وزارت خارجه: زائران صرفا از طریق هوایی و با روادید به‌عراق عزیمت کنند

وزارت امور خارجه با صدور اطلاعیه ای هشدار داد: همانطور که بارها ستاد مرکزی اربعین، سیاست دولت عراق مبنی بر بسته بودن مرزهای زمینی به مقصد عتبات عالیات را اعلام نموده است، مرزهای زمینی بین دو کشور بسته بوده و زائرین اربعین حسینی صرفا می توانند از طریق هوایی و با دارا بودن روادید معتبر به قصد زیارت و انجام راهپیمایی به آن کشور عزیمت کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، روابط عمومی وزارت امور خارجه با صدور اطلاعیه ای، هشدارهای بخش کنسولی این وزارتخانه، متعاقب انتشار مطالبی در برخی از سایتهای خبری و یا فضای مجازی مبنی بر موافقت دولت عراق با توافق لغو روادید دو کشور ایران و عراق و یا عزیمت زوار اربعین حسینی از مرزهای زمینی به عراق را به شرح زیر مورد اطلاع رسانی قرار داده است:

 ۱- توافق لغو روادید بین دو کشور ایران و عراق در حال طی نمودن مراحل قانونی و اداری خود بوده و مانند هر توافق دیگری برای چگونگی و یا تاریخ اجرایی شدن آن نیازمند مذاکرات آتی بین مسئولین دو کشور است. لذا تا زمان اعلام رسمی دو دولت در خصوص چگونگی و زمان اجرایی شدن آن، عزیمت به عراق نیازمند اخذ و دارا بودن روادید رسمی آن کشور است. از این‌رو به زائرین محترم و کلیه عوامل دست اندرکار اعزام زوار از قبیل کاروانها، موکبها و شرکتهای هواپیمایی تأکید می گردد بدون اخذ و دارا بودن روادید معتبر عراق، اقدام به انجام سفر و یا جابجایی مسافر ننمایند.

۲- همانطور که بارها ستاد مرکزی اربعین، سیاست دولت عراق مبنی بر بسته بودن مرزهای زمینی به مقصد عتبات عالیات را اعلام نموده است، مرزهای زمینی بین دو کشور بسته بوده و زائرین اربعین حسینی صرفا می توانند از طریق هوایی و با دارا بودن روادید معتبر به قصد زیارت و انجام راهپیمایی به آن کشور عزیمت نمایند.

۳- متاسفانه مطالبی در فضای مجازی در حال انتشار است که زوار را برای عزیمت زمینی از دیگر مناطق و اقلیم خارج از استانهای زیارتی عراق ترغیب می نماید. عزیمت از اینگونه مناطق به مقصد اماکن زیارتی علاوه بر دارا بودن خطرات امنیتی در مسیر، موجب برخورد قانونی مسئولین نظامی و انتظامی عراق با متخلفان خواهد شد. زیرا مجوزهای مرزی برای ورود به برخی از مناطق عراق برای استفاده در دیگر مناطق این کشور بخصوص کربلا، نجف، سامراء و کاظمین معتبر نمی باشد.

 روابط عمومی وزارت امور خارجه در پایان این اطلاعیه از کلیه زوار حسینی و عاشقان آن حضرت موکدا درخواست کرده است  نسبت به ابعاد و نتایج حقوقی و کیفری اقدامات خلاف توافقات دو کشور در زمینه روادید، توجه کافی را داشته و صرفا با استفاده از مسیر هوایی، برای عزیمت به عراق و شرکت در مراسم اربعین سالار شهیدان اقدام نمایند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.