پرداخت جوایز صادراتی در ردیف بودجه قرار گیرد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی:

دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران تاکید کرد: پرداخت جوایز صادراتی به جای آنکه در چارچوب تصمیم‌های متغیر دولت‌ها باشد، باید در ردیف‌های بودجه قرار گیرد تا دچار وقفه نشود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران، سیامک دولتشاهی با بیان اینکه پرداخت جوایز صادراتی از سال ۱۳۹۰ متوقف شده و بدهی های معوق دولت به دریافت کنندگان این جوایز نیز همچنان پرداخت نشده است، گفت: پرداخت جوایز صادراتی می تواند شتاب و رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی را تضمین کند.

وی از بودجه ریزان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست، پرداخت جوایز صادراتی در بودجه سالانه لحاظ و در به صورت قانون تصویب شود، تا صادرکنندگان با رغبت و دلگرمی بیشتر در حوزه صادرات فعالیت کنند.

دبیر کل انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران افزود: صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰ به تدریج ۴۵ درصد رشد داشت، اما این رشد از سال ۱۳۹۰ به علت پرداخت نشدن جوایز صادراتی بسیار کمتر شده است.

سیامک دولتشاهی با بیان اینکه پارسال میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی دو میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار بوده است، تاکید کرد: ایران سالانه ظرفیت بیست میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد که با پرداخت جوایز صادراتی و رفع مشکلات بانکی صادر کنندگان، این رقم دست یافتنی است.  

بنابراین گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت هم پیش از این اعلام کرده است: تلاش می کنیم جایزه صادراتی را برای تشویق وترغیب به صادرات غیر نفتی احیا کنیم چون  در کشورهای دیگر نیز برای صادر کنندگان مشوقهای در نظر گرفته می شود.

محمدرضا نعمت زاده در نشست بررسی چالشها وراهکارهای توسعه صادرات خدمات فنی ومهندسی در اردیبهشت ماه گفته است: توسعه صادرات غیر نفتی به ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی می تواند ما را به رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک کند ، صادرات خدمات فنی ومهندسی در سالهای گذشته رشد خوبی داشته است وباید با برنامه ریزی بهتر تقویت شود، همچنین باید تشکلها و انجمن های صادراتی در کشور ایجاد و تقویت شوند تا بتوانند به همگرایی شرکتهای صادرکننده کمک کنند.

بنابراین گزارش جایزه صادراتی را در هر شرایط می توان احیا و بازسازی کرد اما باید همبستگی مستقیم با حداکثر سازی ارزش افزوده باشد.

تقریبا در هر کشور می توان این رفتارها را ردیابی کرد اما رویکردها و اهداف جایزه صادراتی باید متحول شود.

کارشناسان معتقدند اینکه وزیر صنعت،معدن وتجارت اعلام کرده است تلاش می کند جایزه صادراتی را برای تشویق وترغیب به صادرات غیر نفتی احیا کند، مطلوب است اما باید کیفیت ان هم توسعه یابد و روندهای گذشته هم آسیب  شناسی شود.

همه کشورها تلاش می کنند ظرفیت های تولیدی خود را با توسعه صادرات افزیش دهند و اگر با محصولات دارایی فناوری برتر و ثروت نوین و تازه همراه شود ، حتما توجیه اقتصاد هم خواهد داشت.

انتهای پیام/

– .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.