پذیرش ۱۲ هزار دانشجوی دکتری

جام جم آنلاین: در حالی که بیش از ۱۸۰ هزار نفر متقاضی ورود به مقطع دکتری هستند، اما کمتر از ده هزار نفر از این داوطلبان می‌توانند به دانشگاه‌ها راه یابند. این جملات بخشی از صحبت‌های معاون آموزشی وزارت علوم است که درباره کمبود ظرفیت دانشگاه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی بیان شد.

حسین نادری‌منش در نشست خبری که روز گذشته در وزارت علوم برگزار شد، در پاسخ به پرسش جام‌جم مبنی بر دلایل انتقال ترافیک تحصیلی از مقطع کارشناسی به مقاطع بالاتر آموزش عالی، عنوان کرد: شکل ورود متقاضیان به دوره آموزش‌های عالی باید به‌صورت هرمی باشد و نه به‌صورت استوانه‌ای، اما در کشور ما میزان تقاضا برای ورود به تحصیلات تکمیلی بالاتر از ظرفیت موجود دانشگاه‌هاست.

وی می‌افزاید: قرار نیست همه دانشجویان به مقطع دکتری وارد شوند و قاعده‌اش این است که تنها بین دو تا چهار درصد از متقاضیانی که می‌خواهند محقق یا استاد دانشگاه شوند، به مقطع دکتری وارد شوند، اما متاسفانه به دلیل مشکلات اشتغال جوانان در جامعه و در دسترس بودن فرصت‌های آموزش عالی، تقاضا برای ادامه تحصیل در دوره‌های تکمیلی بالاتر از ظرفیت موجود است.

نادری‌منش با اشاره به آمار دانشجویان تحصیلات تکمیلی طی چند سال اخیر، تاکید کرد: مطابق سند چشم‌انداز توسعه و نقشه جامع علمی کشور، باید ظرفیت پذیرش دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی افزایش یابد؛ در همین راستا نیز توانسته‌ایم ظرفیت کارشناسی ‌ارشد را از ۴۳ هزار دانشجو به ۷۰ هزار دانشجو برسانیم و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال این ظرفیت به ۸۹ هزار دانشجو افزایش یابد.

وی یادآور شد: در دوره‌های دکتری هم تمام تلاش خود را برای افزایش ظرفیت انجام داده‌ایم و توانسته‌ایم که ظرفیت دکتری را به ۸۸۰۰ دانشجو برسانیم و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال هم ظرفیت دوره‌های دکتری تا ۱۲ هزار دانشجو افزایش یابد.

کاهش طول دوره کاردانی و کارشناسی

سعید قدیمی، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم نیز در این نشست خبری با اشاره به تصویب آیین‌نامه‌ای تازه در وزارت علوم گفت: مطابق آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، قصد داریم که طول دوره کاردانی و کارشناسی را کاهش دهیم و همچنین شرایطی را پیش بیاوریم که یک دانشجو بتواند براحتی به رشته مورد علاقه‌اش انتقال یابد.

وی افزود: در این آیین‌نامه مقرر شده است که میانگین دوره کارشناسی، یک ترم کم شود و به این ترتیب سقف دوره کارشناسی را به ۴٫۵ سال کاهش داده‌ایم و با این شرایط اگر یک دانشجوی کارشناسی در هر ترم ۱۵ تا ۱۷ واحد درسی را قبول شود، می‌تواند حتی با شرایط تحصیلی معمولی هم دوره تحصیل خود را ۹ ترمه تمام کند.

امین جلالوند‌ – ‌گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.