وضعیت بارش و هوای کشور در سالهای آتی/ خشکسالی در منطقه زاگرس

دکتر ایمان بابائیان در گفتگو با خبرنگار مهر از مدل سازیهای اقلیمی کشور در مرکز ملی اقلیم شناسی خبر داد و افزود: با توجه به وضعیت پدیده گرمایش جهانی و بررسی وضعیت تغییرات اقلیمی کشور در دهه های آینده، شبیه سازیهایی در زمینه تغییرات اقلیمی کشور برای ۱۰۰ سال آینده انجام دادیم.

سرپرست پژوهشی تغییر اقلیم مرکز اقلیم شناسی با اشاره به نتایج به دست آمده از این تحقیقات اظهار داشت: نتایج کلی این مدل سازیها نشان می دهد که در کل کشور در ۳۰ سال آینده یک تا ۱٫۵ درجه افزایش دما خواهیم داشت و تا سال ۲۱۰۰ میلادی با افزایش دمایی بین ۳ تا ۵ درجه مواجه هستیم.
 

وی به نتایج داده های مدل سازی در زمینه میزان بارشها اشاره کرد و ادامه داد: بر خلاف دما که تمامی مدلها افزایش دما را نشان می دهد ولی میانگین داده های کلیه مدلها حاکی از کاهش بارش در کشور است.
 

بابائیان با بیان اینکه در آینده میزان بارشهای مایع بیشتر می شود، ادامه داد: میزان بارشهای جامد به صورت برف کم می شود و بیشتر بارشها به صورت باران خواهد بود. از آنجایی که بارش برف منابع آبهای زیر زمینی را تغذیه می کند تغییر نوع بارش کشور را در آینده با مشکلاتی مواجه می کند.

 

پیش بینی ها در زمینه تغییر رفتار جوی

وی با تاکید بر اینکه بر اساس داده های به دست آمده از این مدل سازیها رفتار بارشها نیز در دهه های آینده تغییر خواهد کرد، یادآور شد: رفتار اقلیمی به سمت رفتارهای غیر طبیعی و بارشهای رگباری و سیل آسا تغییر خواهد کرد و شاهد پدیده های “حدی” اقلیمی چون بارشهای سنگین، توفانها، تگرگ، سیل، باد شدید، خشکسالی، امواج گرمایی، سرما و گرمای بسیار شدید خواهیم بود.
 

خشکسالی در زاگرس و مشکلان تامین انرژی

سرپرست پژوهشی تغییر اقلیم مرکز اقلیم شناسی، پدیده خشکسالی را از دیگر بحرانهای طبیعی در ۱۰۰ سال آینده ذکر کرد و گفت: مدلهای مختلفی که برای این مطالعات انجام شد نتایج متفاوتی را نشان داد ولی به طور  کلی نشان می دهد که در آینده میزان بارشها در منطقه زاگرس کم می شود ولی مناطق حاشیه دریای خزر و برخی از بخشهای پهنه آبی جنوبی کشور افزایش بارش دارد.
 

بابائیان این نتایج را بسیار با اهمیت توصیف و اضافه کرد: منطقه زاگرس بیشترین انرژی برق آبی و بیشترین منابع آبی شرب و کشاورزی کشور را تامین می کند و نیروگاه های برق آبی کشور در این منطقه متمرکز است از این رو زمانی که بارشها کم شود با مشکلاتی در زمینه تولید انرژی مواجه خواهیم شد.

 

اثرات تغییر اقلیم بر کشاورزی

این محقق با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و افزایش دما تغییراتی در بخشهای کشاورزی ایجاد می کند، خاطر نشان کرد: برخی از محصولات در آستانه دمایی خاصی رشد پیدا می یابد. به عنوان مثال محصول زعفران به عنوان یکی از محصولات استراتژیک که در قائن و تربت کشت می شود، در آستانه دمایی ۱۲ درجه در فصل پاییز شروع به گلدهی می کند زمانی که در این منطقه افزایش دما را پبش بینی می کنیم لازم است تا تاریخ کشت این محصول را نیز تغییر دهیم.
 

وی با تاکید بر اینکه این وضعیت برای کلیه محصولات زراعی رخ خواهد داد، اضافه کرد: فیزیولوژی هر محصول سازگار با یک نوع آب و هوا است و زمانی که اقلیم تغییر کند یا محصول به عمل نمی آید و یا سطح عملکرد آن کاهش می یابد از این رو باید به سمت محصولاتی برویم که با افزایش دما سازگار هستند.
 

بابائیان با ابراز تاسف از مغفول ماندن نتایج داده های اقلیم شناسی در بخشهای زراعی کشور، افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی در دهه های آینده، وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای مربوط باید بر اساس این داده ها برنامه های بلند مدت تحقیقاتی در زمینه تولید واریته های سازگار با تغییر اقلیم تدوین کنند.
 

پیش بینی بارشهای رگباری از ۱۰ سال قبل

سرپرست پژوهشی تغییر اقلیم مرکز اقلیم شناسی با اشاره به مطالعات اولیه این مرکز در زمینه تغییرات اقلیمی، یادآور شد: ۱۰ سال قبل در مطالعات اولیه هشدار دادیم که بارشهای رگباری و سیل آسا افزایش می یابد که امروزه نیز شاهدیم به گونه ای که چندین سیل در برخی از استانها رخ داد.
 

وی ادامه داد: در آن زمان همچنین اعلام کردیم که بارشها به سمت انتهای فصل بارش می روند یعنی به جای اینکه بارشها در ابتدای فصل پاییز باشند به سمت انتهای پاییز می روند و با تاخیر شروع می شوند. این همان وضعیتی است که در سالهای اخیر با آن مواجه هستیم.
 

ضرورت بازنگری توجه به مدیریت روان آبها

بابائیان میزان خطا در این مطالعات را ۲۰ تا ۳۰ درصد ذکر کرد و اظهار داشت: در این مطالعات از مدلهای هواشناسی کشورهای انگلیس، آمریکا، اروپا، کره جنوبی و ژاپن استفاده و پیش بینی های متفاوتی ارائه شد ولی همه این مدلها نشان داد که به طور میانگین میزان بارشها در دهه های آینده ۱۰ درصد کم می شود ولی آستانه بارشهای سنگین و سیل آسا بالا می رود.
 

وی یادآور شد: در مطالعات آمایشی که در مشهد انجام شد بیشترین میزان بارش روزانه ۴۰ میلیمتر است ولی آستانه بارشهای سنگین در دهه های آینده به ۶۰ میلیمتر می رسد. به این معنی که بارشها کم می شود ولی بارشهای رگباری و سیل آسا افزایش می یابد. این امر نشان می دهد که باید ارگانهای مربوط زیر ساختهای مدیریت روان آبهای سطحی شهری را بازنگری کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.