وزیر دفاع مالزی خواستار تلاش برای پیروزی در انتخابات مجلس شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از سایت ‘مالزیا اینسایدر’، ‘احمد زاهد حمیدی’ نایب رییس حزب حاکم بر مالزی (آمنو) که بیش از چند دهه قدرت را در اختیار خود دارد، خواست با تلاش از تکرار آنچه که در انتخابات ۲۰۰۸ این کشور رخ داد، جلوگیری کنند.

وی همچنین با غیرمعمول خواندن شرایط انتخابات آینده با وضعیت قرار گرفتن آمارهای جمعیتی این کشور و نقش چینی ها در پیروزی انتخابات، از احزاب ائتلاف حاکم خواست همکاری های حزبی خود را تقویت کنند.

در انتخابات سراسری سال ۲۰۰۸ ائتلاف حاکم بر مالزی (باریسان نشنال) که از سال ۱۹۵۷ قدرت را در اختیار خود داشت، با از دست دادن دو سوم اکثریت مجلس در مقابل ائتلاف مخالفان دولت (پاکاتان رعیت) نخستین شکست خود را تجربه کرد.

وزیر دفاع مالزی گفت: در انتخابات گذشته باریسان نشنال با حمایت قاطع چینی ها، هندی ها و سایر اقوام غیرمالایی توانست همچنان در قدرت باقی بماند، از این رو نیاز است در انتخابات آینده نیز تلاش کند تا بتواند حمایت این بخش های جامعه را به دست آورد.

اشاره نکردن وزیر دفاع مالزی به مالایی ها که بیشترین جمعیت مالزی را در ترکیب جمعیتی این کشور (حدود۶۰ درصد) به خود اختصاص داده اند، نشان دهنده نگرانی های ائتلاف حاکم در مورد از دست دادن حمایت مالایی ها است که پیش از این در سخنان ‘ماهاتیر محمد’ نخست وزیر پیشین مالزی نیز به آن اشاره شده بود.

ماهاتیر محمد، پیش از این انشعاب مالایی ها در احزاب مختلف کشور را باعث تبدیل شدن آنان به یک اقلیت دانسته و اعلام کرده بود حمایت چینی ها در انتخابات سراسری آینده می تواند تعیین کننده پیروز میدان باشد.

با توجه به اینکه چینی ها در انتخابات گذشته مالزی نیز نقش مهمی ایفا کرده اند، لذا کسب حمایت آنان برای کسانی که خواستار پیروزی در انتخابات هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است.

چینی ها که بیش از ۳۰ درصد از ترکیب جمعیتی مالزی را به خود اختصاص داده اند به یک جمعیت تاثیرگذار در انتخابات سراسری مالزی تبدیل شده اند که می توانند سرنوشت انتخابات این کشور را تعیین کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات سراسری مالزی بنابر موعد رسمی آن باید تا پیش از ماه آوریل سال ۲۰۲۴ برگزار شود.

در انتخابات سراسری این کشور ائتلاف باریسان نشنال و ائتلاف مخالفان دولت برای دست یابی به ۲۲۲ کرسی مجلس این کشور و همچنین ۵۰۵ کرسی مجالس استانی به رقابت خواهند پرداخت.

آساق**۳۳۵**۱۵۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۱۳۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.