پارک پردیسان؛ چانه‌زنی‌ها برای هیچ

پارک پردیسان علی رغم نامه نگاری های عجولانه برای خرید آن توسط برخی دستگاه ها، طبق تأکید مسئولان محیط زیست نه تنها به فروش گذاشته نشده است بلکه برای ادامه حیات، نیازمند توجه بیش از پیش دلسوزان محیط زیست است.
 
سال ۱۳۵۳ قرار بود مجموعه عظیمی از باغ وحش، باغ گیاه‌شناسی، آکواریوم و … در تهران ساخته شود. زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار برای ساخت این پروژه‌ها اختصاص یافت که تمام اکو سیستم‌های بازسازی شده و شبه طبیعی از جنگل‌ پر باران گرمسیری تا قطب شمال و جنوب در این مکان به نمایش گذاشته شود.

به همین دلیل مهندسین مشاور یک شرکت آمریکایی را به خدمت گرفتند و در این رابطه نیز هزینه‌های بسیار زیادی هم پرداخت شد. در همان سال‌ها بود که مسئولان وقت به دنبال نامی برای آن مکان بودند که بنا شد نام «پارادایس» به معنای بهشت را که از کلمه پردیس که یک کلمه فارسی است گذاشته شود که سپس این مکان به نام «پردیسان» نام‌گذاری شد.

پارک پردیسان در مساحتی بیش از ۲۰۰  هکتار در مرکز تهران قرار دارد و بنا به گفته برخی از کارشناسان به لحاظ موقعیت و پوشش گیاهی که در حال حاضر دارد در آینده تبدیل به یک جنگل بسیار انبوه در قلب تهران خواهد شد.

این پارک با توجه به موقعیت مکانی که دارد به مزاج برخی ها خوش آمده و تلاش می کنند با نامه نگاری های عجولانه ای سازمان محیط زیست را برای فروش یا واگذاری این پارک در تنگنا قرار دهند.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، رضا فاطمی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه محیط زیست درباره موقعیت استراتژیک این پارک و شرایط آن می‌‌گوید: پارک پردیسان در قلب تهران قرار دارد و قرار است در آینده به یک جنگل بسیار انبوه تبدیل شود.

وی ادامه می‌دهد: باتوجه به شرایطی که پارک پردیسان دارد اگر تغییر کاربری پیدا کند و ارگانی آن را در دست بگیرد از این حالتی که دارد خارج می‌شود. بنابراین از هر جهتی که بررسی کنید، فروش و یا تغییر کاربری این پارک، کار صحیحی نیست و با توجه به گسترش شهر تهران ایجاد چنین پارکی امکان پذیر نخواهد بود.

فاطمی معتقد است که وقتی این زمین در اختیار دولت باشد، با هزینه کم می‌خواهد آن را به فروش برساند، بنابراین برخی از دستگاه‌ها باتوجه به موقعیتی که پارک پردیسان دارد علاقه‌مند هستند که آن را خریداری کنند.

این کارشناس و استاد دانشگاه تاکید‌ می‌کند که متولی این پارک نباید این زمین را به فروش برساند و همچنین نباید سازمان محیط زیست اجازه دهد که این مجموعه جدا شود. اگر این پارک فروخته شود، تکه تکه خواهد شد و مجموعه پارک از بین می‌رود.

برهان ریاضی، کارشناس محیط زیست نیز درباره موضوع فروش و واگذاری پارک پردیسان و همچنین موقعیت فعلی این پارک می‌گوید: آنچه که الآن وجود دارد و ما به آن می‌گوییم پارک پردیسان، باید روی تابلوها نوشت که محل آتی احداث پردیسان است، زیرا آنچه که الأن وجود دارد اصلاً پردیسان نیست.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: حتی بعد از انقلاب گفته شد که ایده ساخت یک مجموعه‌ای که در آن باغ وحش، باغ گیاه شناسی و … وجود داشته باشد خیلی بلند پروازانه است.

وی معتقد است که متاسفانه این زمینی که در میان شهر وجود دارد، صحبت از تغییر کاربری آن زده می‌شود.

پس از اینکه مسئله فروش یا واگذاری پارک پردیسان مطرح شده است، برخی دستگاه‌ها آماده خرید این پارک شده‌اند که در صورتی که این اتفاق رخ دهد قطعا پارک فعلی پردیسان تخریب و صدمه جدی به محیط طبیعی فعلی این پارک وارد می‌شود.

همچنین عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: حفظ محیط زیست شهر تهران و پارک پردیسان برای مجلس و فراکسیون محیط زیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پارک پردیسان اگر قرار باشد واگذار شود، به شرطی این کار صورت می‌گیرد که یک متر مربع از کاربری این پارک تغییر نکند.

کمال‌الدین پیرموذن می‌افزاید:  به شدت مخالف واگذاری یا فروش این پارک در پایتخت هستیم زیرا یکی از مناطق جنگلی تهران است و باید حفظ شود.

اما همانطور که محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بارها فروش یا واگذاری پارک پردیسان را تکذیب کرده است، اعلام آمادگی دستگاه ها برای خرید این پارک، قابل تأمل است.

بر اساس اظهارات مدیرکل روابط عمومی سازمان محیط زیست، قرار بر این است که «در سال جاری طرح جامع پارک پردیسان توسط خود سازمان شروع شود».

حفظ پارک پردیسان به عنوان یک موقعیتی که نقش زیادی در تصفیه هوای تهران دارد مهم و حیاتی است و با اعلام عدم فروش آن از سوی مسئولان محیط زیست انتظار می رود این پارک بیش از پیش مورد توجه دلسوزان محیط زیست قرار گیرد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.