وعده هایی که عملی نشد/فعالیت زندان گوانتانامو ناکامی بزرگ اوباما

عملی نشدن بسیاری از وعده های انتخاباتی “باراک اوباما” با وجود گذشت ۴ سال از ریاست جمهوری وی نشان می دهد این وعده ها شعارهایی با هدف جلب آرا بیشتر بوده و یا اراده ای برای انجام آنها وجود نداشته است.

طبق برآوردهایی که انجام شده شمار وعده های انتخاباتی نامزد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا بالغ بر ۵۰۸ مورد می شود. اینها وعده هایی بود که با شعار ایجاد تغییر و امیدوار کردن شهروندان خسته از جنگ و فقر آمریکا از سوی ستاد انتخاباتی “باراک اوباما” داده شد.

 

با این حال در ۴ سال اخیر بسیاری از رای دهندگان به اوباما به دلیل این که بخش اعظم وعده های انتخاباتی اش جامه عمل نپوشیده است، از وی رویگردان شده اند. سرویس اینترنتی PolitiFact در پژوهشی که در همین رابطه انجام داده اعلام کرده است، اوباما تنها به ۳۷ درصد از شعارهای انتخاباتی اش پایبند بوده و در باقی موارد از عملی کردن این شعارها طفره رفته و یا آن را به آینده ای نامعلوم موکول کرده است.

 

این در حالی است که وی در ۱۶ درصد موارد نه تنها به تعهداتش وفادار نبوده، بلکه کاملا برخلاف شعارهای خود عمل کرده است. هر چند از برخی عوامل مانند مخالفت جمهوریخواهان کنگره به عنوان موانع بیرونی دولت اوباما در این راستا یاد می شود اما در واقع رویکردها و سیاستهای وی را می توان علت اصلی ناکامی هایش در این چهار سال به شمار آورد.  

 

مقامات دولت اوباما در اشاره به موفقیتهای خود از پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در عراق که به اعتقاد آنان میراث شوم دولت “جرج دبلیو. بوش” به شمار می رود و نیز کشته شدن “اسامه بن لادن” رهبر القاعده در حمله نظامیان آمریکایی به حومه اسلام آباد یاد می کنند.

 

با این حال برای بسیاری از تحلیلگران و منتقدان با پرداختن به شکستهای فاحش دولت اوباما، این اقدامات را در مقابل ناکامی ها و یا وعده های عملی نشده وی ناچیز می دانند. از آن جمله فعالیت زندان “گوانتانامو” است که قرار بود در نخستین سال ریاست جمهوری اوباما تعطیل شود.

 

نامزد دمکراتها در انتخابات ۲۰۰۸ وعده داد این زندان مخوف را که محل نگهداری از مظنونین حملات تروریستی در خلیج گوانتانامو در سواحل کوبا است، ظرف یک سال تعطیل کند، وعده ای که گذشت زمان دروغین بودن آن را به اثبات رساند.

 

اوباما نه تنها در جلب نظر کشورهای اروپایی برای نگهداری زندانیان این زندان بدنام و قانع کردن مخالفان جمهوریخواه خود در کنگره برای بستن آن ناموفق بود، بلکه نتوانست دوستان آمریکا در سراسر جهان را برای پذیرفتن زندانیان آزاد شده در کشورشان راضی کند.

 

به این ترتیب در سال ۲۰۱۲ و با وجود گذشت چهارسال از ورود اوباما به کاخ سفید همچنان شاهد فعالیت مخوف ترین زندان جهان با ۱۶۹ زندانی در گوانتانامو هستیم و از تغییری که چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا وعده داده، خبری نیست. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.