاهرکنندگان عراقی  در این تجمع از عمر الوائلی، رئیس هیات گذرگاه های مرزی عراق خواستند که فعالیت تجاری میان ایران و عراق از طریق مرز شلمچه از سرگرفته شود و برای ایجاد اتاق های ضدعفونی به حساب شخصی خود و رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام آمادگی کردند.

پیش از این نیز برخی از کارگران بخش خصوصی در عراق مانند رانندگان کامیون و ترخیص کاران گمرک در بخش عراقی مرز شلمچه واقع در استان بصره تجمع کردند و خواستار بازگشایی این گذرگاه مرزی به منظور از سرگیری فعالیت های تجاری میان ایران و عراق شدند.

تجمع کنندگان عراقی با تاکید بر اینکه بستن مرز شلمچه آنها را متضرر کرده است، خواستار بازگشایی این گذرگاه همانند دیگر گذرگاه های میان ایران و عراق شدند.

گذرگاه های مرزی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق پس از شیوع ویروس کرونا و به منظور مقابله با این ویروس بسته شدند که اخیرا  تعدادی از این گذرگاه‌ها بازگشایی شدند و فعالیت خود را از سرگرفتند.

تجمع کنندگان عراقی همچنین تاکید کردند که درصورت عدم برآورده شدن مطالباتشان تجمعات گسترده تری در مقابل ساختمان استانداری بصره برگزار خواهند کرد.

از اسفند سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا، فعالیت در مرزهای ایران و عراق از روال عادی خارج و با توقف فعالیت در اغلب مرزها مواجه شد. در ادامه مرزهای با اقلیم کردستان عراق به تدریج بازگشایی و فعال شد، اما مرزهای مناطق جنوبی تر بسته بودند.

طی مدت اخیر رایزنی‌هایی در رابطه با بازگشایی مرزهای جنوبی وجود داشت و دو طرف پیشنهاداتی نیز در این باره داشتند تا اینکه توافقی در رابطه با مرز مهران صورت گرفت. این در حالی است که طبق اعلام روح الله لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – به ایسنا، فعالیت مرز مهران از روز دوشنبه گذشته ۱۹ خرداد ماه از سر گرفته شده است.

فعالیت مرز مهران به صورت هر روزی نیست و در هفته جاری فقط در روزهای یکشنبه و چهارشنبه تردد کالا انجام می‌شود.

در حال حاضر از مرزهای جنوبی با عراق فقط مرز مهران بازگشایی شده است، اما هفت مرز دیگر با اقلیم کردستان از مدت‌ها قبل باز شده و در حال فعالیت هستند.

فعلا فعالیت در مرزهای ایران و عراق فقط تجاری است و در رابطه با ورود و خروج مسافر توافقی انجام نشده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.