پدر جغرافیای نوین ایران درگذشت

جام جم آنلاین: پروفسور گنجی پدر جغرافیای نوین ایران و مرد سال ۲۰۰۱ هواشناسی جهان درگذشت.

پروفسور محمدحسن گنجی پدر جغرافیای نوین ایران که در سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان مرد سال هواشناسی جهان برگزیده شد، دیشب در سن ۱۰۰ سالگی در بیمارستان پیامبران تهران بر اثر کهولت سن به رحمت ایزدی پیوست.

دکتر محمد حسن گنجی از چهره های ماندگار کشورمان در ۲۱ خرداد ۱۲۹۱ هجری شمسی در بیرجند به دنیا آمد و پس از پایان ‎تحصیلات مقدماتی در ‏مدرسه شوکتیه این شهر ، وارد دارالمعلمین عالی تهران شد و در‎ ‎رشته تاریخ و جغرافیا درجه کارشناسی خود را اخذ کرد .

سپس به‎ ‎عنوان دانشجوی برگزیده به اروپا اعزام شد و در دانشگاه ویکتوریا منچستر انگلیس به تحصیل ادامه داد و در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی موفق   به کسب لیسانس تخصصی در رشته جغرافیا شد.

پروفسور گنجی همچنین در سال ۱۳۳۱ با استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکا شد و دکتری خود را در رشته جغرافیا  از دانشگاه کلارک دریافت کرد.

دکتر ‏گنجی پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران مشغول به تدریس و با درجه استادی در سال ۱۳۵۸بازنشسته شد اما وی هیچ گاه دست از کار نکشید.

وی استاد ممتاز دانشگاه ، بنیانگذار و رئیس سازمان هواشناسی و رئیس منطقه بخش آسیایی سازمان هواشناسی جهانی بود.

از پروفسور محمد حسن گنجی ۱۲ کتاب به زبان فارسی ، ۱۴ کتاب به زبان انگلیسی و بیش از ۱۰۰ مقاله در رشته جغرافیا و هواشناسی به جا مانده است.( واحد مرکزی خبر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.