پخش ۱۰۰ دعا به صورت نماآهنگ

جام جم آنلاین: همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما در حال آماده کردن یکصد نماآهنگ با درونمایه ادعیه‌های مذهبی است که ۳۰ نماآهنگ آن به دعاهای ماه رمضان اختصاص دارد و هر روز از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، پیش از این اعلام شده بود که یکصد نماآهنگ که دربردارنده ادعیه مختلف است، ازسوی این مرکز تهیه خواهد شد.

هم‌اکنون ۳۰ قسمت از این برنامه برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده شده است که در ایام ماه مهمانی خداوند از دریچه رسانه ملی، مهمان خانه‌هایمان می‌شوند.

حسین تقی‌پور، رییس مرکز موسیقی صدا و سیما درباره ساخت این نماآهنگ‌ها به جام‌جم می‌گوید: تا پیش از این در ساخت نماآهنگ‌ها، آواهای آیینی با کلام همراه می‌شد و صدای موسیقی در آنها شنیده نمی‌شد، اما در این دوره در ساخت نماآهنگ‌های دعای روزهای ماه مبارک رمضان زیر صدای خواننده از موسیقی هم استفاده کرده‌ایم و این موضوع باعث شده این نماآهنگ‌ها با کارهایی که پیش از این انجام شده متفاوت باشد.

وی ادامه می‌دهد: این نماآهنگ‌ها آثار خوبی است که از نظر گرافیکی نیز روی آنها خیلی کار شده و به نظر می‌رسد که مخاطبان بسیاری را جذب کند.

رییس مرکز موسیقی صدا و سیما ادامه می‌دهد: البته کار کردن روی دعاهایی چون سمات و… نیز ادامه دارد و تا پایان سال بیش از یکصد دعا به صورت نماآهنگ برای پخش در شبکه‌های تلویزیونی عرضه خواهد شد.

ساخت نماآهنگ‌های شاد

این مرکز همچنین در حال ساخت نماآهنگ‌هایی برای ایام عید فطر است. تقی‌پور در این باره توضیح می‌دهد: قصد داریم نماآهنگ‌هایی که برای این ایام می‌سازیم شاد باشد. این نماآهنگ‌ها که در دست تهیه است با لهجه‌ها و زبان‌های مختلفی که در کشورمان وجود دارد، ساخته می‌شود.

به گفته او، تاکنون روی زبان‌های آذری، کردی، لری، عربی و فارسی برای ساخت برنامه‌های عید فطر کار شده‌است.

احمدعلی راغب، عضو شورای عالی شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما نیز درباره ساخت این نماآهنگ‌ها به جام‌جم می‌گوید: موسیقی‌ای که روی دعاها قرار می‌گیرد، ارکسترال نیست و به نوعی است که می‌توان گفت تفکربرانگیز است، چون باعث ایجاد ارتباط فکری و معنوی مخاطب با محتوای ادعیه می‌شود.

این آهنگساز کشورمان می‌افزاید: موسیقی‌هایی که روی این دعاها قرار داده شده پس از کارشناسی‌های گسترده تنظیم شده‌ است و می‌توانم بگویم در این زمینه کاملا هوشمندانه عمل کرده‌ایم.

راغب همچنین تاکید می‌کند: در اجرای این موسیقی‌ها از نوازندگان چیره‌دست استفاده شده تا جذابیت بصری خوبی برای مخاطب ایجاد کند. از طرف دیگر قرابت‌هایی میان موسیقی و تصاویری که روی این نماآهنگ‌ها قرار داده شده وجود دارد که می‌تواند به تلطیف حال و هوای مخاطب و ایجاد ارتباط بیشتر میان آنها بینجامد.

سعی در الگوسازی

کارشناس ارشد موسیقی مرکز موسیقی صدا و سیما اظهار می‌کند: ما در این مرکز سعی می‌کنیم برنامه‌هایی تولید کنیم که بتواند الگویی برای ساخت برنامه از سوی دیگر نهادهای مرتبط باشد.

راغب در پایان سخنانش می‌گوید: مطمئن هستم جوانان از این نماآهنگ‌ها استقبال می‌کنند و با توجه به معنویت و حال و هوای ویژه‌ای که ماه رمضان دارد، این دعاها را ابزاری خواهند دانست برای زلال‌تر شدن روحشان.

به گزارش جام‌جم، این نماآهنگ‌های تولیدی که شامل دعاهای ماه مبارک رمضان است با آهنگسازی داوود ورزیده، صدای حمید شرافتمند و همکاری جواد اشرفیان به مناسبت ماه پرفیض و پربرکت رمضان در مرکز موسیقی و سرود صداوسیما تولید و برای بهره‌برداری و پخش در اختیار شبکه‌های مختلف رسانه ملی قرار گرفته است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.