وقتی خریدار ناچار به دلالی می‌شود

۳۰ام بهمن ،

وقتی خریدار ناچار به دلالی می‌شود

Bookmark and Share

واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان و افزایش قیمت خودرو در چند هفته قبل سبب شده بسیاری از مشتریانی که خودروهایشان را پیش از افزایش قیمت‌ها خریده بودند و حالا قادر به پرداخت قیمت‌های تازه نیستند، مجبور شوند به جرگه دلال‌ها بپیونند و حواله‌های خود را بفروشند. 

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشته این اشخاص که عموما مشتری‌های واقعی می باشند و در ماه‌های ابتدایی سال با امید دریافت خودرویی از کارخانه که چند میلیون از بازار ارزان‌تر باشد خودروی خود را پیش‌خرید کرده بودند، حالا با مابه‌التفاوت‌هایی عجیب و باورنکردنی در دعوت‌نامه‌های خود رو به رو شده‌اند. 

برای مثال مابه‌التفاوت رنو مگان به ۱۸ میلیون تومان می‌رسد. برای بسیاری از کسانی که این خودرو را پیش‌خرید کرده‌اند، پرداخت چنین پولی آسان نیست و بعضی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفته‌اند فروش خودروی خود را بر نگه داشتن آن ترجیح می‌دهند. 

نویسنده دنیای اقتصاد افزایش حضور دلال‌های خودرو در بازار را نه سبب بلکه معلول شرایط کنونی بازار خودرو دانسته و از قول یک کارشناس اقتصادی نوشته «چون افزایش قیمت‌ها در بازار با حضور دلال‌ها همزمان شده است نباید تصور کرد که دلال‌ها سبب این افزایش قیمت‌ها می باشند.» 

به گفته این این کارشناس اقتصادی تبدیل شدن خودرو از یک کالای مصرفی با دوام به یک کالای سرمایه‌ای، نشانه‌ای از بر هم خوردن ثبات اقتصاد کلان کشور است و تنها راه چاره تعادل عرضه و تقاضا است. 

خودروسازان اما همچنان بر تأثیر دلال‌ها پافشاری می‌کنند. ساسان قربانی، دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید در حالی که تقاضای خودرو در ایران سالانه حدود یک میلیون دستگاه است، تولید نسبت به پارسال نصف شده و همین به افزایش قیمت‌ها دامن زده است. به نقل از او حتی اگر تولید هم کم نمی‌شد، افزایش هزینه‌های تولید خودروسازان را مجبور به افزایش قیمت‌ها می‌کرد. 

به گفته آقای قربانی «دولت در یک محدوده زمانی برای اینکه به مردم فشار نیاید قیمت‌ها را ثابت نگه داشت؛ اما تمام این ثابت نگه داشتن‌ها سبب افزایش دلال‌بازی‌ها شد، زیرا دلال‌ها با ثابت شدن قیمت‌ها از طرق مختلف از خودروسازان خودرو خریدند و همین اتفاق هم سبب شد تا واسطه‌گری افزایش پیدا کند و دلال‌ها قیمت‌ها را در بازار افزایش دهند.» او در ادامه می‌گوید «حالا که قیمت‌ها واقعی شده‌اند می‌توانیم با افزایش تولید عرضه را پوشش دهیم و با به تعادل رساندن بازار سعی کنیم تا قیمت‌ها را کاهش دهیم.» او البته کاهش قیمت چشمگیری را پیش‌بینی نمی‌کند و بیشتر به از بین رفتن تقاضاهای کاذب در بازار امیدوار است. 

برچسب ها : بازار خودروی ایران | قیمت خودرو | دلال‌ها | واسطه‌گری | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۲/۱۸
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.