پتروشیمی اصفهان قربانی اختلاف‌سلیقه مدیران/ مجلس پیگیری می‌کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، دیروز در حالی خبر توقف فعالیت پتروشیمی اصفهان منتشر شد که عبدالحسین بیات مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اصفهان این موضوع را تائید کرد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر به تمامی واحدهای پتروشیمی نسبت به پرداخت به موقع بدهی‌ها تاکید شده است، گفته بود: با این وجود مجتمع پتروشیمی اصفهان بدهی‌های خود را به موقع به پالایشگاه اصفهان پرداخت نکرده است.

البته معاون وزیر نفت به مشکلات نقدینگی پتروشیمی اصفهان اشاره و تاکید کرده بود: همزمان با افزایش بدهی‌ها اختلاف نظر در تعیین قیمت خرید خوراک هم در تعطیلی این مجتمع پتروشیمی تاثیر گذار بوده است.

این در حالی است که سالانه ۳۶۳ هزار تن پلاتقرمیت، ۳ هزار تن هیدروژن به عنوان خوراک توسط پالایشگاه نفت اصفهان به پتروشیمی این شهر تحویل داده می‌شود.

از این جهت خبر توقف فعالیت مجتمع پتروشیمی اصفهان در حالی رسانه‌ای شده و مورد استقبال رسانه‌های خارجی قرار می‌گیرد که این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی شامل ۵۵ هزار تن بنزن، ۷۲ هزار تن تولوئن، ۲۲ هزار تن ارتوزایلین ، ۴۴ هزار تن پارازیلین، ۷۵ هزار تن مخلوط زایلین‌ها و ۴۰ هزار تن ایندریدفتالیک تولید می‌کند.

در همین راستا حمیدرضا فولادگر عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان به خبرنگار ما گفت: کارکنان مجتمع پتروشیمی اصفهان طی ارسال نامه‌ای به بنده از توقف فعالیت این مجتمع خبر دادند که بعد از پیگیری‌های لازم معلوم شد فعالیت پتروشیمی اصفهان متوقف شده است.

وی افزود: دلیل اصلی تعطیلی مجتمع پتروشیمی اصفهان اختلاف نظر مدیریتی است به طوری که مجتمع پتروشیمی اصفهان خصوصی بوده و مالک شخصی دارد و پالایشگاه اصفهان شبه‌دولتی است که این موضوع در تعطیلی مجتمع پتروشیمی اصفهان بی تاثیر نبوده است.

ماینده اصفهان با بیان اینکه کمیسیون‌های انرژی و صنایع و معادن مجلس وارد موضوع شده و پیگیر خواهند شد، اظهار داشت: بعد از اتمام تعطیلات مجلس (از ۱۷ شهریور ماه به بعد) موضوع توقف فعالیت پتروشیمی اصفهان در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس یعنی “انرژی” و “صنایع و معادن” قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد:‌ این موضوع در مجمع نمایندگان استان اصفهان مطرح و در حال پیگیری است.

همچنین احمد مهدوی دبیر کل انجمن صنفی کار فرمایی صنعت پتروشیمی در همین راستا به خبرنگار ما گفت: دلیل اصلی تعطیلی مجتمع پتروشیمی اصفهان یک مشکل درون مجموعه‌ای بوده و با تفاهم مدیریت دو مجموعه برطرف خواهد شد.

وی بابیان اینکه در این زمینه با وزیر نفت جلسه داشته و رایزنی کرده‌ایم، گفت: البته مجتمع پتروشیمی اصفهان به پالایشگاه این شهر بدهکار است که با تقبل پرداخت بخشی از این بدهی مشکل توقف فعالیت این مجتمع به زودی برطرف خواهد شد.

احمدمهدوی همچنین به ارسال نامه عوامل پالایشگاه نفت اصفهان به دفترش اشاره کرد و گفت: پالایشگاه اصفهان در جریان پیگیری‌های ما بوده و به زودی این مشکل حل خواهد شد.

البته دبیر کل انجمن صفنی کار فرمایی صنعت پتروشیمی به مشکلات دیگری هم اشاره کرد و گفت: قانون بودجه سال ۹۱ و قانون هدفمند سازی یارانه‌ها در خصوص این دو شرکت اجرا نشده واین خود مزیدی بر علت شده است.

وی افزود: در حال تدوین فرمولی هستیم تا براساس آن قیمت خوراک تعیین و بین مجتمع پتروشیمی و پالایشگاه‌های کشور خرید و فروش شود چرا که پتروشیمی تبریز نیز نیازمند چنین فرمولی است.

مهدوی خاطر نشان کرد: باید پالایشگاه نفت اصفهان به عنوان مجموعه بالا دستی پتروشیمی اصفهان با کمی تعامل و متانت این موضوع را هرچه سریعتر حل کند.

اما جواد سعدون زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد به وجودمشکل اساسی و بنیادی بین مجتمع‌های پتروشیمی کشور با پالایشگاه‌های نفتی بوده و به خبرنگار ما می‌گوید: باید مالکیت پالایشگاه و پتروشیمی واحد شود تا اختلاف سلیقه‌های مدیریتی باعث چنین مشکلاتی نشود.

وی معتقد است: باید مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی با مالکیت و مدیریت واحد به سمت تنوع بازار کمک کرده و خود را از فضای انحصاری بودن خارج کنند تا اقتصاد خود را با کمک تنوع بازار تضمین کنند.

سعدون زاده افزود: باید هرچه سریعتر مشکل بنیادی مدیریت دوگانه مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های کشور برطرف شود در غیر این صورت باید شاهد داستان‌های مشابه پتروشیمی اصفهان در سایه مجتمع‌های پتروشیمی کشورمان باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس وعده داد: ریشه یابی و رسیدگی به این مشکل اساسی در دستورکار کمیسیون متبوعش قرار گرفته و پیگیری خواهد شد.

“انتهای پیام”/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.