واکنش بشار اسد به جنایت «الحوله»

بشار اسد در نخستین جلسه پارلمان جدید سوریه بر ضرورت ارتباط میان اعضای پارلمان و مردم این کشور برای آگاهی یافتن از دردهای آنها تاکید کرد و از تشکیل دولت جدید در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری “سکای نیوز عربی”، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در سخنرانی خود در نخستین جلسه پارلمان جدید این کشور عنوان داشت: پارلمان سوریه با عملکرد خود باید آینده شکوهمند کشور را رقم بزند. مشارکت در انتخابات پارلمانی سوریه در شرایط حساس کنونی بسیار مهم بود.

وی افزود: این پارلمان در برگیرنده نمایندگان تمام اقشار جامعه است و باید میان اعضای پارلمان و شهروندان سوری ارتباط سازنده وجود داشته باشد تا نمایندگان از دردها و رنج‌های مردم خبر داشته باشند.

بشار اسد در ادامه اظهار کرد: میان اعضای پارلمان نیز باید همکاری وجود داشته باشد. اگر تحقق منافع مردم هدف اصلی ماست باید دیدگاه‌های آنها را مد نظر قرار دهیم. همچنین باید میان قوه مجریه و مقننه همکاری وجود داشته باشد چرا که مهم‌ترین وظیفه پارلمان نظارت بر قوه مجریه است.

رئیس‌جمهوری سوریه همچنین تاکید کرد: ما برای بهبود نقش نظارتی پارلمان سوریه تلاش می‌کنیم و این پارلمان باید بتواند افکار و ایده‌های جدیدی را مطرح کند.

بشار اسد همچنین تاکید کرد: ایستادن در برابر توطئه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی علیه کشور آسان نیست اما ملت سوریه نشان داده که به خوبی از آزمایش‌های سخت سربلند بیرون می‌آید. ما از روزهای نخست بحران، گام‌های اصلاحاتی خود را برداشتیم؛ گام‌هایی که برخلاف پیش‌بینی‌های دشمنان سوریه و به رغم تلاش برخی افراد برای ناکام گذاشتن آنها محقق شد.

وی در ادامه تصریح کرد: برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی سوریه و انتخابات پارلمانی در موعد مقرر با وجود تهدید تروریست‌ها اقدام مهمی بود. این انتخابات سیلی محکمی بود بر صورت کسانی که می‌خواستند سوریه را ویران کنند.

اسد همچنین تاکید کرد: من از همان روزهای نخست از وجود عوامل خارجی در بحران سوریه سخن گفتم و دشمنان به این بحران دل بسته بودند. بعد از گذشت یک سال و نیم از آغاز بحران، نقاب دشمنان کنار زده شد. استعمار همچنان استعمار باقی می‌ماند و در این میان برخی کشورهای منطقه‌ای خود را رسوا کردند.

وی با تاکید بر این که برخی گروه‌های داخلی سوری نیز خود را نماینده مردم نشان می‌دهند تا از شرایط به وجود آمده سوء استفاده کنند، عنوان داشت: بعد از ریخته شدن خون پاک مردم سوریه در شرایط کنونی به تعقل‌گرایی نیاز داریم.
 

پارلمان جدید سوریه
 

رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه با اشاره به این که روند سیاسی در این کشور ادامه دارد، این پرسش را مطرح کرد که «چه ارتباطی میان راهکار سیاسی و اقدامات تروریستی روز افزون وجود دارد؟»

وی افزود، تروریست‌ها با بریدن سر مردم و انفجار در مناطق مختلف سوریه تمام گروه‌های این کشور را هدف قرار داده‌‌اند و ملت سوریه نیز عوامل این توطئه‌چینی‌ها را از بین می‌برند.

اسد گفت: باید میان اقدامات تروریستی و روند سیاسی تفاوت قائل شویم. مشکل ما در سوریه مشکل سیاسی نیست بلکه ما با فتنه و تلاش برای تخریب کشور به وسیله گروه‌های تروریست رو به رو هستیم.

وی همچنین تاکید کرد: ما تمام راه‌های سیاسی را برای انجام اصلاحات امتحان کرده‌ایم اما می‌بینیم که امروز با جنگ خارجی‌ها علیه سوریه و نه اختلافات داخلی رو به رو هستیم.

رئیس‌جمهوری سوریه گفت: برخی گروه‌ها انتخابات پارلمانی را تحریم کردند. این اقدام در واقع به معنای تحریم مردم بود و آنها نماینده مردم نیستند. ما همچنان آماده انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط هستیم و برخی گروه‌های مخالف نیز از این مساله است استقبال کردند. البته با گروه‌هایی مذاکره می‌کنیم که با خارجی‌ها در ارتباط نباشند.

وی در ادامه اظهار کرد: با تشکیل پارلمان جدید، دولت جدید نیز در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد. ما از انجام اصلاحات و مبارزه با تروریسم دست برنمی‌داریم. امنیت ملی خط قرمز ما است و باید هزینه آن را بپردازیم. برخی مخالفان نظام حاکم در راهپیمایی حمایت از اصلاحات شرکت کردند. این اقدام نشان می‌دهد آنها ملی‌گرا هستند. اکثریت مردم سوریه کشور خود را برتر از منافع شخصی می‌دانند.

اسد همچنین تاکید کرد: ما تنها از کشور دفاع می‌کنیم و به خونریزی علاقه‌ای نداریم. خاورمیانه منطقه‌ای پیچیده به شمار می‌آید و مردم سوریه ملتی هوشمند هستند. اکثریت مردم کشور اصلاحات را تایید می‌کنند و تعداد کمی از آنها به خشونت و خونریزی اعتقاد دارند. سوریه همچنان مقاوم و پایدار باقی می‌ماند. ما تاکنون هزینه زیادی را پرداخت کردیم اما در آینده از لحاظ اخلاقی هزینه‌های بیشتری پرداخت خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد: در ابتدای بحران سوریه جو نفاق بر کشور حاکم بود و همه خود را ملی‌گرا می خواندند. اما اکنون فرق میان آنها مشخص شده است. دیگر وجود برخی افراد که هیچ موضعی در قبال کشور ندارند، قابل قبول نیست. رئیس‌جمهوری کسی است که به قانون پایبند باشد. من جزئی از ملت سوریه هستم.

اسد همچنین تاکید کرد: نهادهای امنیتی سوریه فداکاری‌های زیادی را انجام دادند و خدشه‌دار کردن جایگاه آنها قابل قبول نیست. در مورد کشتار وحشیانه منطقه الحوله نیز باید بگویم که برخی در ابتدا گفتند این کشتار توسط نیروهای ارتش صورت گرفته اما پس از آن از سخنان خود عقب نشینی کرده و اعلام کردند که توسط گروه‌های شبه نظامی طرفدار نظام حاکم سوریه این جنایت را مرتکب شده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما مساله الحوله را کشتار وحشیانه می‌دانیم که حیوانات وحشی نیز آن را انجام نمی‌دهند و زبان انسان از توصیف آن عاجز است. امیدوارم این تصاویر در ذهن مردم باقی نماند اما از آن درس گرفته شود. این جنایت بسیار دردناک بود.

اسد همچنین عنوان داشت: اکنون بحران سوریه به جنگ خارجی‌ها علیه کشورمان با ابزارهای داخلی تبدیل شده است و شاهد آن هستیم که رنگ و بوی مواضع خصمانه بر شورای امنیت سایه افکنده است. جوانان سوریه ستون کشور به شمار می‌آیند و ما تمام کسانی را که از بحران سوریه سوء استفاده کردند محاکمه خواهیم کرد.
 

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.