پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین استان ایران مشخص شد

۰۵م اسفند ،

پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین استان ایران مشخص شد

پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین استان ایران مشخص شد

 کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان به ترتیب پربارش ترین و کم بارش ترین استان های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شده اند.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا حجم بارش های استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، ۴۹۶ میلیمتر ثبت شده است.

میزان بارش استان کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، ۳۱ درصد افزایش و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله ۱۰ درصد افزایش نشان می دهد.

پس از این استان، گیلان با ۴۴۴ میلیمتر و چهارمحال و بختیاری با ۴۰۶ میلیمتر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، دیگر استان های پربارش کشور گزارش شده اند.

میزان بارش استان گیلان در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل ۳۶ درصد و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله ۱۲ درصد کاهش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، میزان بارش استان چهارمحال و بختیاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل ۲۳ درصد و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله سه درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، استان های سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان به عنوان استان های کم بارش کشور گزارش شده اند.

بر اساس این گزارش، استان سیستان و بلوچستان با ۵۳ میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، عنوان کم بارش ترین استان کشور را به خود اختصاص داده است.

میزان بارش استان سیستان و بلوچستان در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، ۶۱ درصد افزایش و در قیاس با دوره درازمدت ۱۰ درصد کاهش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان یزد ۵۸ میلیمتر بارش رخ داده است.

میزان بارش استان یزد در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، ۵۳ درصد افزایش و در قیاس با دوره درازمدت ۱۴ درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون، در استان کرمان ۷۳ میلیمتر بارندگی صورت گرفته است که این میزان بارش در مقایسه با سال آبی قبل ۱۱۵ درصد افزایش و در قیاس با دوره درازمدت ۴۲ ساله با شش درصد افزایش گزارش شده است.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / محیط زیست
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.