پخش دیجیتالی راهبرد سیما است

جام جم آنلاین: معاون رییس رسانه ملی در امور سیما در سومین کنفرانس بین‌المللی رسانه‌های نوین تاکید کرد: سامانه پخش تلویزیونی دیجیتال (HD TV) راهبرد سیما است که تحولات جدی تلویزیون را درپی خواهد داشت.

به گزارش روز شنبه جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما، علی دارابی با استقبال از این سامانه و اعلام آمادگی برای همکاری موثر در این خصوص گفت: با تشکیل کارگروه مشترک سیما و حوزه فنی برای هدایت این مهم برنامه ریزی می‌شود و سیما از ظرفیت بالا و اثرگذار تلویزیون برای آموزش مردم، اطلاع رسانی لازم و تبلیغ فراگیری سامانه پخش تلویزیونی دیجیتال ( تلویزیون وضوح بالا ) استفاده می‌کند.

وی افزود: نویسندگی، تهیه کنندگی، گریم، طراحی لباس، تجهیزات نوری و حرکتی، صدابرداری و دیگر مولفه‌های برنامه سازی متاثر از HD خواهد شد که آثار با کیفیت را به مخاطبان هدیه خواهد کرد.

معاون رییس سازمان صدا و سیما در امور سیما، سامانه پخش تلویزیونی دیجیتال را راهبرد رسانه ملی توصیف و بر ضرورت فراهم آوردن زیر ساخت‌های مناسب برای ارتقاء تجهیزات و امکانات درون سازمانی به HD و توقف تولید برنامه‌های با کیفیت SD و خرید تجهیزات آن تاکید کرد.

دارابی جدی گرفتن اولویت ساخت با کیفیت بالا در برنامه‌های ورزشی، سینمایی و مستند، آماده سازی بخش خصوصی برای تولید HD و انجام سفارش‌های سازمان صدا و سیما با این کیفیت را از راهکارهای رسیدن به تولید تلویزیونی با وضوح بالا بر شمرد و یاد آور شد: رعایت استانداردها در زمینه تولید تلویزیونی با وضوح بالا، سفارش خرید برنامه‌های تولید داخل و خارج با کیفیت HD و بالاتر و آموزش نیروی انسانی برای تولید HD با توجه به حساسیت‌های آن در بخش‌های نور، گریم و تصویربرداری از اهمیت ویژه‌ای برای رسانه ملی برخوردار است.

معاون سیما در بخش دیگری از سخنان خود سواد رسانه‌ای را «درک متکی بر مهارت» تعریف کرد و افزود: سواد رسانه‌ای مبحث جذابی در ارتباطات است که می‌کوشد خواندن سطرهای نانوشته رسانه‌های نوشتاری، تماشای پلان‌های به نمایش در نیامده و یا شنیدن صداهای پخش نشده را از رسانه‌های الکترونیک به مخاطبان بیاموزد.

وی افزود: سواد رسانه‌ای صرفاً به معنای خواندن و نوشتن نیست و توانایی استفاده از تکنولوژی روز را می‌توان در سایه سواد رسانه‌ای آموخت.

دارابی گفت: انقلابی که در عرصه فناوری رخ داده به سرعت جهان را دستخوش تغییرات شگرف کرده است و ما باید به سرعت خود را برای آن تحولات آماده کنیم.

معاون سیما با تاکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به کیفیت تصویر تلویزیونی گفت: رسانه ملی در رقابت شدید با شبکه‌های ماهواره‌ای از یک سو و حفظ مخاطبان فعلی، جذب و افزایش مخاطبان جدید از سوی دیگر باید به مهندسی پیام همت گمارد.

وی افزود: برای پیروزی بر رقیبان و جذب مخاطب بیشتر باید مهندسان و تکنسین‌های متعهد حوزه فنی به کمک برنامه سازان بیایند تا با همکاری همدیگر و با عرضه تجهیزات مدرن و با کیفیت به جای استفاده از نگاتیو که فرایند آن گران و زمان بر است، به سمت کیفیت HD گام‌های اساسی بردارند.

دارابی سرعت در انتقال داده‌ها، فراملی و جهانی بودن قلمرو، در برگیری جامعه مجازی، تمرکز زدایی، کاهش فاصله بین گروه‌ها و ملت‌ها و شکاف اطلاعاتی را از مختصات عصر دیجیتال بر شمرد.

وی اهمیت یافتن آموزش و متکی بودن عصر دیجیتال بر پایه آن، تغییرات بنیادی در نهادها و شبکه‌های اجتماعی، تبدیل حافظه انسانی به حافظه دیجیتال و نقش یافتن ماهواره ها، اینترنت و رسانه‌های مجازی را از دیگر ویژگی‌های این عرصه دانست و با استناد به این مختصات اهمیت یافتن تکنولوژی، فرمت و کیفیت در رسانه را نتیجه گرفت.

دارابی اختراع کابل‌های نوری و پهن باند با ظرفیت حجم عظیمی از اطلاعات در شکل، متن، تصویر، صدا و گرافیک را گام اول نوآوری‌های مهم و موثر در عصر دیجیتال بر شمرد و جایگزین شدن آن به جای تکنولوژی سیم‌های مسی در بخش تکنولوژی‌های ارتباطی و زمینه سازی برای ابداع و به کارگیری دستگاه‌های چند رسانه‌ای را از نتایج این گام دانست.

معاون سیما دستیابی به سیستم دیجیتال و جایگزینی آن به جای سیستم آنالوگ را گام دوم در نوآوری‌های مهم و موثر در عصر دیجیتال عنوان کرد و در تشریح گام سوم این عصر گفت: پیدایش ابر رسانه‌ها از جمله رسانه‌های دیداری، شنیداری، رایانه و ماهواره، داد و ستد را جهانی کرده و رفتارها و عملکردها را تغییر داده است.

وی افزود: در دنیای امروز حدود یک میلیارد دستگاه تلویزیون و بیش از یک و نیم میلیارد رادیو وجود دارد که بیانگر اهمیت و تاثیرگذاری این دو رسانه به عنوان بازیگران اصلی عصر دیجیتال است.

مبحث انقلاب ارتباطات از دیگر محورهای سخنان معاون سیما در این کنفرانس بود.

دارابی گفت: جامعه جهانی در قرون اخیر شاهد چند انقلاب از جمله انقلاب‌های کشاورزی و صنعتی بوده که هر یک زندگی انسان‌های کره زمین را دستخوش تغییر و تحولات شگرفی کرده است.

وی انقلاب ارتباطات را تاثیرگذارتر از انقلاب‌های گذشته دانست و افزود: آنچه که موجب شده عصر کنونی را عصر ارتباطات بخوانند، تحولات شگرف در حوزه فناوری و تکنولوژی بوده است که بیشترین تاثیر را بر انسان دارد و عصری نو را پدید آورده است.

معاون سیما اظهار کرد: برخی از صاحبنظران بر این باورند که جامعه جهانی از عصر اطلاعات، ارتباطات و جامعه اطلاعاتی عبور کرده است و در مرحله تکامل آن یعنی « عصر دیجیتال » به سر می‌برد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.