یک روزنامه صهیونیستی خبر داد: توسعه روابط بازرگانی ایران و آلمان برغم تحریم ها

خبرگزاری آریا-روزنامه جروزالم پست، چاپ سرزمین های اشغالی طی گزارشی از عدم کاهش تجارت دوجانبه ایران و آلمان، به رغم تحریمهای بین المللی علیه جمهوری اسلامی خبر داده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، جروزالم پست می نویسد که بر اساس لیست بدون سانسوری از تجارت ایران و آلمان که به دستش رسیده است، صدها شرکت ایرانی و آلمانی در حال توسعه روابط بازرگانی دوجانبه هستند و شرکتهای آلمانی هنوز هم فروش اقلامی خود را به ایران ادامه می دهند.
جروزالم پست در گزارش خود می نویسد: شرکتهای آلمانی تجهیزات سنگین حفر تونل در اختیار ایران قرار داده اند، در حالی که ایران سایت غنی سازی فوردو را در دل کوهها ساخته است و این تجهیزات که قادر به حفاری تا عمق ۶۰۰۰ متر هستند، می توانند برای حفاری و ساخت سایتهای غنی سازی در عمق بیشتری از زمین استفاده شوند.
برخی از تجار که بخاطر خدشه وارد نشدن به خوشنامی و اعتبار آنها، خواسته اند که نامشان برده نشود، گفته اند که شرکت غول مهندسی «هرن کنشت  اِی جی» که دفتر مرکزی آن در ایالت بادن-وورتمبر آلمان قرار دارد، برخی تجهیزات سنگین حفاری تونل تا عمق ۶۰۰۰ متر را در اختیار ایران قرار داده است.
کالاهایی با کاربرد دوگانه برای صادرات به تایید رسمی اداره فدرال کنترل اقتصادی و صادرات آلمان نیاز دارند. ویکتور آندرس سخنگوی این اداره در جواب سوال روزنامه جزورالم پست گفته است که نمی تواند در این باره اظهار نظر کند، چرا که قوانین اجازه فاش کردن مسائل محرمانه تجاری و صنعتی را نمی دهد.
نماینده شرکت «هرن کنشت  اِی جی» گفته بود که برای صادرات تجهیزات حفاری به ایران از این اداره مجوز گرفته شده است.
آندرس در ادامه گفته است که در سال ۲۰۱۱ به ۵۷۹ درخواست مجوز داده است از جمله کالاهای صنعتی که شامل تحریم‌ها علیه ایران می‌شوند. ارزش این معاملات آلمانی – ایرانی کمی بیش از ۶۵ میلیون یورو بوده است.
ماه گذشته اداره فدرال کنترل اقتصادی و صادرات آلمان اعلام کرد که حجم تجارت دوجانبه ایران با آلمان در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۴ میلیارد یورو بوده است که ۷۷۸ میلیون آن، سهم صادرات ایران به آلمان است.
این روزنامه صهیونیستی در ادامه به شرکت «هرن کنشت  اِی جی» در مهم‌ترین نمایشگاه تجارت نفت ایران در سال ۹۰ اشاره می کند و می نویسد برای شرکت در این نمایشگاه، شرکت‌ها بایستی هزینه ثبت‌نام خود را به بانک ملت که بخاطر دست داشتن در برنامه هسته ای ایران تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد، بفرستند.
این شرکت در پاسخ به سوالی در مورد پرداخت هزینه ها از طریق باک ملت پاسخی نداده است.
جروزالم پست در ادامه این گزارش می نویسد: شرکت «مرک ک جی اِی اِی»، یکی از شرکتهای غول مواد شیمیایی و داروسازی مدتهاست که در ایران فعالیت می کند، شرکتی که سخنگوی «راز نگهدار» آن، تنها با عبارتی کوتاه مبنی بر اینکه «این شرکت با رعایت تمامی ضوابط قانونی با ایران همکاری می کند»، به سوال روزنامه جزورالم پست جواب داده است.
این روزنامه صهیونیستی در پایان گزارش خود به شرکت دیگر آلمانی که روابط بازرگانی با ایران دارد، اشاره می کند و می نویسد: به غیر از این شرکتها، «لیند متریال هندلینگ » آلمان نیز که در کار تولید بیلهای مکانیکی است، نیز در سال گذشته با ایران داد و ستد داشته است، بطوری که سخنگوی این شرکت تایید کرده است که طی سال ۲۰۱۱، این شرکت در مجموع ۳۰ جرثقیل قدرتمند چنگک دار به ارزش ۸۰۰ هزار یورو به ایران فروخته است، اما از دسامبر سال گذشته، هیچ معامله ای با ایران انجام نداده است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.