پاسخ سازمان خصوصی سازی به ابهامات عرضه سه گانه در بورس / دو شرط برای واگذاری سایپا

پاسخ سازمان خصوصی سازی به ابهامات عرضه سه گانه در بورس / دو شرط برای واگذاری سایپا

به گزارش خبرنگار شبکه ایران، در حالی در روزهای آینده ۵۰٫۵ درصد از سهام فولاد خوزستان، ۵۳ درصد از سهام ذوب آهن و ۱۷٫۵ درصد از سهام سایپا به صورت بلوکی در بورس عرضه می شود که هر کدام از این شرکت ها دارای مسائلی هستند که روشن شدن آن ها برای سهامداران از اهمیت فراوانی برخوردار است.
از اولین عرضه فولاد خوزستان تاکنون ۴ سال می گذرد اما تاکنون خریداری نتوانسته این مقدار سهام آن را بخرد. خریدار قبلی این شرکت، از پس ۳۰٫۵ درصد سهام آن بر نیامد اما اکنون به گفته مسوولان سازمان خصوصی سازی، بلوک ۵۰٫۵ درصدی آن برای فروش آماده شده است.
ابهام این واگذاری در این بود که ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان برای آن قیمت گذاری شده است و ۳۰ درصد این مقدار را باید خریدار به صورت نقدی پرداخت کند. به عبارت دیگر باید نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان را خریدار نقدی در اختیار داشته باشد تا بتواند وارد رقابت خرید نصف سهام فولاد خوزستان شود. با توجه به اینکه خریدار قبلی نتوانسته بود از پس سهم نقدی خرید سهام این شرکت برآید، پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان به مساله دیگری در این واگذاری تبدیل شد.
خبرنگار شبکه ایران این مساله را از معاون خصوصی سازی پیگیر شد که وی در پاسخ گفت: به دنبال آن هستیم بخش خصوصی توانمند را در بازار رقابتی برای فروش این سهام پیدا کنیم. لزومی ندارد که حتما یک شخص، خریدار باشد بلکه ممکن است یک کنسرسیومی به نمایندگی از چند شخصیت حقیقی و حقوقی خریدار این بلوک باشند.
به نظر می رسد به دلیل اینکه ارزش واگذاری این شرکت قرار است بابت رد دیون به طلبکاران از دولت پرداخت شود بعید به نظر می رسد خریداری بتواند از پس از مبلغ کلان بر آید.
در صورتی که خریداران در سه نوبت عرضه در بورس نتوانند این بلوک را بخرند، این میزان سهام مستقیما به مالکیت شرکت ها و نهادهای طلبکار در می آید. روشی که به نظر می رسد با توجه به حجم واگذاری و هدف از واگذاری آن در نهایت گزینه دلخواه باشد.
از طرف دیگر، ذوب آهن اصفهان هم در حالی ۵۳٫۵ درصد از آن در فرابورس عرضه می شود که سال ۹۰ را با زیان پشت سر گذاشته است.
این شرکت بر اساس بودجه سال ۹۰ قرار بوده نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد پرداخت کند. ابوالقاسم شمس در این باره به خبرنگار شبکه ایران می گوید: مساله زیانده بودن و داشتن بدهی آن حل شده است. وی البته بیان جزییات حل شدن این مشکل را به آینده نزدیک موکول کرد.
در خصوص شرکت سایپا هم واگذاری بلوکی سهام این شرکت قبلا از این با حاشیه های فراوانی روبه رو شد به طوریکه شورای رقابت مجبور به ورود به مساله شد. آنگونه که معاون سازمان خصوصی سازی برای خبرنگار شبکه ایران گفت که دو شرط برای این واگذاری در نظر گرفته شده است که بر اساس آن ها بعید به نظر می رسد شرکت تعاونی کارکنان سایپا بتواند در بورس سهام شرکت سایپا را خریداری کند.
به گفته شمس چنانچه واگذاری سهام شرکت سایپا به کسب سهم مدیریتی برای شرکت های رقیب (بالفعل یا بالقوه) شود خریدار یا خریداران از جهت ایجاد انحصار یا اخلال در رقابت بموجب مواد ۴۳ و به بعد قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مسوول و مستوجب تعقیب قانونی خواهند شد.
معاون آماده سازی سازمان خصوصی سازی البته شرط دیگری را هم برای واگذاری بلوکی ۱۷٫۵ درصدی سایپا عنوان کرد و آن اینکه برای پیشگیری از ایجاد اخلال در رقابت، سازندگان و عرضه کنندگان نهادهای تولیدی که با خرید سهام این شرکت موجب تمرکز عمودی در بازار خودرو خواهند شد باید از خریداری سهام یاد شده خودداری کنند و گرنه معامله فاقد اعتبار خواهد بود و مسوولیت عواقب غیرقانونی اینکار به عهده نیز خریدار خواهد بود.
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.