پانه‌تا: آمریکا و پاکستان در مبارزه با تروریسم منافع مشترک دارند

۰۲م آذر ،

star-1.jpg

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: به رغم وجود بعضی چالش‌ها در روابط دوجانبه میان واشنگتن و اسلام آباد دو طرف در شکست‌ دادن تروریست‌ها منفعت مشترکی دارند و آمریکا به دنبال همکاری دفاعی با پاکستان بر اساس این زمینه مشترک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه شیکاگو تریبیون، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا در سخنانی در یک اندیشکده آمریکایی در شهر واشنگتن تاکید کرد: عملیات‌های مداوم نظامی و اطلاعاتی در افغانستان و پاکستان منجر به تضعیف چشمگیر القاعده شده اما باید فشارها بر این گروه حفظ شود.

پانه‌تا افزود: این به معنی تضعیف رهبران بلندپایه تروریست‌ها، از بین بردن قابلیت‌های سازمانی آنها، حفظ هشیاری به منظور تضمین عدم احیای تهدیدها و تلاش برای ایجاد ظرفیت در همپیمانان آمریکا از جمله پاکستان به منظور مقابله با این تهدیدهای مشترک است.

پانه‌تا خاطرنشان ساخت: علی رغم چالش‌ها در روابط دو جانبه میان آمریکا و پاکستان یکی از حوزه‌هایی که منافع ملی دو طرف تلاقی پیدا می‌کند شکست تروریست‌ها در خاک پاکستان است که هر دو ما را تهدید می‌کنند.

وی در این اظهارات خود در مرکز امنیت آمریکای تازه گفت: ما متعهد به ادامه همکاری دفاعی براساس این منافع مشترک هستیم.

پانه‌تا متعهد شد که آمریکا به همکاری خود با پاکستان ادامه خواهد داد و تعهد خود به افغانستان در سال‌های آینده را حفظ خواهد کرد.

وی اظهار داشت که شبه نظامیان وابسته به القاعده چشم به مناطق شمال شرقی در استان‌های کونار و نورستان به عنوان پناهگاهای قابل اطمینان برای خود دارند.

پانه‌تا عنوان داشت که موفقیت در افغانستان به طرق گوناگون وابسته به آن است که پاکستان مخفی گاه‌های شبه نظامیان در خاک خود و در نزدیکی مرز افغانستان را از بین ببرد.

پانه‌تا تاکید کرد که در اواسط سال ۲۰۲۴ افغان‌ها مسئولیت امنیت در سراسر کشورشان را به عهده خواهند گرفت.

وی گفت: افغان‌ها در نهایت مسئولیت کامل امنیت کشورشان را تا پایان سال ۲۰۲۴ تقبل خواهند کرد.

آمریکا پس از سال ۲۰۲۴ از طریق پیمان همکاری استراتژیک خود تصریح کرده که حضوری مداوم در افغانستان و تعهد بلند مدت به امنیت این کشور خواهد داشت.

پانه‌تا افزود: همه این اقدامات پیامی ساده اما قدرتمند را به القاعده و طالبان و گروه‌های افراط گر که خواهان بازپس گیری پناهگاه‌های امن در افغانستان می باشند می‌رساند و آن این است که ما قصد نداریم جای دیگری برویم. تعهد ما به افغانستان بلند مدت است و شما نمی‌توانید منتظر باشید که ما خارج برویم. این مهم است زیرا القاعده، طالبان و دیگر گروه‌های وابسته به آنها که در پاکستان تحت فشار می باشند همچنان مناطق ناهموار شمال شرق افغانستان را به ویژه در استان‌های کونار و نورستان به عنوان پناهگاه‌های امن برای خود تلقی می‌کنند. تلاش‌های بی‌وقفه و موثر در مبارزه با تروریسم که توسط نیروهای عملیات ویژه ما طی امسال انجام شدند این پیام را داشتند که ما به آنها اجازه نخواهیم داد مجددا پناهگاه به دست آورند.

پانه‌تا خاطرنشان ساخت: در جنگ یک دهه قبل نشان داده شد که تلاش‌های هماهنگ برای به اشتراک گذاری اطلاعات و انجام عملیات با هم‌پیمانان به منظور اطمینان از اینکه القاعده جایی برای پنهان شدن ندارد ضروری می باشند. ما این تلاش‌ها را از جمله از طریق حمایت و شراکت با دولت‌های انتقالی در خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش خواهیم داد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.