وزیر نیرو: ۳۰۰۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها امسال آزاد می‌شود

وزیر نیرو گفت: امسال آزادسازی ۳۰۰۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها در دستور کار قرار دارد و تاکنون آزادسازی ۲۸۵۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها انجام شده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان امروز(دوشنبه، ۲۱ مهر) در مراسم افتتاح طرح‌های ملی نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد،   با بیان این‌که سیلاب یکی از پرتکرارترین بلایای عالم است، اظهار کرد: طبق گزارش ۲۰ ساله‌ای که سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرده، از بین بلایای سیل، زلزله، طوفان، رانش زمین، موج گرمایی، آتش‌سوزی و آتشفشانی، سیلاب با تعداد ۳۰۶۲ واقعه بزرگ ۴۳ درصد کل بلاها را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این‌که ۱۵۷ هزار نفر کشته و ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر آسیب‌دیده و جابه‌جا شده، بخشی از خسارات جهانی سیلاب است، گفت: به طور متوسط سالانه ۴۰ میلیارد دلار خسارات سیلاب در اقصی نقاط جهان است، کشورهای مختلف جهان درگیر سیلاب می‌شوند و کشورهای اروپایی سالی پنج میلیارد دلار به‌طور متوسط خسارت سیل می‌دهند.

وزیر نیرو با بیان این‌که پیش‌بینی‌ها بر این است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی خسارات سیلاب به ۲۳ میلیارد دلار در سال بالغ شود، ادامه داد: همزمان با رشد و توسعه فناوری‌ها، خسارات سیل نیز در اثر افزایش شدت سیلاب‌ها ناشی از تغییر اقلیم و نیز گران‌تر شدن تجهیزات آسیب‌دیده، افزایش می‌یابد.

اردکانیان یکی از بزرگ‌ترین عوارض عمده سیلاب‌ها را شکستن سدها برشمرد و خاطرنشان کرد: آمارهای جهانی نشان می‌دهد تاکنون ۲۰۰ سد بزرگ جهان در اثر سیلاب شکسته شده، سدها در فرانسه، ایالات متحده آمریکا، چین، اسپانیا، برزیل و هند بوده‌اند و ۳۶ درصد این شکست‌ها بر اثر روگذری آب علاوه بر سرریز در اثر شدت سیل بوده است.

وی با بیان این‌که همچنین ۴۳ درصد شکست سدها نیز بر اثر ضعف بدنه سد بوده است، گفت: اقدام‌های زیادی برای پیشگیری در جهان انجام شده و می‌شود و به‌ازای هر یک واحد سرمایه‌گذاری که برای پیشگیری انجام می‌شود، چهار واحد از خسارات جلوگیری می‌کند.

وضعیت سیلاب در ایران

وزیر نیرو با اشاره به آمار سیل در ایران، گفت: در ایران و در ۵۲ سال اخیر که آمار مستند وجود دارد، ۹ بارش بیش‌از ۳۰۰ میلی‌متر ثبت شده است. ۳۰۰ میلی‌متر بارش در وسعت کشور ایران بیش از ۵۰۰ میلیارد مترمکعب آب است که بخش عمده آن تبخیر می‌شود.

اردکانیان ادامه داد: از ۹ بارش بالای ۳۰۰ میلی‌متر ۲ بارش در دو سال متوالی اخیر رخ داده و این اتفاقی کم و بی‌نظیر است. علاوه بر این خشک‌ترین سال ۵۰ سال اخیر در همین سه سال اخیر رخ داده است.

وی ادامه داد: در سیل بهار ۹۸ در رودخانه کرخه خوزستان، دبی لحظه‌ای ۸۴۷۷ مترمکعب در ثانیه داشته‌ایم و آمار ۶۵ ساله این رودخانه نشان می‌دهد این دبی در ثانیه یک رکورد بوده است. مدیریتی که اعمال شد توانست بیش از ۸۴۰۰ مترمکعب دبی را به  ۲۵۰۰ مترمکعب تسکین دهد.

وزیر نیرو گفت: آنچه انجام گرفت، نخستین دستاورد بزرگ آن حفظ پایداری سدها بود و صنف مهندسان سدساز کشورمان با آبرو از این امتحان سربلند بیرون آمد. مدیریت مخازن نیز به نحواحسن انجام شد به گونه‌ای که با خسارت حداقلی از این سیل بی‌نظیر خارج شدیم.

وزیر نیرو گفت: بعد از آن ساماندهی رودخانه و لایروبی مهم است که از سال ۹۸، میزان لایروبی پنج برابر متوسط سالانه بود که به دلیل تزریق خوب منابع مالی انجام شد. ۲۱۳۲ کیلومتر لایروبی در یک سال انجام و در نتیجه در سیلاب‌های نیمه دوم ۹۸ و بهار ۹۹ توانستیم در جنوب و جنوب‌شرق  کشور در ورودی ۳۵۰۰ و ۵۰۰۰ مترمکعبی موفق باشیم و به خوبی مدیریت کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.