وعده های شیرین از لابی های نفتی و نیرویی/این روزهای قاسمی و نامجو چطور گذشت؟

آذرجزایری: وعده ها آنقدر شیرین است که گمانه زنی هایی چون افزایش میزان صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران، تعاملات برقی جدید و افزایش ذخایر ارزی کشور ناشی از رونق فروش نفت رواج پیدا کرده است.
این روزها وزیرنفت و معاونانش سعی کردند تا به نوعی کشورهای مهمان تهران را با پیشنهادهای وسوسه انگیز راغب به خرید محصولات نفتی ایران کنند و از این طریق راه را برای هرچه کمرنگ کردن تحریم نفتی بازکنند.
البته به گفته رستم قاسمی در اینکار موفق هم بوده اند و باید منتظر بود تا بعد از اجلاس خبرهای خوبی به گوش همگان برسد.
اظهارات اولین مرد نفت کشور را اینگونه می توان تحلیل کرد که طی روزهای آینده مشتریان سنتی نفت ایران تغییر خواهند کرد و مشتریان جدید به لیست فروش نفت ایران افزوده خواهند شد.
به نظر می رسد وزارت نفت در نظر دارد از روش های نوین بازاریابی بهره ببرد و در این میان از تسهیلات جدیدی برای فروش نفت خود بهره برده است.
این استنباط را می توان از اظهارات مدیرتازه نفس امور بین الملل شرکت ملی نفت دریافت.چراکه خطیبی اخیرا تاکید کرده بود که روش بازاریابی نفت ایران دچار تغییر و تحولی جدی خواهد شد.
درهمین راستا نیز معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی نیز از وعده هایی گفته که منجر به فروش محصولات پتروشیمی به کشورهای عضو اجلاس غیرمتعهدها می شود.
صحبت هایی هم از فروش گاز به گوش می رسد. وزارت نیرو و در راس آن نامجو هم این روزها بیکار ننشسته و با اینکه مشکلات او از همکار نفتی اش کمتر است اما سعی کرده تا از این فرصت ایجاد شده در کشور بهره ببرد و در این راستا از مذاکراتی می گوید که تعاملات برقی برای ایران به همراه خواهد داشت.
از جمله این خبرهای خوش می توان به توافقات برقی ایران و ترکمنستان در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها اشاره کرد. به هرحال باید دید از این فرصتی که رو به اتمام است، نامجو و قاسمی تا چه اندازه بهره می برند و نتایج شیرین آن چه خواهد بود. وعده ها که شیرین است اما باید دید تا چه اندازه این وعده ها به واقعیت بدل خواهند شد.

/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.