واکنش کمیته دفاع از حقوق روزنامه نگاران به دو سال حبس خبرنگار شبکه سحر در باکو

پنجشنبه ۲۵ خرداد – ۱۲:۲۱:۲۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- در ادامه محکومیت حکم ناعادلانه دادگاه علیه آنار بایراملی خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو، کمیته  دفاع از  حقوق روزنامه نگاران حبس آنار بایراملی با اقامه اتهامات جعلی را محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، کمیته دفاع از حقوق روزنامه نگاران صدور دو سال حبس برای آنار بایراملی را با انگیزه های سیاسی و ناشی از فعالیت های ژورنالیستی وی خواند، و اعلام کرد اتهام مواد مخدر به این روزنامه نگار تبعه آذربایجان  بی اساس است.
   حزب اسلام جمهوری آذربایجان نیز با انتشار بیانیه‌ای، صدور ۲ سال حبس برای آنار بایراملی را نشاندهنده مقابله با آزادی بیان در جمهوری آذربایجان خواند و با درخواست آزادی و اعلام کرد: آنار بایراملی خبرنگار متعهد و مومنی بود که واقعیات جمهوری آذربایجان را منعکس می‌کرد.
   در میان موج خبری توجه به موضوع حکم صادر شده برای خبرنگار محلی شبکه سحر،  حتی رادیو آزادی آمریکا نیز اعلام کرد، ماموران کلانتری محل زندگی آنار بایراملی قبل از این نیز چندین بار این خبرنگار را به کلانتری احضار و با تهدید و ارعاب خواستار انصراف وی از فعالیت خبرنگاری شده بودند.
    خبرگزاری فارس نیز در خبری به نقل از مطلبی از روزنامه ضد ایرانی ” آزادلیق”چاپ باکو پرداخته که نوشته است: ماموران کلانتری محل زندگی آنار بایراملی قبل از این نیز چندین بار این خبرنگار را به کلانتری احضار و با تهدید و ارعاب خواستار انصراف وی از فعالیت خبرنگاری شده بودند.
     از دیگر سو روز گذشته  موسسه آزادی و امنیت گزارشگران در باکو نیز با انتشار بیانیه ای حکم ناعادلانه دادگاه در باره آنار بایراملی خبرنگار محلی جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان را محکوم و ازدولت خواست با  تحمل آزادی بیان بلادرنگ این خبرنگار را آزاد کند.
در این بیانیه آمده است: به اعتقاد “RAT İ ” آنار بایراملی قربانی تیرگی مناسبات جمهوری آذربایجان و ایران در طول هفته های اخیرشده است.
شبکه تلویزیونی “سحر” در برنامه هایی که به زبان آذری پخش می کند، مشکلات سیاسی و اجتماعی حاکم بر آذربایجان را منعکس می کند و از این رو این شبکه مرتباً زیر فشارقرار گرفته است.
   در این بیانیه تاکید شده است: موسسه آزادی و امنیت گزارشگران ، صرفنظر از وضعیت مناسبات میان دولت ها بر این باوراست، که به هیچ عنوان جایز نیست، روزنامه نگاران را با اقامه اتهامات ساختگی بازداشت و زندانی کرد.
   دادگاه جمهوری آذربایجان دوشنبه گذشته در پنجمین  جلسه نمایشی خود، آنار بایراملی خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو را به دو سال حبس محکوم کرد .
    آناربایراملی که ازسوی مجامع بین المللی ازجمله سازمان عفو بین الملل زندانی سیاسی و محبوس وجدان ومدافع آزادی بیان خوانده شده است دادگاه را نمایشی خوانده و افزود دادگاه مستقل نبوده و تنها مجری اوامر نهادهای اجرایی آذربایجان است .
   آنار قاسملو وکیل خبرنگار محلی صداوسیما نیز با ناعادلانه خواندن حکم دادگاه افزود: آنار بایراملی “زندانی وجدان” محسوب می شود و حکم دادگاه غیر حقوقی، ناعادلانه و موجب سرافکندگی است.
   وی با تاکید بر اینکه دراعتراض به این حکم ، به دادگاه تجدید نظر شکایت خواهند کرد افزود در صورت عدم آزادی موکل اش ، به دادگاه حقوق بشر اروپا مراجعه خواهد کرد.
    همزمان با آغاز موجب سوم اختناق و سرکوب، و دستگیری فعالان اسلامی و مدافعان آزادی بیان در جمهوری آذربایجان ، پنج پلیس و نیروی امنیتی آذربایجان ۲۷ بهمن گذشته (۱۷ فوریه) آنار بایراملی را در منزلش در باکو بازداشت و به جیب وی مواد مخدر گذاشته و مدعی شدند که وی را در خیابان بازداشت کردند .
   بیش از ده ها موسسه و نهادهای بین المللی و همچنین احزاب و تشکل های جمهوری آذربایجان و ایران و جهان  با تاکید بر اینکه آنار بایراملی به علت فعالیت حرفه ای خود و به ناحق ، زندانی شده است ، خواهان آزادی وی شده اند  و چنانچه در اخبار نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه  با رسانه ها نیز آمده، رامین مهمانپرست نیز از این حکم ابراز تاسف کرده و  توصیه نموده است که کشورها وارد مباحثی نشوند که خود را از ظرفیت‌های خوب همکاری محروم کنند و فضایی ایجاد شود که این همکاری‌ها تحت تاثیر قرار گیرد.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۴۱۲۲۱۲۹۵۴۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.