پایان بحران صنایع بسته‌بندی با تحقق طرح زراعت چوب

پایان بحران صنایع بسته‌بندی با تحقق طرح زراعت چوب

قیمت بالای کاغذ، پوشال و مواد اولیه بسته‌بندی محصولات کشاورزی که عمدتاً به‌صورت وارداتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، موجب شده تا هزینه بسته‌بندی بر قیمت محصولات غالب شود و این در حالی است که توسعه زراعت چوب و جایگزینی جعبه‌های چوبی راهکاری مؤثر برای پایان بحران صنایع بسته‌بندی به‌نظر می‌رسد.

 

سرپرست دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: بر اساس طرح توسعه زراعت چوب در برنامه پنجم توسعه و افزایش سطح کشت آن در کشور بخشی از چوب بهره‌برداری شده به صنایع بسته‌بندی و تولید جعبه‌های چوبی اختصاص می‌یابد که علاوه بر حل بحران کمبود چوب در کشور، مشکلات بسته‌بندی محصولات کشاورزی نیز مرتفع می‌شود.

کامران پورمقدم زراعت چوب در کشور را نیازمند حمایت بیشتر دانست و افزود: اگر از حدود ۷۰ هزار هکتار طرح زراعت چوب بخشی به صنایع بسته‌بندی و تهیه جعبه‌های چوبی اختصاص یابد قطعاً قیمت بسته‌بندی میوه و محصولات کشاورزی نیز به تبع آن کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون این طرح در حال انجام است و با پرداخت تسهیلات بانکی کم‌بهره زمینه مشارکت مردم برای زراعت چوب نیز فراهم شده و بر همین اساس استقبال خوبی نیز از آن صورت گرفته است.

یکی از روش‌هایی که همیشه در سطح جهان برای جلب رضایت مشتری در حال تحول بوده است، بسته‌بندی محصولات غذایی و کشاورزی است و در حقیقت بسته‌بندی نقش اصلی را در ایجاد و پایداری ارزش افزوده ایفا می‌کند.

گفته می‌شود باغداران برای بسته‌بندی محصولات خود، خرید سبدهای پلاستیکی و چوبی با کمبود روبه‌رو بوده، پوشال کاغذی داخل جعبه‌ها بسیار گران شده و کاغذ مورد نیاز برای بسته‌بندی از کیلویی شش‌هزار تومان فراتر رفته و یخدان از دوهزار و ۷۰۰ تومان به پنج‌هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است و در سالی که تولید انواع میوه‌های باغی افزایش داشته، بالا رفتن قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع بسته‌بندی هزینه خود را به قیمت غالب میوه‌ها رسانده است که در همین راستا گسترش زراعت چوب برای جبران بخشی از نیاز چوبی صنایع بسته‌بندی راهکاری مناسب است./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910725-06

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.