وضعیت زنان جامعه عرب در “پایان‌ها”

«پایان‌ها» دومین رمان عبدالرحمان منیف، نویسنده عربستانی تبار است که در ایران به قلم یدالله ملایری ترجمه شده و به تازگی از سوی انتشارات مروارید به چاپ رسیده است. منیف که نویسنده منتقد بر سنت‌ها و حکومت‌های جوامع عربی است، در این اثر سعی داشته تا به وضعیت زنان جامعه عرب بپردازد.

به گزارش ایبنا، «فغان شرق» نام نخستین رمان منیف است که به قلم ملایری در سال ۱۳۸۳ از سوی انتشارات معین در ایران به چاپ رسید.

منیف، نویسنده‌ای است که نقد جوامع مستبد عرب را در داستان‌هایش پی‌گیری می‌کند.
 
داستان این کتاب در روستایی کوچک با نام «طیبه» و در آستانه قحطی روایت می‌شود. این نویسنده به وقایع اطرافش به شیوه‌ای توصیف‌گرا نگاه می‌کند و اتفاقات طبیعی را در نگاه معنی‌پردازش با زبانی شاعرانه بیان کرده است.

داستان‌های منیف اغلب در فضاهایی بی مکان و زمان شکل می‌گیرند و همذات‌پنداری با قهرمانان و فضاهای مورد توجه نویسنده از اختصاصات اصلی داستان‌های این نویسنده عرب به شمار می‌آیند.

در «پایان‌ها» نیز داستان از زاویه تفکرات جامعه مرد سالار عرب روایت شده؛ در حالی که جای شخصیت زن در موقعیت‌های این داستان خالی است.

این رمان این‌گونه آغاز شده است:«باز هم قحطی! در قحطی، سامان زندگی به هم می‌ریزد. همه چیز به هم می‌ریزد. آدم‌ها. منش‌ها، رفتارها. غم‌هایی در ژرفای جان می‌جوشند که در آغاز، ناشناخته هستند. ولی لحظه‌های خشمی که پیاپی از راه می‌رسند، زود آن غم‌ها را می‌ترکانند و سرکش و ستیزه جوشان می‌سازند. اینجاست که غم، هزاران چهره به خود می‌گیرد…»

«پایان‌ها» برگزیده جایزه رمان قاهر در سال ۱۹۹۸ و جایزه رمان دبی در سال ۱۹۸۹ است.

عبدالرحمان منیف رمان‌نویس معاصر عرب در شهر عمان اردن از پدری عربستانی و مادری عراقی به دنیا آمد. او یکی از بزرگترین نویسندگان واقع‌گرای جهان عرب شناخته شده و آثار او به چندین زبان ترجمه شده است.

«پایان‌ها» بهار امسال () به شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه از سوی انتشارت «مروارید» منتشر شد. این کتاب ۱۷۶ صفحه و قیمت آن پنج هزار و ۳۰۰ تومان است.

جنبش آزادی‌بخش فلسطین (نوشته ابراهیم محمود)، سیاست تسلیحاتی اسراییل (عبدالغفار الدویک)  از جمله آثاری‌اند که به قلم ملایری ترجمه شده‌اند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.